Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
olenr11
- 0.7 bar

- Innlegg: 117
- Registrert: 14 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 11
- Navn: Ole Jørgen Bruun Edvardsen
- Bil: 9000Cs 2,3 T
- Sted: Hamardistriktet
Legg inn
av olenr11 » 05 des 2006, 11:51
Vurderer hvileløst innkjøp av flere Saaber

, men må innrømme at 9-5 er et blekt lerret. Lurer litt på serviceintervallene, og om de er forskjellige ifht årsmodeller. Hva er svake punkter? Når pajer turbo, kamregister osv.? Sikkert noen med dårlige erfaringer etter å ha handlet brukt 9-5 også, eller.......?
Glad for
alle tilbakemeldinger!
9-5, 9000 2,3T
-
taa
- 0.7 bar

- Innlegg: 172
- Registrert: 08 mar 2005, 01:00
Legg inn
av taa » 06 des 2006, 17:25
Hei, tror det viktigste er at servicer er utført av autorisert verksted, at alle kampanjer er utført og at olje er skiftet mellom service intervaller dvs ved hver 10' km. Jeg fant ut at min, som hadde hatt alle servicer på Saab verksted, manglet siste versjon av veivhus ventilasjon + sjekk av tennkasett.
Ellers ville jeg kun kjøpe bil med ESP og Xenon. Kjøper du 02 eller nyere så kan du også modifisere slik at du kan kjøre på E85 (kun sw).
Mvh TAA
-
saab95turbo N845
- 1.2 bar

- Innlegg: 239
- Registrert: 28 nov 2006, 19:41
- Sted: Beitstad
Legg inn
av saab95turbo N845 » 06 des 2006, 18:46
Hej:p
Jeg kjøpte meg en 95 1998mod i sommer....1 måned senere skjærte motoren seg,komplett motor som hadde gått lite med garanti var litt vanskeli å finne, summen kom seg på 30000 ..kjøpte motoren hos sdcc.se...var litt iriterende da, men nå angrer jeg ikke, jeg elsker bilen, kjempe komfort, VELDIG fin å se til...og med ny motoren er den knall, satte in en 2.3turbo istedenfor 2.0t=))
Saab kommer jeg til å fortsette med ja=)
Og på ny motoren har jeg 7500km intervaler, og kjøpte siste utgave av veivhusventilasjon...
se bilen på linken nedenfor:p
Bjørn Even Aakre:)
*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878
-
olenr11
- 0.7 bar

- Innlegg: 117
- Registrert: 14 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 11
- Navn: Ole Jørgen Bruun Edvardsen
- Bil: 9000Cs 2,3 T
- Sted: Hamardistriktet
Legg inn
av olenr11 » 06 des 2006, 22:15
Trist med totalhavari

Har hatt noen tunge stunder selv med dyre løsninger. Vet du årsaken til havariet? Prøver å finne kritiske punkter i en 9-5`s liv, og det har jo du erfart
Flott bil forresten

9-5, 9000 2,3T
-
olenr11
- 0.7 bar

- Innlegg: 117
- Registrert: 14 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 11
- Navn: Ole Jørgen Bruun Edvardsen
- Bil: 9000Cs 2,3 T
- Sted: Hamardistriktet
Legg inn
av olenr11 » 06 des 2006, 22:21
taa skrev: Kjøper du 02 eller nyere så kan du også modifisere slik at du kan kjøre på E85 (kun sw).
Mvh TAA
Hva er sw

9-5, 9000 2,3T
-
Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Legg inn
av Surbotaab N369 » 06 des 2006, 22:30
olenr11 skrev:taa skrev: Kjøper du 02 eller nyere så kan du også modifisere slik at du kan kjøre på E85 (kun sw).
Mvh TAA
Hva er sw

Software.... dvs at du kun trenger omprogramering av hjernen til bilen..
-
saab95turbo N845
- 1.2 bar

- Innlegg: 239
- Registrert: 28 nov 2006, 19:41
- Sted: Beitstad
Legg inn
av saab95turbo N845 » 06 des 2006, 23:13
hmmm, to stempel som hadde sprukket,tyder vel på varmgang?lite smøring? utn at jeg er noe mekaniker.....mn var fulgt nøye servicene tidligere å, men det var uansett billigere å skifte motor, enn å begynne å overhalle hele motoren:p
Foresten så røk drivakselen på høyre side for to timer siden, denj gjikk rett av

Bjørn Even Aakre:)
*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878
-
olenr11
- 0.7 bar

- Innlegg: 117
- Registrert: 14 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 11
- Navn: Ole Jørgen Bruun Edvardsen
- Bil: 9000Cs 2,3 T
- Sted: Hamardistriktet
Legg inn
av olenr11 » 07 des 2006, 20:12
Surbotaab N369 skrev:olenr11 skrev:taa skrev: Kjøper du 02 eller nyere så kan du også modifisere slik at du kan kjøre på E85 (kun sw).
Mvh TAA
Hva er sw

Software.... dvs at du kun trenger omprogramering av hjernen til bilen..
Unnskyld, litt trang i skallen

9-5, 9000 2,3T
-
olenr11
- 0.7 bar

- Innlegg: 117
- Registrert: 14 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 11
- Navn: Ole Jørgen Bruun Edvardsen
- Bil: 9000Cs 2,3 T
- Sted: Hamardistriktet
Legg inn
av olenr11 » 07 des 2006, 20:29
saab95turbo skrev:hmmm, to stempel som hadde sprukket,tyder vel på varmgang?lite smøring? utn at jeg er noe mekaniker.....mn var fulgt nøye servicene tidligere å, men det var uansett billigere å skifte motor, enn å begynne å overhalle hele motoren:p
Foresten så røk drivakselen på høyre side for to timer siden, denj gjikk rett av

Tror kanskje bunnen av motoren hadde rast først med dårlig smøring, men det er jo aldri godt å vite. Har hatt problemer med sviktende trykkventil og dårlig olje(

) på 234 motoren, men dette har blitt oppdaget kjapt. (Derimot kjørte jeg på samme motor rådebank litt etterpå, etter at ringen rundt oljeflottøren formelig forsvant...sammen med oljen
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
)
Men, hvis du har dratt av en drivaksel og ikke drivledd, da har du vel ikke kjørt pent?

9-5, 9000 2,3T
-
saab95turbo N845
- 1.2 bar

- Innlegg: 239
- Registrert: 28 nov 2006, 19:41
- Sted: Beitstad
Legg inn
av saab95turbo N845 » 07 des 2006, 22:54
hei=)
Beklager, var ikke akselen, var ene ytre drivknute på venstreside....snakket med Saab-verksted om dette, og de mente at de kunne være at han som skiftet motoren hadde kansje brukt mutter-trekker på drivknutene, å de tålte vist ikke slagene fra den...forsto ikke helt hva han mente, men ny knute inn i mårrå:p
Bjørn Even Aakre:)
*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878
-
olenr11
- 0.7 bar

- Innlegg: 117
- Registrert: 14 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 11
- Navn: Ole Jørgen Bruun Edvardsen
- Bil: 9000Cs 2,3 T
- Sted: Hamardistriktet
Legg inn
av olenr11 » 08 des 2006, 00:11
Da skjønner jeg. Måkke bruke luftverktøy på slikt. Godt det bare var leddet; akslingen er dyyr!
9-5, 9000 2,3T