Oljenivåføler

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Oljenivåføler

Legg inn av EdHunter N815 » 15 des 2006, 14:46

Jeg har nylig hatt bilen på EU kontroll, og fikk feil på oljelekkasje på motoren. Jeg heiste opp bilen, og fant fort ut at det lakk ved oljenivåføleren som ligger rett under oljefilteret. Denne ser slik ut:
Bilde
Og står som sagt her:
Bilde

Så reiste jeg til Scanauto her i Bergen for å kjøpe meg ny. Karen på delelageret kom dragende med denne:
Bilde

Jeg så med en gang at dette ikke ligner mye på den som er på bilen, og fikk han på delelageret til å dobbeltsjekke. Han var inne på verkstedet og spurte en mekaniker, som mente det var riktig og at det ikke var brukt noen annen type føler på noen 9000 2.3.

Jeg er jo litt i tvil, så lurer på om noen vet om dette er riktig føler eller ikke, sånn før jeg tapper av oljen og tar ut den gamle?
Kan det være mulig at den sorte braketten bare er en slags adapter, og at føleren befinner seg på innsiden?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 15 des 2006, 15:00

Haha, klarte de ikke bedre?? :?

Det er feil føler ja, den du har fått med er oljetrykkskontakten..

Men du behører ikke å bytte oljenivågiveren, det sitter en o-ring på den og om du skifter den så skal det bli tett. 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 15 des 2006, 15:16

Tenkte meg det ja... Jeg forklarte GRUNDIG hvor den var plassert og greier, og han var bombesikker på at det var en nivåføler jeg hadde fått. Siden smartingen satt der med tegning av motoren og delenummer og allting tenkte jeg kanskje det var riktig likevel, men dengang ei.

Jeg hadde egentlig også tenkt å bare bytte o-ringen, men i følge delelagermannen satt den fast på føleren så jeg måtte kjøpe den også. Kanskje ikke så rart siden han hadde funnet feil føler ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 15 des 2006, 19:14

Du kan du fortelle ham at du skal ha en o-ring som har delenummer 7970361 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 15 des 2006, 19:22

Tor N12 skrev:Du kan du fortelle ham at du skal ha en o-ring som har delenummer 7970361 8)
Hehe...ikkje værst.

Du trenger som sagt sikkert bare bytte o-ringen Bjørn. Eg måtte bytte min etter at eg hadde tatt av og gjort rein nivåmåleren min når eg hadde av bunnpannen. Lakk derfra når eg fylt på ny olje. Tappet av igjen og byttet o-ringen, alt tett. Det greie de på Saab for meg...men når eg tenker meg om kjøpte eg o-ringen på Saab i Hamar når eg var på fhs. Hehe... Har ikkje sett deg på Aanderaa ennå. Der lærte du vel litt om o-ringer. :P
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 16 des 2006, 02:41

9000 Geir N371 skrev:
Tor N12 skrev:Du kan du fortelle ham at du skal ha en o-ring som har delenummer 7970361 8)
Hehe...ikkje værst.

Du trenger som sagt sikkert bare bytte o-ringen Bjørn. Eg måtte bytte min etter at eg hadde tatt av og gjort rein nivåmåleren min når eg hadde av bunnpannen. Lakk derfra når eg fylt på ny olje. Tappet av igjen og byttet o-ringen, alt tett. Det greie de på Saab for meg...men når eg tenker meg om kjøpte eg o-ringen på Saab i Hamar når eg var på fhs. Hehe... Har ikkje sett deg på Aanderaa ennå. Der lærte du vel litt om o-ringer. :P
Ja jeg får ta turen på ScanAuto og kreve pengene tilbake for trykksensoren og kreve å få en 7970361 :D

Hadde planer om å stikke innom på Aanderaa og hilse på, men har holdt på med bilen hele uken desverre... Tør påstå at jeg har satt på noen o-ringer opp gjennom årene ja, ble et par stykker når jeg satt på Sensoravd.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar