Feil km stand oppgitt ved kjøp! Konsekvenser?
Moderator: Moderatorer
- Saabfan
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Feil km stand oppgitt ved kjøp! Konsekvenser?
Har nettopp fått bekreftet at bilen jeg nettopp har kjøpt (se beskrivelse nedenfor, den med avstemning) har gått hele 283000 km istedenfor de oppgitte 175000! Jeg ble jævlig forbanna og ringte selgeren. Han ble satt ut over å ha blitt ferska i sitt tvilsomme prosjekt, men jeg fikk han til å innrømme at han hadde byttet km.telleren. Uten å si ifa selvfølgelig. Jeg kan dokumentere ved hjelp av forrige eier at selger visste om den reelle km.stand.
Hvis jeg legger alle kortene på bordet med forsikringsselskapet, kan jeg forsikre bilen? Blir jo like feil å oppgi både den ene og den andre! Den ene er ikke reell og den andre mathcer ikke telleren! Man bruker jo telleren for å bedømme om man har "kjørt opp" alle de km man er forsikret for! Jeg vil ikke få noe trøbbel med dette, så jeg bare er ærlig.
Han spør meg hva jeg vil ha og tilbyr meg pengene tilbake. Så her er noen alternativer:
1. Jeg får pengene tilbake og han får bilen. Ting blir som før, men han lurer sikkert bare en annen stakkar.
2. Jeg får tilbake 5000, og beholder bilen som den er. Dvs at jeg gir 4000 for bilen (den må den da være verdt bare i deler).
3. Jeg anmelder ham for svindel og får selvfølgelig pengene tilbake. I så fall får det store konsekvenser for ham. Kanskje litt drastisk? Men han har jo F*** meg lurt meg og løyet meg rett opp i trynet! Sikker ikke første gang.
4. Jeg får pengene tilbake og vi kjører bilen sammen på dynga (sånn at han ikke lurer noen andre). Han foreslo dette selv da jeg sa han bare kom til å lure noen andre.
Noen som har erfaringer med dette eller forslag?
Hvis jeg legger alle kortene på bordet med forsikringsselskapet, kan jeg forsikre bilen? Blir jo like feil å oppgi både den ene og den andre! Den ene er ikke reell og den andre mathcer ikke telleren! Man bruker jo telleren for å bedømme om man har "kjørt opp" alle de km man er forsikret for! Jeg vil ikke få noe trøbbel med dette, så jeg bare er ærlig.
Han spør meg hva jeg vil ha og tilbyr meg pengene tilbake. Så her er noen alternativer:
1. Jeg får pengene tilbake og han får bilen. Ting blir som før, men han lurer sikkert bare en annen stakkar.
2. Jeg får tilbake 5000, og beholder bilen som den er. Dvs at jeg gir 4000 for bilen (den må den da være verdt bare i deler).
3. Jeg anmelder ham for svindel og får selvfølgelig pengene tilbake. I så fall får det store konsekvenser for ham. Kanskje litt drastisk? Men han har jo F*** meg lurt meg og løyet meg rett opp i trynet! Sikker ikke første gang.
4. Jeg får pengene tilbake og vi kjører bilen sammen på dynga (sånn at han ikke lurer noen andre). Han foreslo dette selv da jeg sa han bare kom til å lure noen andre.
Noen som har erfaringer med dette eller forslag?
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Tror ikke det skulle bli noen problemer angående forsikring så lenge du er ærlig, men jeg har ikke erfaring med dette selv så det er nok best å ringe og spørre. Trenger ikke nevne personalia eller hvilken bil det er, bare spør hva man gjør når km teller har vært byttet på en bil.
Jeg ville gått for alternativ 2, og presset litt mer ut av karen. Han har jo gått med på alternativ 4, og da vil han jo bare få 1500 tilbake i vrakpant!
Tror ikke det hjelper å anmelde siden han har gått med på å heve kjøpet, de vil nok se på saken som løst.
Jeg ville gått for alternativ 2, og presset litt mer ut av karen. Han har jo gått med på alternativ 4, og da vil han jo bare få 1500 tilbake i vrakpant!
Tror ikke det hjelper å anmelde siden han har gått med på å heve kjøpet, de vil nok se på saken som løst.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- 0.7 bar
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Harestua
Det spiller ingen trille for forsikringsselskapet om km teller er byttet. HAr selv hatt biler som har gått 230 000+ som er blitt byttet spedometer. Til og med nullstilt et selv. Så lenge du er ærlige mot dem bryr de seg ikke. Men skrur du tilbake selv for å få km tilgode er det værre. Hvis du får pengene tilbake bør du være fornøyd med det. Synes du drar saken litt langt hvis du anmelder han. Bilen jeg kjøpte sist hadde gått 240 000 men km teller står på 130 000. Brydde meg lite om det. Skjer ofte At folk bytter spedometer For at det skal passe til antall km motoren har gått. Ta til takke med penga og ikke tenk noe mer over det. Alle bilselgere lyver! Var til og med en som ikke sa fra at bilen lakk bremseveske så fikk meg en uhyggelig overraskelse da jeg måtte nødbremse og den var tom for veske!
Power is nothing without control!
Saab 9-5 2.3 Turbo med snacks.....
Saab 9000 2.3 Turbo 1991 VRAKET!!!
Ford Fiesta Sport 2000
Ford Ka 2009
It takes a real man to drift with FWD!
Ford Fiesta Sport 2000
Ford Ka 2009
Det er rett og slett dumhet, skjønner ikke at det går ann!Ecopower N_221 skrev: Var til og med en som ikke sa fra at bilen lakk bremseveske så fikk meg en uhyggelig overraskelse da jeg måtte nødbremse og den var tom for veske!
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
-
- 0.7 bar
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Harestua
Noen folk har ikke samvittighet. Folk selger jo Bestemora si for en femmer! Men du har fått et bra tilbud som sagt. Han er i det minste villig til å gi tilbake 5000 og at du beholder bilen.
Power is nothing without control!
Ford Fiesta Sport 2000
Ford Ka 2009
Ford Fiesta Sport 2000
Ford Ka 2009
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Sted: Langhus
Høres ut som en bra deal, Saaber går jo langt uansett!Ecopower N_221 skrev:Noen folk har ikke samvittighet. Folk selger jo Bestemora si for en femmer! Men du har fått et bra tilbud som sagt. Han er i det minste villig til å gi tilbake 5000 og at du beholder bilen.
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Jeg hadde levert til bake skrangla.. hehe. Yms fyr = ymst vedlikehold på bilen
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
- matrox N522
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Eg tror nok også at eg hadde anmeldt fyren uansett hvordan saken ville endt.
Det blir ihvertfall laget rapport på han, og gudene må vite om han har gjort dette før?
Hvis du er ute å tjene litt penger så får du igjen de 5000 og beholder bilen, vil du være ærlig og kanskje spare andre for samme driten anmelder du han
Det blir ihvertfall laget rapport på han, og gudene må vite om han har gjort dette før?
Hvis du er ute å tjene litt penger så får du igjen de 5000 og beholder bilen, vil du være ærlig og kanskje spare andre for samme driten anmelder du han

9-3 ss 03 mod
å kjøpe en bruktbil til 9000 kr innebærer stor risiko. Siden selgern allerede har innrømt feilen, og er villig til å gi kompensasjon, er det jo bare å velge og vrake. Og hva så om han lurer noen andre? Hadde JEG vært selger, og du hadde kommet tilbake til meg og fortalt at km ikke stemmer, hadde jeg sagt at du like gjerne kunne sjekka sånne ting FØR du kjøpte bilen, og at du får skrive opp disse 9000 kronene på din egen tabbekonto. Jeg hadde ihvertfall ikke gått med på å gi tilbake over halvparten av pengesummen, ei heller vrake bilen fordi en hverdagshelt av en kjøper har medfølelse for noen andre. Som sagt, bilkjøp til 9000 kroner kan gå begge veier. enten har du en bil som varer i 10 år, eller så kneler den etter 3 mnd. Hvis du anmelder fyren tror jeg ihvertfall at de som mottar anmeldelsen får seg en god historie å fortelle kollegene på fredagslunsjen:)
Dette var kanskje ikke et av de svarene du håpet på, men jeg er redd dette er mest realistisk. At selgern driter i buksa av redsel når du truer med anmeldelser og er villig til å gjøre alt for at du skal bli fornøyd, betyr vel egentlig bare at han er enda dummere enn deg;)
mvh oddi
Dette var kanskje ikke et av de svarene du håpet på, men jeg er redd dette er mest realistisk. At selgern driter i buksa av redsel når du truer med anmeldelser og er villig til å gjøre alt for at du skal bli fornøyd, betyr vel egentlig bare at han er enda dummere enn deg;)
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt: