Restaurering av felger
Moderator: Moderatorer
Restaurering av felger
Har ett sett turbofelger som er hele, rette og fri for kantskader. Der imidlertid hvite!? Vet noen om firma i Oslo området som fikser felger. Vet ikke om de sandblåser og pulverlakkerer eller hva? Takknemmelig for råd.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Restaurering av felger
Det beste er visstnok glasblåsing, då det vert ein finare finish etterpå blåsinga, grunna at ved glasblåsing er "blåsekorna" finare.Arkadia skrev:Har ett sett turbofelger som er hele, rette og fri for kantskader. Der imidlertid hvite!? Vet noen om firma i Oslo området som fikser felger. Vet ikke om de sandblåser og pulverlakkerer eller hva? Takknemmelig for råd.
Men om det er eit firma som driv med dette, har vel dei peiling på korleis dei kan setje dei tilbake i orginalstand.
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Hei..
Jeg skal levere inn mine turbo 85 felger til glassblåsing i uken som kommer, og skal lakkere de selv.. Vet om et firma her i ebrgen som gjør det, men blir vel ikke aktuelt for deg. Sandblåsing ødelegger felgene.. Men stålblåsing er også en veldig god mulighet, men da må du ha gamle dekk på felgen, slik at kantene ikke blir ødelagt, men dekkene kan bli ødelagt.. Alle disse alternativene har jeg prøvd-.-
Jeg har fått pris på 500 kr pr. felg der jeg leverer de inn, og det er bare glassblåsing..
MVH
freshmaker
Jeg skal levere inn mine turbo 85 felger til glassblåsing i uken som kommer, og skal lakkere de selv.. Vet om et firma her i ebrgen som gjør det, men blir vel ikke aktuelt for deg. Sandblåsing ødelegger felgene.. Men stålblåsing er også en veldig god mulighet, men da må du ha gamle dekk på felgen, slik at kantene ikke blir ødelagt, men dekkene kan bli ødelagt.. Alle disse alternativene har jeg prøvd-.-
Jeg har fått pris på 500 kr pr. felg der jeg leverer de inn, og det er bare glassblåsing..
MVH
freshmaker
Styrer med DAB og AUX
- Trond N47
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Bruke 500 spenn pr felg på det da?
Får jo komplett sett for tusenlappen hos huggere i
vårt kjære naboland. Eller bruk pengene på 16 eller
17 tommere. Lover at du merker forskjellen.
Skal du spare, så puss og sparkle felgene og lakker
selv. Ikke store jobben.
Får jo komplett sett for tusenlappen hos huggere i
vårt kjære naboland. Eller bruk pengene på 16 eller
17 tommere. Lover at du merker forskjellen.
Skal du spare, så puss og sparkle felgene og lakker
selv. Ikke store jobben.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
- Glenn N101
- 1,5 bar
- Sted: Narvik
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
I Eidsberg i østfold er det en som driver med glass/sand/nøtteskall/stål/ you name it blåsing av alt mulig. Jeg betalt 80kr pr felg der for et par år siden. Sist jeg ringte skulle han ha ca 200pr felg. Og da står du der i bua hans og blåser allt selv. Greit nok spør du meg. Jeg santblåste et sett stålfelger og et sett alufelger til V4'en der. Ble bra resultat 
Fikk pulverlakkert de for 200kr pr felg i Sarpsborg.

Fikk pulverlakkert de for 200kr pr felg i Sarpsborg.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
hvis du har tenkt å gjøre det selv fikk jeg en oppskrift fra en som har litt peil..
1: Vask felgene med sterkt såpevann. La de tørke helt.
2: Ha på lakkfjerner, la virke til lakken er myknet opp/krøller seg.
3: Skrap vekk gammel maling med plastskrape.
4: Gjenta 2 og 3 om nødvendig.
5: Slip felgene med slipepapir korning 320 - 400.
6: Vask felgene med sterk såpe og siliconefjerner. La de tørke helt.
7: Grunn med grunning på sprayboks. 2 strøk, la det tørke mellom hvert strøk. La grunninga tørke 1 - 2 timer.
8: Legg på 2 strøk sølv på sprayboks. La tørke ca 10 - 15 min mellom hvert lag. Vent ca 1 time før du legge klarlakken.
9: Legg på 2 strøk klarlakk på sprayboks. La tørke ca 10 - 15 min mellom hvert lag. La felgene tørke i minst et døgn før du skrur de på bilen.
Les bruksanvisningene på spratboksene da tidene for tørk mm varierer noe.
1: Vask felgene med sterkt såpevann. La de tørke helt.
2: Ha på lakkfjerner, la virke til lakken er myknet opp/krøller seg.
3: Skrap vekk gammel maling med plastskrape.
4: Gjenta 2 og 3 om nødvendig.
5: Slip felgene med slipepapir korning 320 - 400.
6: Vask felgene med sterk såpe og siliconefjerner. La de tørke helt.
7: Grunn med grunning på sprayboks. 2 strøk, la det tørke mellom hvert strøk. La grunninga tørke 1 - 2 timer.
8: Legg på 2 strøk sølv på sprayboks. La tørke ca 10 - 15 min mellom hvert lag. Vent ca 1 time før du legge klarlakken.
9: Legg på 2 strøk klarlakk på sprayboks. La tørke ca 10 - 15 min mellom hvert lag. La felgene tørke i minst et døgn før du skrur de på bilen.
Les bruksanvisningene på spratboksene da tidene for tørk mm varierer noe.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Re: Dyrt
+ at det koster litt å få dekkene av og på..Arkadia skrev:Blir litt sprøtt å bruke 2000,- på rengjøring, deretter kanskje 1000-1500,- for en skikkelig lakkering pluss nye dekk! Får et pent sett med større felger for den prisen ja.........Men skal ta en ringerunde først.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
1999 Saab 9-3 Viggen
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
Hei.. Jeg har nå begynt å restaurere felgen, bruker kompressorverktøy hjemme i garasjen. (Digg...
)
Jeg har blåst 2 felger med aluminiumssand, disse ble veldig bra.. Har funnet ut at jeg lakkerer 2 lag med felglakk, usikker på om jeg skal velge aluminiumsfarge eller sølv.. Mest sannsynlig sølv.. Og ta 2 lag med klarlakk.. Dette blir biltemalakk, da jeg har god erfaring med denne... Dette blir mest sannsynlig sommerfelger i år , og etter dette vinterfelger, da jeg satser på 17" neste sommer..

Jeg har blåst 2 felger med aluminiumssand, disse ble veldig bra.. Har funnet ut at jeg lakkerer 2 lag med felglakk, usikker på om jeg skal velge aluminiumsfarge eller sølv.. Mest sannsynlig sølv.. Og ta 2 lag med klarlakk.. Dette blir biltemalakk, da jeg har god erfaring med denne... Dette blir mest sannsynlig sommerfelger i år , og etter dette vinterfelger, da jeg satser på 17" neste sommer..
Styrer med DAB og AUX