Feil km stand oppgitt ved kjøp! Konsekvenser?
Moderator: Moderatorer
- Johan N828
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- TurboRoger_N486
- 0.7 bar
- Sted: Hamar
Hallais! Om bilen har gått 280 eller 180k km spiller da liten rolle når du selv har vurdert bilen som bra nok til å kjøpe den for 9.000 kr. Hva kan man forvente for 9.000?
Synes ikke det er spesielt okey av deg å true med anmeldelse heller.
På en gammel bil betyr km-stand mindre og tilstand mer enn for nyere biler. En bil som har gått 80.000 og som er 15 år gammel vil kunne være i mye dårligere forfatning enn en som har gått 300.000 og er like gammel - pga rust, røykskader osv.
jau jau
Synes ikke det er spesielt okey av deg å true med anmeldelse heller.
På en gammel bil betyr km-stand mindre og tilstand mer enn for nyere biler. En bil som har gått 80.000 og som er 15 år gammel vil kunne være i mye dårligere forfatning enn en som har gått 300.000 og er like gammel - pga rust, røykskader osv.
jau jau
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
- Henrik N449
- Overload!!!
-
- 0.7 bar
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Harestua
Det politiet gjør er å henlegge saken pga "bevisets stilling". Åssen kontrakt skrev du under på? og hvis du ikke har skrivd noen kontrakt i det hele tatt kan du egentlig bare glemme hele garantien. For en bil til 9000 kr hadde jeg ikke giddet å brydd meg om det en gang. Du har selv plikt til å finne ut om slike ting før salg. Og hvem her kan si med hånden på hjertet at de aldri har løyet eller unnlatt å si fra om en ting ved salg av et objekt? Jeg kan ikke det. Prøver å væreså ærlig jeg kan men er alltid noe man kan glemme eller ikke sier noe om. Skriver alltid på slutten av kontrakten " Bilen selges i den stand den står med med de feil og mangler som er. Selger tar ikke ansvar for feil eller mangler med bilen etter salg"
Power is nothing without control!
Saab 9-5 2.3 Turbo med snacks.....
Saab 9000 2.3 Turbo 1991 VRAKET!!!
Ford Fiesta Sport 2000
Ford Ka 2009
It takes a real man to drift with FWD!
Ford Fiesta Sport 2000
Ford Ka 2009
- TurboRoger_N486
- 0.7 bar
- Sted: Hamar
Vel vel... En 93 mod 900 2,1 til 9000 kr - når kjøper selv vurderer den til å være i god stand, må vel kalles et kjempebra kjøp!. Ser at selger strekker seg langt når kjøper tar kontakt. En slik sak ville aldri kommet noen vei i rettssystemet. Man bør da ha andre ting å gjøre enn å belaste staten med slike tullesaker.alex_ander3@hotmail.com skrev:Unnskyld meg Roger!!
Men når han bevisst har prøvd å lurt saabfan, så stiller saken seg i et annet lys. Vi kan ikke bare komme med komentarer om at det ikke "spesielt okay" å annmelde han da..
Mener jeg da...
Vedkommende har gjort et godt kjøp enten bilen har gått 180 eller 280k km. Skjønner at det er surt å føle seg lurt, men når man setter tingene litt i perspektiv så er det jo et bra kjøp. Forøvrig direkte tullete å prøve seg med den at bilen skal leveres på opphuggeriet.
Når bilen er så gammel så er det ingen som bryr seg om km standen. Det er jo den faktiske tilstanden som betyr noe. Prisforskjellen er ikke dramatisk mellom to 14 år gamle biler med ulik km stand.
så det så...
Nåværende biler:
Vel, det blir også laget rapport på denne fyren og hvis han har gjort det før så er det jo bare greit å bli kvitt hanEcopower N_221 skrev:Det politiet gjør er å henlegge saken pga "bevisets stilling". Åssen kontrakt skrev du under på? og hvis du ikke har skrivd noen kontrakt i det hele tatt kan du egentlig bare glemme hele garantien. For en bil til 9000 kr hadde jeg ikke giddet å brydd meg om det en gang. Du har selv plikt til å finne ut om slike ting før salg. Og hvem her kan si med hånden på hjertet at de aldri har løyet eller unnlatt å si fra om en ting ved salg av et objekt? Jeg kan ikke det. Prøver å væreså ærlig jeg kan men er alltid noe man kan glemme eller ikke sier noe om. Skriver alltid på slutten av kontrakten " Bilen selges i den stand den står med med de feil og mangler som er. Selger tar ikke ansvar for feil eller mangler med bilen etter salg"
?
9-3 ss 03 mod
-
- 0.7 bar
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Harestua
Politiet bryr seg fint lite om sånne saker. Rapporten blir lagt unna og ikke gjort noe mer med selv om han får fler. De er så overarbeidet at de ikke bryr seg. Hadde videobevis med ansikter av de som foregikk forbytelsen og enda så gjorde de ikke noe med det. det var 3 andre bile som ble brutt inn i samme dag av samme personer. At du klager pga et lite fillebeløp til 9000 kr har de ikke tid til å ta seg av. Dessuten hvis de gjør noe gir de han bare beskjed. Er du missfornøyd lever bilen tilbake og ta penga. Jeg hadde gladelig gitt 9000 for den bilen selv om den hadde gått 280 +. Lage en så stor sak for et så lite beløp er bare tragisk egentlig
Power is nothing without control!
Ford Fiesta Sport 2000
Ford Ka 2009
Ford Fiesta Sport 2000
Ford Ka 2009
- Saabfan
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Takk for mange innlegg folkens!
Er fullt klar over at et bilkjøp til 9000 innebærer stor risiko! Men jeg vurderte bilen som svært bra for 9000, og slo til. Har som sagt hatt 900 før og vet hva jeg skal se etter, men jeg må jo nesten gå ut ifra at telleren ikke er fiksa og at han ikke lyver meg rett i trynet. Man må jo nesten forholde seg til hva folk sier her i verden. Å ikke være naiv og tro på alt er greit nok, men når han skriver under på at bilen har gått 175 k så tar jeg det for gitt at det faktisk er sant. Ellers er det jo svindel, i større eller mindre grad. En ting er å selge en bil "som den står" med mindre feil og mangler. EN HELT ANNEN TING er å kjøpe en bil for veldig lite penger, for å så bytte km-teller - bevisst - med tanke på å selge bilen videre for mest mulig penger! Bilen var først annonsert til 21000 kr. Så gikk det gradvis nedover til 9.
Er også helt klar over at dette er en "fillesak" i et større perspektiv, men det finnes da for F*** prinsipper! Han stod der bittelille julaften og bevisst løy om kilometerstanden. Jeg ble så jævlig provosert! For min del spiller det egentlig liten rolle om jeg politianmelder ham eller ikke, men jeg prøvde å banke inn i skallen hans at han ikke kan holde på sånn! Tenk hvis dette hadde vært en bil til 90 000 og ikke 9. Er det liksom greit siden det bare var 9k? Ikke F***. Greit nok at det ikke er allverdens med penger, men jeg er student og har ikke akkurat penger til overs. Da er det jævlig kjipt å få en svindel-"light" rett i trynet.
Er fullt klar over at et bilkjøp til 9000 innebærer stor risiko! Men jeg vurderte bilen som svært bra for 9000, og slo til. Har som sagt hatt 900 før og vet hva jeg skal se etter, men jeg må jo nesten gå ut ifra at telleren ikke er fiksa og at han ikke lyver meg rett i trynet. Man må jo nesten forholde seg til hva folk sier her i verden. Å ikke være naiv og tro på alt er greit nok, men når han skriver under på at bilen har gått 175 k så tar jeg det for gitt at det faktisk er sant. Ellers er det jo svindel, i større eller mindre grad. En ting er å selge en bil "som den står" med mindre feil og mangler. EN HELT ANNEN TING er å kjøpe en bil for veldig lite penger, for å så bytte km-teller - bevisst - med tanke på å selge bilen videre for mest mulig penger! Bilen var først annonsert til 21000 kr. Så gikk det gradvis nedover til 9.
Er også helt klar over at dette er en "fillesak" i et større perspektiv, men det finnes da for F*** prinsipper! Han stod der bittelille julaften og bevisst løy om kilometerstanden. Jeg ble så jævlig provosert! For min del spiller det egentlig liten rolle om jeg politianmelder ham eller ikke, men jeg prøvde å banke inn i skallen hans at han ikke kan holde på sånn! Tenk hvis dette hadde vært en bil til 90 000 og ikke 9. Er det liksom greit siden det bare var 9k? Ikke F***. Greit nok at det ikke er allverdens med penger, men jeg er student og har ikke akkurat penger til overs. Da er det jævlig kjipt å få en svindel-"light" rett i trynet.
- Saabfan
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Skrev under på en standard NAF-kontrakt, så den er grei nok. Og hvem i granskauen kjøper en bil uten kontrakt, det er jo bare latterlig! For øvrig har jeg da på ingen måte PLIKT til å dobbeltsjekke alle opplysninger i kontrakten, det er jo derfor jeg har kontrakten, sånn at jeg kan etterprøve det som står der, hvis noe ikke er som det skal! Poenget med å feste begges underskrifter til samme papir er jo nettopp for å slippe det styret med å sjekke alle opplysgniner. Han sier det er slik, og er det ikke det, ja da kalles det faktisk kontraktbrudd! Å si at dette er feil/mangler som oppstår etter salg, blir jo ikke riktig, han fiksa jo telleren før salget.Ecopower N_221 skrev:Det politiet gjør er å henlegge saken pga "bevisets stilling". Åssen kontrakt skrev du under på? og hvis du ikke har skrivd noen kontrakt i det hele tatt kan du egentlig bare glemme hele garantien. For en bil til 9000 kr hadde jeg ikke giddet å brydd meg om det en gang. Du har selv plikt til å finne ut om slike ting før salg. Og hvem her kan si med hånden på hjertet at de aldri har løyet eller unnlatt å si fra om en ting ved salg av et objekt? Jeg kan ikke det. Prøver å væreså ærlig jeg kan men er alltid noe man kan glemme eller ikke sier noe om. Skriver alltid på slutten av kontrakten " Bilen selges i den stand den står med med de feil og mangler som er. Selger tar ikke ansvar for feil eller mangler med bilen etter salg"
- MAX BOOST
Jeg skjønner utrolig godt at du blir provosert jeg! For uærlige folk, har jeg egentlig jævlig lite til overs for
Har egentlig ikke så mye mer fornuftig å si, annet at jeg skjønner deg veldig godt.. Det er ikke bare snakk om en gammel bil. Men det er snakk om at du ble forsøkt lurt.
Det står respekt av å ha prinsipper.

Har egentlig ikke så mye mer fornuftig å si, annet at jeg skjønner deg veldig godt.. Det er ikke bare snakk om en gammel bil. Men det er snakk om at du ble forsøkt lurt.
Det står respekt av å ha prinsipper.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: 387
- Navn: Kenneth Holsæther
- Bil: 8 stk saab
- Sted: Eidsvåg i Romsdal
- Kontakt:
Heisann,skjønner godt du er forbanna.Har selv blitt lurt engang jeg handla en 9000 t16,men da gjaldt de chassie nr bytte.Betalte bare 5 laksa for den,ble selfølgelig iritert men de var bare snakk om 5 laksa.Den ble til god spiker.Jeg hadde tatt de 5 laksa med ett fett glis i trynet.
Mvh Kenneth
Mvh Kenneth
02 9-3 2.2 Tid
00 9-5 Griffin Estate
91 9000 2.3t med airflow
91 900 Aero under restaurering
89 900 Aero cab
88 900 Aero med airflow
71 99 4 dørs
71 95 varebil
00 9-5 Griffin Estate
91 9000 2.3t med airflow
91 900 Aero under restaurering
89 900 Aero cab
88 900 Aero med airflow
71 99 4 dørs
71 95 varebil
Det som overrasker meg er at folk gjør seg til kjeltring for 10 000kr. Det er det ikke verdt spør du meg!
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
- MAX BOOST
Folk slår ihjel ungene sine, og folk gjør seg til kjeltring for ei pakke lumper på den lokale Kiwi butikken.. Mye rart ute i verdenCato N698 skrev:Det som overrasker meg er at folk gjør seg til kjeltring for 10 000kr. Det er det ikke verdt spør du meg!

1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
1999 Saab 9-3 Viggen
- Viggen-51
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: 51
- Bil: 9-3 Viggen Cab.
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Riktig!
oddiN108 skrev:å kjøpe en bruktbil til 9000 kr innebærer stor risiko. Siden selgern allerede har innrømt feilen, og er villig til å gi kompensasjon, er det jo bare å velge og vrake. Og hva så om han lurer noen andre? Hadde JEG vært selger, og du hadde kommet tilbake til meg og fortalt at km ikke stemmer, hadde jeg sagt at du like gjerne kunne sjekka sånne ting FØR du kjøpte bilen, og at du får skrive opp disse 9000 kronene på din egen tabbekonto. Jeg hadde ihvertfall ikke gått med på å gi tilbake over halvparten av pengesummen, ei heller vrake bilen fordi en hverdagshelt av en kjøper har medfølelse for noen andre. Som sagt, bilkjøp til 9000 kroner kan gå begge veier. enten har du en bil som varer i 10 år, eller så kneler den etter 3 mnd. Hvis du anmelder fyren tror jeg ihvertfall at de som mottar anmeldelsen får seg en god historie å fortelle kollegene på fredagslunsjen:)
Dette var kanskje ikke et av de svarene du håpet på, men jeg er redd dette er mest realistisk. At selgern driter i buksa av redsel når du truer med anmeldelser og er villig til å gjøre alt for at du skal bli fornøyd, betyr vel egentlig bare at han er enda dummere enn deg;)
mvh oddi

Ecopower N_221 skrev:Det politiet gjør er å henlegge saken pga "bevisets stilling". Åssen kontrakt skrev du under på? og hvis du ikke har skrivd noen kontrakt i det hele tatt kan du egentlig bare glemme hele garantien. For en bil til 9000 kr hadde jeg ikke giddet å brydd meg om det en gang. Du har selv plikt til å finne ut om slike ting før salg. Og hvem her kan si med hånden på hjertet at de aldri har løyet eller unnlatt å si fra om en ting ved salg av et objekt? Jeg kan ikke det. Prøver å væreså ærlig jeg kan men er alltid noe man kan glemme eller ikke sier noe om. Skriver alltid på slutten av kontrakten " Bilen selges i den stand den står med med de feil og mangler som er. Selger tar ikke ansvar for feil eller mangler med bilen etter salg"

Gå for de 5000,- og glem anmeldelsen (waste of time + en masse unødvendige ubehageligheter!!!).
4000,- for en slik bil er jo et kjempekupp uansett hvor langt bilen har gått!

Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)