Større eksos

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Større eksos

Legg inn av Aero1990 » 26 des 2006, 13:35

Skal bytte til 3`` eksosanlegg på min OG 900 T16.

Blir sikkert et JT-anlegg. Har ikke undersøkt hvilke andre merker som kan være aktuelle. JT-anlegg er vel blant de beste mht effektøkning? Og de er rimelige.

Men spørsmålet er:

Blir det (for) mye lyd med et JT-anlegg med en lydpotte, JT61-K (uten katalysator)?

Ser at man også kan få anlegg med to lydpotter JT61-K1. Det er oppgitt hos http://www.jt-tuning.se et lydnivå på hhv 81dbA og 78dbA, og det står at det er fràck turbosång på det første og diskret sportsound på det andre.

Vil helst ikke ha et anlegg som bråker så mye, så kanskje jeg burde gå for det med to lydpotter?

Hvor mye bråker anlegget med en lydpotte egentlig? Hører man noe inne i kupeen ved vanlig kjøring? Eller er det bare når man kjører med høye turtall?

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 26 des 2006, 14:41

Jeg har 3" JT med to potter på min 9000, syns det bråker akkurat passe. Tror jeg hadde gått for to potter hvis jeg var deg.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 26 des 2006, 14:41

2 potter er perfekt til din bil da vil jeg tro. Hvis du ikke vil ha så mye bråk. Hvis du føler at horna i panna blir hindret litt av den lave lyden, kan du jo alltids bare ta av den ene potta:)

Effektøkning? best?:
Tja.. Det er jo bare flowen som bestemmer hvor mye effektøkning som du får da. Samt lyddemperene selvfølgelig.

JT kan absolutt ruste! Og det som går ann, er å kjøpe varmebestandig varmlakk, og spraye på eksosanlegget. Da holder det nok en god del mer.

Lenger bak kan du vel bruke venlig lakk også tror jeg! Billakk holder ganske mange grader! :wink:


EDIT: Du har prosenter på speedparts. Ville støttet dem jeg :wink:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 26 des 2006, 22:02

Må ha færrest mulig lyddempere! Ellers får man ikke den rette "klangen" i tunnelene :lol:
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Legg inn av Aero1990 » 26 des 2006, 22:34

Ett tilleggsspørsmål:

Er stor effektforskjell på varianten med 3`` batteribøy helt frem, og den enklere varianten med 3`` kun etter den originale batteribøyen?

Det virker jo litt fristende å bare la batteriet stå, men det er jo dumt å ikke gjøre det skikkelig når man først er i gang.

Er det noen som har kjørt den enkle varianten og er fornøyd med det, eller er det tradisjon for å å ta det fullt ut når man er igang?

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 26 des 2006, 23:35

Du har veldig liten nytte av svært rør hvis du ikke har "batteribøy".

Eksosen MÅ ut, den blir kaldere og dermed mindre etterhvert, så 2,5 bakover er ok, men "bøy" er et must!!

Sett batteriet under luftfilterboksen på venstre side i motorrommet da vel?

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Skyler
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 175
Registrert: 12 jun 2006, 13:47

Legg inn av Skyler » 27 des 2006, 00:05

Hva batteribøy?
9-3 ss 03 mod

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 27 des 2006, 13:42

det er den vinkelen som kommer i fra turbo og bender seg i dette tilfellet bakover på bilen, videre inn på eksos.. hvorfor akkuratt batteribøy må jo kanskje ha noe med at den rett og slett bøyer seg unna batt./komplikasjoner med batteri da 8)
Sist redigert av Pål N526 den 28 des 2006, 14:56, redigert 1 gang totalt.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 27 des 2006, 14:09

Grunnen til at det heiter batteriböj er at på 900T står batteriet ugunstig til når en tenkjer på eksosanlegget. Om en ser på eksosanlegget ser en at det får en veldig ugunstig knekk på anlegget om batteriet står på originalplass (for eksempel, kik her: http://www.garaget.org/?car=18898&image=156580). Monterar en batteriböj må batteriet flyttast, og av det har det fått namnet batteriböj. Den mest vanlige plassen å flytte batteriet til er bagasjeromet, evt. venstre side av motorrom. Speedparts sel slike til 900, og ser slik ut: http://www.speedparts.se/images/prod/av ... t61-12.jpg En like godt kalle batteriböjen eit fremre rør, men dette røret har fått tilnamnet batteriböj, det har ingenting med at dette røret bøyer seg unna batteriet.

Svar