9000 2.3 turbo - mister "draget"
Moderator: Moderatorer
Rødglødende turbo og ustabli gange
Hei igjen!
Da har jeg siden i sommer gjort noen fremskritt med feilsøking på bilen min.
Om noen kan se en ny mulig forklaring på problemet mitt så ville jeg vært evig takknemling.
Alstå: nå har jeg prøvd å kjøre bilen uten eksosanlegg og katalysator og feilen er der fortsatt.
I tillegg har jeg lokalisert at feilen oppstår også når bilen står i ro.
Jeg kan f.eks sette foten på gassen til f.eks 1500 o/min. etter få sekunder begynner bilen selv å trekke turtallet ned ca 500 o/min og så opp til 1500 igjen.
høres ut som bilen holder på å "kveles". Etter hvert blir turbo og manifold rødglødende.
hvis jeg f.eks kjører når jeg får denne feilen så kan farten minke med ca 5-10 km/t. om jeg trår mer gass for å holde farten øker forbrket til 2 ltr/mila og oppover. øker jeg ikke gasstrykket er forbruket ca 1,3 hele tiden.
vanlig forbruk når den er frisk er ca 0,7-0,8. Bilen har automat.
OG i dag har jeg satt bilen på et nytt verksted. og da er bilen frisk igjen. er dette en forbandelse? Er det ikke meningen at jeg skal ha denne bilen eller?
Da har jeg siden i sommer gjort noen fremskritt med feilsøking på bilen min.
Om noen kan se en ny mulig forklaring på problemet mitt så ville jeg vært evig takknemling.
Alstå: nå har jeg prøvd å kjøre bilen uten eksosanlegg og katalysator og feilen er der fortsatt.
I tillegg har jeg lokalisert at feilen oppstår også når bilen står i ro.
Jeg kan f.eks sette foten på gassen til f.eks 1500 o/min. etter få sekunder begynner bilen selv å trekke turtallet ned ca 500 o/min og så opp til 1500 igjen.
høres ut som bilen holder på å "kveles". Etter hvert blir turbo og manifold rødglødende.
hvis jeg f.eks kjører når jeg får denne feilen så kan farten minke med ca 5-10 km/t. om jeg trår mer gass for å holde farten øker forbrket til 2 ltr/mila og oppover. øker jeg ikke gasstrykket er forbruket ca 1,3 hele tiden.
vanlig forbruk når den er frisk er ca 0,7-0,8. Bilen har automat.
OG i dag har jeg satt bilen på et nytt verksted. og da er bilen frisk igjen. er dette en forbandelse? Er det ikke meningen at jeg skal ha denne bilen eller?
mvh N172 - Arvid
92 9000 2.3 cs Turbo
92 9000 2.3 cs Turbo
- Trond N47
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Har opplevd merkelige ting med min 2,3t når det har oppstått
lekkasjer i vacuum-ledningene på innsuget. Ved sprukken
vacuumslange kan du oppleve at feilene kommer og går.
Når slanger eller plugger hopper helt av (og det hender jo
når trykket er høyt) så går motoren enten på full eller ingen
gass.
Bytt ut gummi-niplene på innsugsmanifolden og sjekk alle
gummislanger inkl. veivhusventilasjonen.
Så sjekker du slangene til magnetventilen (sitter ved øvre
radiatorslange, svart liten sak med 3 slanger og en ledning).
Sjekk også at magnetventilen virker, og at wastegaten åpner
seg. Wastegaten sitter under turboen og stryres av et stag
som kommer fra wastegateventilen. Denne styres av trykk/sug
fra magnetventilen.
Er du forresten sikker på at du ikke har antispinn (TCS). Har
hørt at alle 2,3 turbo modeller fra 1992 hadde det.
lekkasjer i vacuum-ledningene på innsuget. Ved sprukken
vacuumslange kan du oppleve at feilene kommer og går.
Når slanger eller plugger hopper helt av (og det hender jo
når trykket er høyt) så går motoren enten på full eller ingen
gass.
Bytt ut gummi-niplene på innsugsmanifolden og sjekk alle
gummislanger inkl. veivhusventilasjonen.
Så sjekker du slangene til magnetventilen (sitter ved øvre
radiatorslange, svart liten sak med 3 slanger og en ledning).
Sjekk også at magnetventilen virker, og at wastegaten åpner
seg. Wastegaten sitter under turboen og stryres av et stag
som kommer fra wastegateventilen. Denne styres av trykk/sug
fra magnetventilen.
Er du forresten sikker på at du ikke har antispinn (TCS). Har
hørt at alle 2,3 turbo modeller fra 1992 hadde det.

Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB 9000 2,3T CSE
Vi har sett på en god del av slangene men skader ikke å sjekke en gang til.
har satt bilen inn på Midt-Norsk diesel og besin i går.
Hele veien inn til byen hadde jeg feilen. Stoppet og fylte bensin og kjørte siste km til verksted. Fra bensinstasjonen til verksted så fungerte bilen som en klokke!!!
Skal innom verksted og snakke med dem i dag. tar med kopi av forslagene deres. tusen takk.
Bilen har ikke TCS (antispinn går jeg ut fra?). Den har heller ikke f.eks airbag selv om det står advarsel om dette i dørene (sikkert fordi dørene også stod på usa-biler tenker jeg).
Bilen ble solgt ny i Oslo som firmabil.
Når det gjelder forbrenning på tomgang så kan ikke den bli bedre. den viser en mager blading på avgass-måleren og alt er tørt og fint inn til katalysatoren. Litt fuktig på UTgangen av katalysator men det er vel kondens o.l.?
jeg kommer med oppdatering i morgen
har satt bilen inn på Midt-Norsk diesel og besin i går.
Hele veien inn til byen hadde jeg feilen. Stoppet og fylte bensin og kjørte siste km til verksted. Fra bensinstasjonen til verksted så fungerte bilen som en klokke!!!
Skal innom verksted og snakke med dem i dag. tar med kopi av forslagene deres. tusen takk.
Bilen har ikke TCS (antispinn går jeg ut fra?). Den har heller ikke f.eks airbag selv om det står advarsel om dette i dørene (sikkert fordi dørene også stod på usa-biler tenker jeg).
Bilen ble solgt ny i Oslo som firmabil.
Når det gjelder forbrenning på tomgang så kan ikke den bli bedre. den viser en mager blading på avgass-måleren og alt er tørt og fint inn til katalysatoren. Litt fuktig på UTgangen av katalysator men det er vel kondens o.l.?
jeg kommer med oppdatering i morgen

mvh N172 - Arvid
92 9000 2.3 cs Turbo
92 9000 2.3 cs Turbo
- Trond N47
- Overload!!!
Lykke til!
Og skulle du ikke finne noe galt, så har jeg komplett delebil
av en 91 modell 2,3 turbo aut. med motorstyring både for DI
og innsprøytning. Kan jo prøve å sette inn nye hjerner.
Bare ta kontakt på 99744749.
Og skulle du ikke finne noe galt, så har jeg komplett delebil
av en 91 modell 2,3 turbo aut. med motorstyring både for DI
og innsprøytning. Kan jo prøve å sette inn nye hjerner.
Bare ta kontakt på 99744749.
Trond #047
94 SAAB 9000 2,3T CSE
94 SAAB 9000 2,3T CSE
Takk. Det er notert. tar kontakt en ettermiddag i denne uken tenker jeg. kan uansett være greit å få noen impulser over tlf som ikke lar seg gjøre å formidle i form av tekst på siden.
btw: angt. ang antispinn. jeg TROR jeg ville merket om bilen har hatt det altså !
kjørt ("gml" yrkessjåfør med mange mil bak rattet i mange forskjellige biler med og uten hehe).
btw: angt. ang antispinn. jeg TROR jeg ville merket om bilen har hatt det altså !

mvh N172 - Arvid
92 9000 2.3 cs Turbo
92 9000 2.3 cs Turbo
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Re: Rødglødende turbo og ustabli gange
er ikke dette noe med tenningen å gjøre da? lav tenning som gjør at det ikke blir forbrent bensin. har sikkert ikke noe med det andre du har av feil da men..9000cs23 skrev: høres ut som bilen holder på å "kveles". Etter hvert blir turbo og manifold rødglødende.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
Jeg er ingen ekspert, men hvis det er at motoren ikke klarer å forbrenne bensinen den får av enn eller annen grunn. Burde dette vises som soting, noe han ikke er plaget med. Jeg tror heller at motoren ikke får nokk bensin. En turbomotor med fult gasspådrag og maks turbotrykk gulper i seg formidable mengder suppe, så hvis ikke denne forbrenner rett burde det vises på motoren. Eller er jeg helt på jorde her ?
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-03 9-5 2,0t
Da har jeg snakket med MidtNorsk Diesel og ...
De har "selfølgelig" ikke opplevd under sine tester at bilen varierer på turtall slik jeg har foklart.
Det de har oppdaget var at jeg ikke hadde noe trykk i kjølesystemet pga et utett lokk til expansionstanken.
Jeg var ut og kjørte en tur i går ettermiddag rundt om på Nardo og fikk frem feilen ganske raskt. begynte å "lugge" og høylytt tikking, nå snakker vi tikking som høres inne i bilen altså. Jeg stoppet raskt opp og tråkket gassen inn for å holde 2000 o/min og den stod da og varierte mellom 1500 og 2000 o/min.
Ingen hadde tid til å være med meg fra verkstedet så jeg fikk jo ikke vist dette til noen. og når jeg kom tilbake til verkstedet var alt i orden igjen. fy F*** altså.
Jeg har tenkt å kontakte en healer i neste uke og høre om han kan føle noe i denne saken. Nå spiller det ikke noen rolle for meg hva som løser saken bare den blir løst.

De har "selfølgelig" ikke opplevd under sine tester at bilen varierer på turtall slik jeg har foklart.
Det de har oppdaget var at jeg ikke hadde noe trykk i kjølesystemet pga et utett lokk til expansionstanken.
Jeg var ut og kjørte en tur i går ettermiddag rundt om på Nardo og fikk frem feilen ganske raskt. begynte å "lugge" og høylytt tikking, nå snakker vi tikking som høres inne i bilen altså. Jeg stoppet raskt opp og tråkket gassen inn for å holde 2000 o/min og den stod da og varierte mellom 1500 og 2000 o/min.
Ingen hadde tid til å være med meg fra verkstedet så jeg fikk jo ikke vist dette til noen. og når jeg kom tilbake til verkstedet var alt i orden igjen. fy F*** altså.
Jeg har tenkt å kontakte en healer i neste uke og høre om han kan føle noe i denne saken. Nå spiller det ikke noen rolle for meg hva som løser saken bare den blir løst.

mvh N172 - Arvid
92 9000 2.3 cs Turbo
92 9000 2.3 cs Turbo
- Trond N47
- Overload!!!
Tikkingen-har den vært der hele tiden når bilen har gått dårlig?
Og hvor langt har bilen gått? Automatkassene er jo et svakt punkt,
men den bør vel ikke påvirke tomgangen.
Kan det være en innsprøytingsdyse som ikke lukker, slik at det blir
pøst inn bensin kontinuerlig? Da skal det lukte bensin bak bilen, og
tennpluggen blir bløt. Foreslår at vi smeller inn ny APC/DI-styreenhet
og innsprøytningshjerne først, og ser om det blir bedre av det.
På delebilen min lå det med kvitteringer for byttet motorstyring, altså
DI/APC enhet. Dette ble byttet på garantien. Mulig det kan oppstå
periodiske feil der?
Og hvor langt har bilen gått? Automatkassene er jo et svakt punkt,
men den bør vel ikke påvirke tomgangen.
Kan det være en innsprøytingsdyse som ikke lukker, slik at det blir
pøst inn bensin kontinuerlig? Da skal det lukte bensin bak bilen, og
tennpluggen blir bløt. Foreslår at vi smeller inn ny APC/DI-styreenhet
og innsprøytningshjerne først, og ser om det blir bedre av det.
På delebilen min lå det med kvitteringer for byttet motorstyring, altså
DI/APC enhet. Dette ble byttet på garantien. Mulig det kan oppstå
periodiske feil der?
Trond #047
94 SAAB 9000 2,3T CSE
94 SAAB 9000 2,3T CSE
trond. jeg ringer deg i kveld. håper det passer.
har du en luftmassemåler tilgjengelig også?
Karen fra verkstedet hadde prøvd bilen til og fra jobb i går. sa han ha hadde kjørt uten at klimaanlegget var på (econ) og ikke merket noen "lugging" eller ustabil gange.
Klimanlegget ble ordnet i sommer av din bil. de har byttet acc radiator og mange slanger og ny gas er fylt på. så jeg tviler på at dette skal ha noen betydning.
har du en luftmassemåler tilgjengelig også?
Karen fra verkstedet hadde prøvd bilen til og fra jobb i går. sa han ha hadde kjørt uten at klimaanlegget var på (econ) og ikke merket noen "lugging" eller ustabil gange.
Klimanlegget ble ordnet i sommer av din bil. de har byttet acc radiator og mange slanger og ny gas er fylt på. så jeg tviler på at dette skal ha noen betydning.
mvh N172 - Arvid
92 9000 2.3 cs Turbo
92 9000 2.3 cs Turbo
Da jeg kjøpte bilen for ca 2 år siden tror jeg... så var automatkasssen byttet. antar kostnaden til dette var noe av årsaken til bytte av bil for tidligere eier.
Alt arbeide er utført hos din Bil i Tr.heim slik jeg har forstått det. og jeg har kvitteringer på mye av det.
Tikkingen kommer og går. dvs. nårjeg slipper gassen og lar bilen stå på tomgang så forsvinner tikkingen etter noen sekunder. men den kan også komme og gå når bilen står på tomgang.
når jeg kjører så er den så kraftig at jeg hører den inne i bilen om radio og vifte etc. er slått av.
Tikking forekommer vel når man starter opp en 9000 motor men denne bruker normalt å forsvinne etter kort tid.
jeg bruker Castrol TXT full syntetisk olje på bilen. oljefilter har jeg byttet hver gang.
Alt arbeide er utført hos din Bil i Tr.heim slik jeg har forstått det. og jeg har kvitteringer på mye av det.
Tikkingen kommer og går. dvs. nårjeg slipper gassen og lar bilen stå på tomgang så forsvinner tikkingen etter noen sekunder. men den kan også komme og gå når bilen står på tomgang.
når jeg kjører så er den så kraftig at jeg hører den inne i bilen om radio og vifte etc. er slått av.
Tikking forekommer vel når man starter opp en 9000 motor men denne bruker normalt å forsvinne etter kort tid.
jeg bruker Castrol TXT full syntetisk olje på bilen. oljefilter har jeg byttet hver gang.
mvh N172 - Arvid
92 9000 2.3 cs Turbo
92 9000 2.3 cs Turbo