Hva feiler det folk?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Nensin N266
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 12 jan 2004, 01:00
Sted: Ski

Hva feiler det folk?

Legg inn av Nensin N266 » 10 jan 2007, 14:26

Med de glimrende bensinmotorene Saab har, så velger til og med Saab kunden og henge seg på dieselsosialisttrenden?

Sakset fra aftenposten:

"For eksempel har Skoda solgt 223 biler så langt i år, og av disse var 222 biler utstyrt med dieselmotor. Saab, som tradisjonelt ikke har solgt så mye diesel, har solgt 59 dieselbiler av 60 biler totalt"
9-5 2002 Orginal.

Volvo V70 2,4D m2008

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 10 jan 2007, 15:26

Nei si det. Det hjelper vel lite at de har bra bensinmotorer når det er så enorme gevinster ved å kjøpe og kjøre dieselbil som det har blitt nå...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 10 jan 2007, 15:56

Skal vel ikke henge seg så veldig opp i tallene da det har vært kjent lenge at prisene på endel dieselbiler skulle gå ned fra 1/1-07 mens bensinbilene gikk opp fra samme dato. Ser en på tallene for desember er nok de helt omvendt. Det vil nok jevne seg ut utover året dette....
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Hva feiler det folk?

Legg inn av Bent N208 » 10 jan 2007, 16:49

Nensin N266 skrev:Med de glimrende bensinmotorene Saab har, så velger til og med Saab kunden og henge seg på dieselsosialisttrenden?

Sakset fra aftenposten:

"For eksempel har Skoda solgt 223 biler så langt i år, og av disse var 222 biler utstyrt med dieselmotor. Saab, som tradisjonelt ikke har solgt så mye diesel, har solgt 59 dieselbiler av 60 biler totalt"
Ja det er helt utrolig, klarte ihverfall å overbevise min far i å kjøpe bensinbil " da er han tydlig den eneste som har kjøpt Octavia med bensin motor på nyåret "

Diesel burde være forbeholdt landbruket :oops:
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Kristine
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 679
Registrert: 31 okt 2006, 16:06
Medlemsnummer: 1387
Navn: Kristine
Sted: Sandnes

Legg inn av Kristine » 10 jan 2007, 17:33

Det ER jo billigere, og dieselmotorene begynner jo å duge de også.
SAAB 9000 CSE -97
SAAB 900 -87
SAAB 90 -86
SAAB 99 -84
SAAB 95 -76

Ecopower N_221
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 136
Registrert: 23 jan 2005, 01:00
Bil: Saab 9-5
Sted: Harestua

Legg inn av Ecopower N_221 » 10 jan 2007, 20:08

Dieselmotorer er mer effektive i forhold til forbruk. Med de nye motorene som kommer nå er de jo raskere enn bensinbiler med turbo så hvorfor da kjøpe noe som bruker dobbelt så mye drivstoff og går like dann. Dieselen er jo kjapp som f på forbi kjøring. Hadde det ikke vært for at årsavgiften kanskje blir dyrere på diesel hadde jeg byttet tvert. 0.5l på mila og samma ytelsen som min gamle 900 turbo...
Power is nothing without control!
Saab 9-5 2.3 Turbo med snacks.....
Saab 9000 2.3 Turbo 1991 VRAKET!!!
Ford Fiesta Sport 2000
Ford Ka 2009
It takes a real man to drift with FWD!

Brukeravatar
LOH171
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 153
Registrert: 19 okt 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av LOH171 » 10 jan 2007, 20:40

Det er vel kanskje ikke helt rett da... Dieselene er vel raskere på lavt turtall pga at dreiemomentet da er mye høyere. På en bensin turbobil med høyere HK vil den jo akselerere raskere på høyere turtall. Gidder du å gire ned for å øke turtallet kommer du fortsatt raskere forbi med bensin enn diesel, hvis ikke er det nok best å bruke oljebrenner.

(Alt dette forutsatt at man sammenliker nogenlunde sammenliknbare motorer, og ikke 2 liters bensiner med 200 HK, og 3.0 D med 250)
2005 9-5 Estate

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 10 jan 2007, 20:54

Ecopower N_221 skrev: Hadde det ikke vært for at årsavgiften kanskje blir dyrere på diesel hadde jeg byttet tvert. 0.5l på mila og samma ytelsen som min gamle 900 turbo...
Trur nok jeg skulle kjørt fra de fleste diesler med min gamle 900 turbo 16 i alle fall....

Holder fint følge med onkelen min sin mazda 6 med den saab'en jeg har nå uten turbo... Han drar i fra litt i starten men du verden så fort den gir seg...

Så sant jeg har råd så blir det bensin/E85 i all framtid for meg i alle fall! Skal være rimelig tomt for biler før jeg kjøper diesel 8)
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 10 jan 2007, 21:28

Dieselbiler er da ikke så galt :)
Men det er ikke like "gøy" å kjøre en dieselbil i forhold til ett bensinsluk.
Får jo aldri noe sint lyd heller...
Men en halvsprek diesel med automat er jo ikke å forakte :wink:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 10 jan 2007, 22:16

eg testa ein 9-5 2.0t med speedparts steg 1 mot ein bmw 530d (180hk originalt) trimma te ca 220hk og ca 500nm. begge hadde automat. han låg fyst og ga gass fyst men eg drog sakte men sikkert innpå.

min originale 9-5 150hk drar litt i fra den nye passaten med 140hk diesel. min har automat og passaten har manuel. begge e stasjonsvogn.

i begge tilfellene så låg me mellom 60-70 før me ga på

eg målte forbruket mitt fra bømlo te stavanger og med billettlukå i aarsvågen hadde eg 0,79. dette med fullasta bil og ein del bruk av cruisecontrolen. te vanligt ligg'an på ca 1-1.1.
min fars 9-5 150hk diesel ligge på 0.8 te vanligt.
eg syns ikkje det forsvarte ekstra prisen på 20-30000 (før avgiftsendring) for diesel. du komme et stykke for 20000 i bensin.

dessuten så komme vel nox avgiften snart + evt økt veiavgift samt pålegg for montering av partikkelfilter på de modellane som ikkje har det.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Hva feiler det folk?

Legg inn av Gunnar N326 » 10 jan 2007, 23:30

Bent N208 skrev:
Diesel burde være forbeholdt landbruket :oops:
=D> :worship:
Enig, egentlig, men vet ikke hva jeg skulle valgt hvis jeg skulle kjøpt 9-5 i dag.... Kjører heldigvis 9000 fortsatt! :D
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 11 jan 2007, 00:00

Var ute og prøvde en audi a8 4.2 L TDI (twinturbo) for ei uke eller 2 siden.. har aldri kjørt dieselpurke som går så bra noen gang!
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 11 jan 2007, 01:52

Morti skrev:Var ute og prøvde en audi a8 4.2 L TDI (twinturbo) for ei uke eller 2 siden.. har aldri kjørt dieselpurke som går så bra noen gang!
Skal jo ha litt av en bil for å sammenligne med akkurat den...
V10'n til VW er jo også kurrant...Kan man dra fly, så bør den vel også klare ei lita snerten campingvogn... :roll:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 11 jan 2007, 09:55

men med de 2 sistnevnte bilane så snakke med ikkje om 0.5 på milå lengår
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Diesel

Legg inn av Bent N208 » 11 jan 2007, 10:03

Ja enig med dere i at VW V10 og store MB - BMW dieselbiler går bra !

Men for de som er forundt å kjøpe en slik ny spiller nok forbruk en mindre rolle. Jeg er kommer uansett ikke til å kjøpe meg en " oljebrenner " har hørt for mange " kakklebørser " som har passert 100000 km må jo skru opp lyden på stereo for å få fred :lol:

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Svar