Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.
Moderator: Moderatorer
-
oddi N108
- Overload!!!
- Innlegg: 1337
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Sted: Sandefjord
-
Kontakt:
Legg inn
av oddi N108 » 20 jan 2007, 20:48
Hei
HAr funnet en bil jeg har litt lyst på, dette er en ng900 turbo, nesten alt utstyr som f.eks. klima, skinn, kjørecomputer, 18" felger (litt drøyt?), 3 dører, sort.. 96-modell, og har gått 164 000 km. Før jeg evt. ringer på denne... hva bør man se opp for? hva lønner det seg å spørre om? Den står i Gausdal, så jeg gidder ikke dra dit, få en haug overraskelser og så ta toget hjem igjen..:S Noen feller man kan gå i? Jeg har rustallergi... har hørt at denne bilen skal ligge som en silikonpupp på veien, men det så ut som den allerede er senket, og planer for foringer og slikt er allerede lagt, slik at den skal følge godt med i svingene..
mv oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt
9-5 2,3 t 1998
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 20 jan 2007, 21:22
viewtopic.php?t=12378 mye av det samme som diskutert her i alle fall...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
oddi N108
- Overload!!!
- Innlegg: 1337
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Sted: Sandefjord
-
Kontakt:
Legg inn
av oddi N108 » 21 jan 2007, 20:46
Har lest litt om ng900 nå, både her og der, samt hatt en hyggelig telefonsamtale med "svensken"

... Har nå funnet ut at bilen "min" er førstegangsregistrert 26. april 1996, betyr dette at den har wire-clutch eller at den har fått ny hydraulisk? omtrent når begynte de å lage bilen med hydraulisk clutch? Noen som kan si noe om dette? Andre ting jeg bør vite om ng900 er jeg også veldig takknemlig for å få vite:) Motoren er forøvrig en B204L, og chassinret er YS3DF35N2T2033668. Mye artig man kan få vite bare ved å surfe på internett:)
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt
9-5 2,3 t 1998
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 21 jan 2007, 21:14
Den bilen har ikke wireklutsj. Kom først som 1998 modell, altså produsert høsten 1997.... Jeg er ikke veldig fornøyd med klutsjen min, går greit sånn og kjøre med, men blir man stående i en kø så merker man det fort i beinet at man blir sliten...
Ellers har jeg kun gode erfaringer med NG900

Elsker min i alle fall

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
Pancho N497
- 2.0 bar

- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Pancho N497 » 21 jan 2007, 21:15
er wireclutch på 96 mod. hydraulisk kom ikke før 97 eller på siste modellen i 98..
-
oddi N108
- Overload!!!
- Innlegg: 1337
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Sted: Sandefjord
-
Kontakt:
Legg inn
av oddi N108 » 21 jan 2007, 21:21
Jaja, jeg er tross alt vant til og900, så det blir vel neppe noe stort problem for meg:)
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt
9-5 2,3 t 1998
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 21 jan 2007, 21:22
Klutsjen på OG900 er lettere enn på Ng, jeg merka overgangen drastisk i alle fall... Men kommer selvfølgelig ann på hvor slitt klutsjen er osv da...
Noen fordeler og ulemper er det med alt

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
Magnus N608
- 1,5 bar

- Innlegg: 455
- Registrert: 05 jan 2006, 18:22
- Navn: Magnus Hansen
- Bil: Saab 900 Aero t16 89
- Sted: Hamar
Legg inn
av Magnus N608 » 22 jan 2007, 17:18
Faren min har en Ng900, det er en 95 mod, og jeg er veldig sikker på at det er wireclutch på den

Mulig jeg roter litt men
Ikke veldig god iallefall

M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i
-
matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Legg inn
av matrox N522 » 22 jan 2007, 17:44
Med ny klutsj og vire så blir det som en drøm
Kan bli dyrt i lengden om man skal skifte hele tiden men...

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 22 jan 2007, 18:44
matrox skrev:Med ny klutsj og vire så blir det som en drøm
Kan bli dyrt i lengden om man skal skifte hele tiden men...

Det var vel en overdrivelse, men bedre blir det...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av Morten-N146 » 22 jan 2007, 18:50
Tror jeg vet hvilken bil det er snakk om og jeg tror ikke det skal være noe tull med den uten at jeg har tatt den i nærmere øyesyn. Kunne sikkert ha vært behjelpelig med å få sett på den hvis ønskelig....
-
oddi N108
- Overload!!!
- Innlegg: 1337
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Sted: Sandefjord
-
Kontakt:
Legg inn
av oddi N108 » 22 jan 2007, 19:10
White-N146 skrev:Tror jeg vet hvilken bil det er snakk om og jeg tror ikke det skal være noe tull med den uten at jeg har tatt den i nærmere øyesyn. Kunne sikkert ha vært behjelpelig med å få sett på den hvis ønskelig....
Jo takk, det ville igrunn vært kjempefint, også skal jeg lure en eller annen bergenser til å titte på en annen ng900..
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt
9-5 2,3 t 1998
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Legg inn
av Griffin N430 » 22 jan 2007, 19:11
oddiN108 skrev:Hei
HAr funnet en bil jeg har litt lyst på, dette er en ng900 turbo, nesten alt utstyr som f.eks. klima, skinn, kjørecomputer, 18" felger (litt drøyt?), 3 dører, sort.. 96-modell, og har gått 164 000 km. Før jeg evt. ringer på denne... hva bør man se opp for? hva lønner det seg å spørre om? Den står i Gausdal, så jeg gidder ikke dra dit, få en haug overraskelser og så ta toget hjem igjen..:S Noen feller man kan gå i? Jeg har rustallergi... har hørt at denne bilen skal ligge som en silikonpupp på veien, men det så ut som den allerede er senket, og planer for foringer og slikt er allerede lagt, slik at den skal følge godt med i svingene..
mv oddi
Den går i bygda mi ja, og sist jeg så den var den veldig strøken og blank i lakken! Tror den er godt vedlikeholdt...!
Den lå forresten ute på autodb for ei tid tilbake for litt over 100 lapper...!
-
oddi N108
- Overload!!!
- Innlegg: 1337
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Sted: Sandefjord
-
Kontakt:
Legg inn
av oddi N108 » 22 jan 2007, 20:26
Jaja, da nærmer det seg tiden for første telefon til en (snart) forhenværende ng900-eier.. har bare noen spørsmål til nå:) Hvordan er EGENTLIG kjøreegenskapene til gm900? og hvor mye bedre blir de med riktig senk, og hvor mye hjelper poly...hvafaendetheter-foringer?
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt
9-5 2,3 t 1998
-
Pancho N497
- 2.0 bar

- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Pancho N497 » 22 jan 2007, 20:57
oddiN108 skrev:Jaja, da nærmer det seg tiden for første telefon til en (snart) forhenværende ng900-eier.. har bare noen spørsmål til nå:) Hvordan er EGENTLIG kjøreegenskapene til gm900? og hvor mye bedre blir de med riktig senk, og hvor mye hjelper poly...hvafaendetheter-foringer?
mvh oddi
jeg er storfornøyd med kjøre egenskapene og min er helt originalt understell på, men så har jeg kjørt en 84 mod og900 i 2 år da så e nok en stor forskjell der.

tror den sitter bra med senkefjøre og nye foringer i forstillinga.