Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
saab95turbo N845
- 1.2 bar

- Innlegg: 239
- Registrert: 28 nov 2006, 19:41
- Sted: Beitstad
Legg inn
av saab95turbo N845 » 27 jan 2007, 18:02
Hej
Har spørsmål angåenden avlastningsventil på min 95 2.3turbo...
Er det forskjell på hvordan motoren går med forskjeligge ventiler?
Og kan noen forklare meg hvorfor og diverse hvis dette stemmer?
Er litt fersk på dette området så jeg prøver å lære:p
På forhånd takk
Bjørn Even Aakre:)
*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 27 jan 2007, 18:12
Første bud er at du prøver SØKE-funksjonen på forumet

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
saab95turbo N845
- 1.2 bar

- Innlegg: 239
- Registrert: 28 nov 2006, 19:41
- Sted: Beitstad
Legg inn
av saab95turbo N845 » 27 jan 2007, 18:17
hehe,takk for tipset,men fant ikke mye der
Flere tips mottas med takk
Bjørn Even Aakre:)
*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 27 jan 2007, 18:25
Hehe, ikke??
Jeg fikk 38 treff på avlastningsventil og 89 på dumpventil
Denne på FAQ'en til STCS er også bra
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
saab95turbo N845
- 1.2 bar

- Innlegg: 239
- Registrert: 28 nov 2006, 19:41
- Sted: Beitstad
Legg inn
av saab95turbo N845 » 27 jan 2007, 19:22
hehe,fant det nå
men fant liksom ikke noe svar på om den går bedre eller dåligere me de forskjellige ventilene?
har selv montert en dahlback ventil...

Bjørn Even Aakre:)
*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878
-
Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Legg inn
av Johan N828 » 27 jan 2007, 20:02
Bilen kommer ikke til og gå noe bedre

Men det er en fresh lyd da;)
-
saab95turbo N845
- 1.2 bar

- Innlegg: 239
- Registrert: 28 nov 2006, 19:41
- Sted: Beitstad
Legg inn
av saab95turbo N845 » 27 jan 2007, 20:25
ja,det var det jeg mente kansje ja...hehe,men den lader originalt ennå,speedparts chip blir snart

Bjørn Even Aakre:)
*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878
-
TurboTuv
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 73
- Registrert: 25 jun 2006, 23:05
- Sted: Bjorøy/Bergen
Legg inn
av TurboTuv » 04 feb 2007, 18:20
Speedparts har en sekvensiell avlastningsventil som går fint sammen med trionic 7...
Denne slipper litt luft tilbake før den"dumper" resten ut i friluft...
Hilsen Marius...
900 AERO 88`
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 04 feb 2007, 22:54
TurboTuv skrev:Speedparts har en sekvensiell avlastningsventil som går fint sammen med trionic 7...
Denne slipper litt luft tilbake før den"dumper" resten ut i friluft...
Hilsen Marius...
Den har jeg lyst på...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 04 feb 2007, 23:00
TurboTuv skrev:Speedparts har en sekvensiell avlastningsventil som går fint sammen med trionic 7...
Denne slipper litt luft tilbake før den"dumper" resten ut i friluft...
Hilsen Marius...
Det kan da vel ikke stemme?
Lmm'en måler jo den lufta som passerer og da vil jo trionic beregne at den skal forbrennes og ikke "dumpes"
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 04 feb 2007, 23:09
Tor N12 skrev:TurboTuv skrev:Speedparts har en sekvensiell avlastningsventil som går fint sammen med trionic 7...
Denne slipper litt luft tilbake før den"dumper" resten ut i friluft...
Hilsen Marius...
Det kan da vel ikke stemme?
Lmm'en måler jo den lufta som passerer og da vil jo trionic beregne at den skal forbrennes og ikke "dumpes"
Det stemmer nok, det er jo "magic by Speedparts"! Som sagt, vil ha en sånn...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
TurboTuv
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 73
- Registrert: 25 jun 2006, 23:05
- Sted: Bjorøy/Bergen
Legg inn
av TurboTuv » 04 feb 2007, 23:58
Jo det stemmer dette.
Det er riktig at Lmm,en har målt luften, men systemet tåler likevel
at man dumper en del av dette.
Resirken fra denne ventilen ligger 5mm lavere nede i sylinderen enn utblåset til friluft.
Dermed krever resirken et mye lavere trykk enn utblåset.
Hilsen Marius...
900 AERO 88`
-
MrViggen
- 0.7 bar

- Innlegg: 153
- Registrert: 11 jul 2005, 01:00
- Sted: Lillestrøm
Legg inn
av MrViggen » 05 feb 2007, 01:36
pris på en slik da ?
regner med den passer til min Viggen også ??
Saab Viggen 00 mod
Blå..
Hirsh tuning
Første Saab jeg eier.
Mangler det noe info her ?? gi meg et hint