Problem med clutch systemet på saaben

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
LockDown2259
Innlegg: 10
Registrert: 02 jan 2007, 01:46
Sted: Tiller

Problem med clutch systemet på saaben

Legg inn av LockDown2259 » 06 feb 2007, 00:47

Har bytta hovedsylinder på bila men det som er problemet at jeg fikk problemet med clutchpedalen igjen med at den sier ned til gulvet og forbilir der. Jeg lufta systemet idag igjen så funket det helt utmerket igjen, men etter 50 km med kjøring så begynnte clutchpedal problemet å komme opp. hva som kan være feil?
Saab 9-5 2,3 SE 1998
Peugeot 106 1998
Ford Thunderbird 1959

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 06 feb 2007, 01:01

høres ut som en lekkasje da.. du får gå over hele systemet og se etter plasser luft kan trenge inn, og eventuell veske ut da..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 06 feb 2007, 01:23

Eventuelt dårlig master- eller slavesylinder. Da ser du det ikke som lekkasje, fordi lekkasjen er inni systemet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 06 feb 2007, 09:43

Det er tre ting som kan være feil på systemet: hovedsylinder, slange mellom hoved og slave og slavesylinder. Men ettersom at den sakte men sikker blir borte er det sansynelig at det er slaven som er gåen. Da må du ut med girkassa og overhale/ bytte slaven. Men det kan være lurt å skifte slangen først for å se om det er den. Når slangen blir noen år blir den morken og fororsaker dårlig respons på clutchen så det er uansett lurt å skifte denne.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Svar