Da jeg startet saaben (87 9k t16) for en time siden kom det raskt frisk hvit røyk ut frem ved grillen. Trodde det var motoren som tinte av seg 20 minus så jeg flyttet bilen litt på gårdplassen og gikk inn for å la den varme seg.
10 min senere gikk jeg ut for å kjøre, men kupetempraturen var fortsatt type iskald. Ikke noe varmluft fra varmeannlegget.
Temperaturnåla viste ikke noen farlig temp så jeg kjørte ned til min lokale bensinstasjon for å få sett litt bedre i lyset. Opp med pansret og ser ekspansjonstanken er helt full, og det bobler som bare det. Stopper bilen å åpner forsiktig lokket, det fosser glovarmt vann ut til det stabiliserer seg rundt Max målet. Det er fortsatt iskaldt inne i bilen.
Jeg lar lokket være litt åpent og kjører bilen hjem da tempnåla ikke er mer enn 80% oppe. Vel hjemme åpner jeg pansret igjen, nå er ekspansjonstanken helt tom.
Er det vannpumpa som er gåen slik at alt har fordampet, eller kan jeg ha fått en ispropp en eller annen plass i systemet? Hadde shell frostveske på bilen, 1 til 3 i blandingsforhold om jeg ikke husker feil. Bilen gikk vel i nærmere en halv time før jeg stoppa den første gangen så en ispropp burde vel ha smeltet også.
Gåen vannpumpe, eller?
Moderator: Moderatorer
Gåen vannpumpe, eller?
Saab 9000 2.0 T16
http://www.garaget.org/?car=35832
http://www.garaget.org/?car=35832
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
halla
hvis d e topp pakninga ser du jo d enten på oljen eller på eksosen....men opplevde d samme på en mazda æ hadde,spylte med varmt vann igjennom varme apparatet,men bruk ikke for mye trykk blir fort basseng inni biln:) d kom ut nokka som kunne ligne ei lang wienerpølsa,tømte hele systeme og brukte ett snabelstoff som sku rense vann systemet kjørte ca 100 mil me d.....temperaturen på motoren sank og fikk varmen inni biln igjen.....du har ikke hatt for tynn blanding på kjølevæska så biln har kokt å du har fått luft i systemet,en måte å sjekke vannpumpa e å ta av lokke på radiatoren å se om vanne sirkulere
Alt kan demonteres,men ikke alt lar seg montere igjen!!!!!
Merket ikke noe effektmessig tap ved pådrag, slik som jeg gjorde sist toppakninga på 9k'n røyk. Da mistet jeg jo kompresjonen totalt og motoren ville ikke dra i det hele tatt. Men F***, toppakningen nå igjen? Kun et år siden jeg bytta den jo. Det var ikke noe mer røyk utover det vanlige (sliten turbo) av eksosen såvidt jeg kan huske.Hjelle, N6 skrev:Er vel heller toppakninga som er gåen spør du meg. Hadde det vore vasspumpa hadde det vore lekasje på bakken under pumpa, og er den sliten nok hadde den laga rare lydar også.
Bilen lugget dog litt på høyt turtall i går. Spesielt i 3-4 gir. Trodde det var bensinpumpa som fusket tho.
Er det ikke et lager, aksling eller noen pakninger i vannpumpa som kan ryke -og derav at den slutter å fungere uten at det er en direkte lekasje ved pumpa?
Og en ting til: Jeg har opplevd 2 ødelagte toppakninger. Begge gangene har jeg jo gått tom for kjøleveske på notime. Dvs et pr. minutter. Ekspansjonskameret var jo helt fullt da jeg stoppet bilen ved bensinstasjonen etter 5 min kjøring. Det skulle vel heller tilsi at pumpen ikke klarte å ta unna vannet, og at det heller ikke kom seg ut noen annen plass som f.eks inn i sylindrene og ut i eksosen.
Forvirra til gangs. Huff. Eneste som er sikkert er vel at det kommer til å koste noen kronasjer.
Saab 9000 2.0 T16
http://www.garaget.org/?car=35832
http://www.garaget.org/?car=35832
Ja, toppen ble planet og overhalt høsten 05.Øyvind skrev:Vannpumpa er så enkel at den ikke kan stoppe å pumpe vann. Det er jo bare en bolt med en stålrotor i enden. Går pumpa rundt pumper den vann etter det jeg kan forstå. Fikk du planet toppen da du skiftet pakning sist?
Jeg var ute nå og så igjen, og det var ikke vann i oljen. Fin og mørk. Det ligger dog en del bunnslam i det tomme ekspansjonskammeret, men det luktet kun kjøleveske av kammeret, ikke et snev av olje. Jeg skrapte opp litt av det slammet i bunnen av kammeret og det virket rett og slett til å være rusk. Sikkert av typen noname fikk ut av Mazdan sin når han rensket systemet.
Saab 9000 2.0 T16
http://www.garaget.org/?car=35832
http://www.garaget.org/?car=35832
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 84
- Registrert: 20 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 442
- Navn: Bent Roger Hanssen
- Bil: SAAB 9000 2,3T 91mod
- Sted: Namsos
Hvis du kjører med gammel frostveske så kan den fryse.
Det skjedde på en 900 jeg hadde før...
Kjørte i 20min. og ingen varme eller temp på bilen, men da
jeg stoppa kom det hvitrøyk fra under panseret.
Fylte da på ny frostveske, og alt fungerte normalt etterpå
Begynte da å bytte frostveske annenhvert år, fordi at den "brukes" opp
med tiden den også.
Det skjedde på en 900 jeg hadde før...
Kjørte i 20min. og ingen varme eller temp på bilen, men da
jeg stoppa kom det hvitrøyk fra under panseret.
Fylte da på ny frostveske, og alt fungerte normalt etterpå

Begynte da å bytte frostveske annenhvert år, fordi at den "brukes" opp
med tiden den også.
Problem solved, og som du sa så frøs frostvesken. Den hadde ikke blitt byttet siden toppakningsskiftet i 05, kun noen små etterfyllinger. Et vennlig verksted i nærheten kunne ha den inn for natten, og iflg. mekanikeren hadde den seige massen av smuss og grønn veske er temp på -9 grader, selv etter at bilen hadde stått inn en natt. De fikk renska systemet og nå ruller bilen igjen=)SaaBent N442 skrev:Hvis du kjører med gammel frostveske så kan den fryse.
Det skjedde på en 900 jeg hadde før...
Kjørte i 20min. og ingen varme eller temp på bilen, men da
jeg stoppa kom det hvitrøyk fra under panseret.
Fylte da på ny frostveske, og alt fungerte normalt etterpå![]()
Begynte da å bytte frostveske annenhvert år, fordi at den "brukes" opp
med tiden den også.
Saab 9000 2.0 T16
http://www.garaget.org/?car=35832
http://www.garaget.org/?car=35832