starte motor på motorstativ

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
jan magnus n634
Overload!!!
Innlegg: 1271
Registrert: 16 mar 2006, 18:27
Medlemsnummer: 634
Navn: jan magnus
Sted: Jessheim
Kontakt:

starte motor på motorstativ

Legg inn av jan magnus n634 » 06 feb 2007, 14:56

er det mulig å starte en mtor på motorstativet, sånn at jeg veit at motoren går før jeg setter den i bilen?eller er det for mye rusk og rask å koble til
Jan magnus
9-3SS "Aero" :-$ :xmasrudolph: edition:
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 06 feb 2007, 16:37

det går nok. men du trenge jo å kobla te all elektronikken og den sitte vel igjen i bilen kan tenka meg :wink:
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 06 feb 2007, 16:41

Du må koppla till all elektronik, ja!
Dessutom så rör motorn sig ganska mycket när du startar den och jag är osäker på om ett motorstativ är stabilt nog.
Litt leit om motorn går i backen från 1m höjd...

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 06 feb 2007, 20:29

Når jeg gikk på skolen så hadde vi motorer så sånne stativer (var ikke biltema tror jeg, men ganske like), og vi starta motorene på de, var ikke så mye å koble på de da, var gamle V**** motorer.
Åsså kjørte vi de bare en liten stund av gange, for vi hadde ikke kobla på radiator og sånn.

Og ja, de beveget seg ganske mye som Anders sier men det gikk da greit da vi gjore det.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 07 feb 2007, 02:01

Jeg ville nok ha sveisa sammen en testbenk med motorfester, samt div målere og kjøling sånn at du kan se hvordan ting oppfører seg. Kommer selvsagt an på hva du vil oppnå, da. Om du bare vil se om den starter så er det jo litt overkill..

Har ikke du (les: far din) en sånn en stående, alex? Eller husker jeg feil nå?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar