Et par spørsmål... (1990 900i)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Harald N1080
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 10 jul 2006, 07:59
Medlemsnummer: 1018
Navn: Harald Halvorsen
Bil: '02 9-3 SE 2,0t
Sted: Sadness
Kontakt:

Et par spørsmål... (1990 900i)

Legg inn av Harald N1080 » 10 feb 2007, 00:09

Jeg har et par kjappe spørsmål her:

1.
Jeg har en ganske "treg" tenningslås på min 1990 900i. Hvordan kan jeg fikse dette? Hva kan jeg evt. smøre med?

2.
Bilen lager litt stygge lyder, skraping, når jeg setter den i revers. Kan dette fikses enkelt? Har 2 dager gammel clutch hvis det har noe å si.

3.
Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt slike sorte plater man har under/rundt skiltet? Hvor jeg selv kan bestemme teksten/"reklamen" som står nederst? Hadde vært fett med noen custom slike :)

4.
Noen som har prøvd å hive i disse sentrallås-kittene fra FeilTema i Saaben sin? Vurderer å kjøpe meg et slikt.

Hmm...var noe mer også, men det forsvant mens jeg skrev dette. Hiver inn flere spørsmål hvis jeg kommer på det.
Ha en flott helg!

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Et par spørsmål...

Legg inn av Ottar N398 » 10 feb 2007, 01:13

ninja5000 skrev:Jeg har et par kjappe spørsmål her:
4.
Noen som har prøvd å hive i disse sentrallås-kittene fra FeilTema i Saaben sin? Vurderer å kjøpe meg et slikt.
Skal funke fjell de. Jeg har et slikt montert. Det var der når jeg kjøpte bilen, så jeg vet ikke hvordan det er og montere men klarer du å bytte clutch klarer du dette :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 10 feb 2007, 01:45

Her har du værtfall noen tøffe skiltholdere =)

http://www.speedparts.se/prod/pr_skylthallare.shtml

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Et par spørsmål...

Legg inn av Ingvar N629 » 10 feb 2007, 02:06

ninja5000 skrev:2.
Bilen lager litt stygge lyder, skraping, når jeg setter den i revers. Kan dette fikses enkelt? Har 2 dager gammel clutch hvis det har noe å si.
Standard og900-feil. Blir bedre om du bytter olje i girkassa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Re: Et par spørsmål...

Legg inn av skilpaddaN287 » 10 feb 2007, 09:01

ninja5000 skrev: 3.
Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt slike sorte plater man har under/rundt skiltet? Hvor jeg selv kan bestemme teksten/"reklamen" som står nederst? Hadde vært fett med noen custom slike :)
Dersom du ikke har slike plater fra før, drar du til en bilforhandler og ber om å få noen. Så maler du over originalreklamen med mattsvart lakk eller lignende. Så får du noen til å lage dekaler som du limer på( de som driver med skilt og reklame kan dette).
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Et par spørsmål...

Legg inn av Ottar N398 » 10 feb 2007, 10:46

skilpaddaN287 skrev:
ninja5000 skrev: 3.
Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt slike sorte plater man har under/rundt skiltet? Hvor jeg selv kan bestemme teksten/"reklamen" som står nederst? Hadde vært fett med noen custom slike :)
Dersom du ikke har slike plater fra før, drar du til en bilforhandler og ber om å få noen. Så maler du over originalreklamen med mattsvart lakk eller lignende. Så får du noen til å lage dekaler som du limer på( de som driver med skilt og reklame kan dette).
Skriften som er der fra før kan også vaskes bort med lynol :wink: så slipper du å male. Men vær forsiktig da det er sterke saker :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Re: Et par spørsmål...

Legg inn av Kongpetrus » 10 feb 2007, 12:39

Ingvar N629 skrev:
ninja5000 skrev:2.
Bilen lager litt stygge lyder, skraping, når jeg setter den i revers. Kan dette fikses enkelt? Har 2 dager gammel clutch hvis det har noe å si.
Standard og900-feil. Blir bedre om du bytter olje i girkassa.
PS! Ved giring til revers. Putt ALLTID bilen i første gir før du putter den i revers. Garanterer deg og alle andre at skrapingen blir borte.
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

wolwerix
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 184
Registrert: 04 jun 2006, 17:56
Medlemsnummer: N960
Bil: saab 900
Sted: Harstad

Legg inn av wolwerix » 10 feb 2007, 13:14

http://www.dekaltrim.nu/?gclid=CIfQ44He ... EAodVW86rA
Her kan du velge egen tekst på skiltholderen :)
[x] SAAB 900 T8 Airflow </3

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Et par spørsmål...

Legg inn av Ingvar N629 » 10 feb 2007, 14:10

Kongpetrus skrev:Ved giring til revers. Putt ALLTID bilen i første gir før du putter den i revers. Garanterer deg og alle andre at skrapingen blir borte.
Det stemmer, men da er det en sak som er ødelagt inni der! Husker ikke hva det var, men har lest noe om det på STCS... Jeg er ikke så god på girkasser.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 11 feb 2007, 12:58

Angåande den skrapinga som kjem når ein set den i revers (har det på min 900 og...), så kjem vel det på grunn av at reversen ikkje er synkronisert. Veit ikkje om den skal vera det eller er utsliten, har aldri hatt ope ein Saab gearkasse. Grunnen til at skrapinga forsvinn når ein set den i 1. gir før ein puttar den i revers, er at ein bremsar opp gearkassen når ein set den i fyrste gir. Då merkar ein ikkje lyden pga at 1. gir er synkronisert. Og når ein då skal setje i revers så er kassa allerede oppbremsa.....

Håpar dåke sjønte litt.... :wink:


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 feb 2007, 20:26

Reversen er ikke synkronisert. Men det er ikke snakk om at den skraper når bilen ruller litt, min har iallfall hugget skikkelig til når jeg har lagt inn reversen. Ble bedre etter oljebytte.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Viggen-51
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: 51
Bil: 9-3 Viggen Cab.
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Et par spørsmål...

Legg inn av Viggen-51 » 12 feb 2007, 10:40

Kongpetrus skrev:PS! Ved giring til revers. Putt ALLTID bilen i første gir før du putter den i revers. Garanterer deg og alle andre at skrapingen blir borte.
This is how you do it! Rett og slett! 8)



Men når sant skal sies; så kan det vel ikke skade å bytte girkasseolje heller da... :roll: :wink: 8)
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

Svar