Iskald kupé!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Iskald kupé!

Legg inn av Saabfan » 13 feb 2007, 17:01

jeg får ikke skikkelig varme i kupeen! Det blir bare sånn halvkald luft. Det virker som om "varme/kulde-bryteren" ikke har noen funksjon lenger. Det som har noe å si er viften. På 1 får jeg ganske varm luft men når jeg skrur opp til 2 og 3 går luften over til å bli kald!

Ganske frustrerende da det svinger mellom 5 og 20 minusgrader her!

Sitter det en arm bakpå den bryteren som går til torpedoveggen? Mener å huske å ha lest noe slikt. Må man ut med hele dashen eller kommer man til via stereoåpningen/høyttaleråpning.

Og en annen ting: hvordan får jeg trukket høyttalerkabler fra stereoen til hattehyllen. Gjorde det på gamlesaaben uten problemer men det er jo helt tett i dashen på M93 - 900'en! Jeg prøvde å lyse fra under hanskerommet for å se om lyset slapp gjennom et sted jeg kunne trekke kabelen, men det var ikke noe lys som kom igjennom. Virker potte tett!

Tips?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Re: Iskald kupé!

Legg inn av Rusta N832 » 13 feb 2007, 19:16

[quote="Saabfan"]jeg får ikke skikkelig varme i kupeen! Det blir bare sånn halvkald luft. Det virker som om "varme/kulde-bryteren" ikke har noen funksjon lenger. Det som har noe å si er viften. På 1 får jeg ganske varm luft men når jeg skrur opp til 2 og 3 går luften over til å bli kald!

Ganske frustrerende da det svinger mellom 5 og 20 minusgrader her!

Tips til varmeapparatet er at det kanskje er termostaten din som ikke er helt frisk. ( dvs at den ikke lukker orntlig ).
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Iskald kupé!

Legg inn av Ottar N398 » 13 feb 2007, 20:12

Rusta N832 skrev:
Saabfan skrev:jeg får ikke skikkelig varme i kupeen! Det blir bare sånn halvkald luft. Det virker som om "varme/kulde-bryteren" ikke har noen funksjon lenger. Det som har noe å si er viften. På 1 får jeg ganske varm luft men når jeg skrur opp til 2 og 3 går luften over til å bli kald!

Ganske frustrerende da det svinger mellom 5 og 20 minusgrader her!
Tips til varmeapparatet er at det kanskje er termostaten din som ikke er helt frisk. ( dvs at den ikke lukker orntlig ).
Dette merker du jo fort hvis tempføleren ikke er på grønn, eller bruker lang tid :wink:
Er det motstand i "varme/kulde-bryteren"?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 13 feb 2007, 23:28

Jeg vil nok tippe på et forbindelsesproblem til krana her. Det er en kjent sak at plastakslingen på overføringen fra bryteren ryker.

Skru ut venstre høyttaler deksel så har du tilgang til staget og krana. Da kan du se hva som har skjedd og eventuelt justere krana "manuelt". Kan være litt kronglete, men skal gå og bytte denne uten og fjærne hele dashbordet.

Lykke til :wink:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 14 feb 2007, 01:25

Å ta ut stereoen gir enda bedre tilgang til varmekrana... har en helt ny kran liggende hvis det er den som krangler... Høyttalerkabler er ikke noe stress, men du må ned med knepanelet.

Ellers ser jeg du er fra Trondheim, så du får sende pm hvis du trenger assistanse.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 14 feb 2007, 03:36

Takker!

Hvor sitter denne krana og hvor sitter termostaten, bakbryteren eller på torpedoveggen? Og hva er det som ikke lukker seg ordentlig? Hvordan ser jeg på krana om den er gåen?

Det er normal motstand i bryteren. Hvilken temperaturføler? (hvor sitter den)
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 14 feb 2007, 07:36

Det du trenger er ei verksted håndbok. ;)
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 14 feb 2007, 11:54

Saabfan skrev:Takker!
Hvor sitter denne krana
Inntil torpedoveggen på kupésida. Krana stenger og åpner naturlig nok for kjølevannet til varmeapparatregisteret.
Saabfan skrev: og hvor sitter termostaten, bak bryteren eller på torpedoveggen?
Termostaten sitter i topplokket på motoren din. Hvis den står åpen hele tida så blir motoren "aldri" varm, og du får ikke varmt kjølevann til varmeapparatet ditt.
Saabfan skrev:Og hva er det som ikke lukker seg ordentlig?
Termostaten, men det trenger altså ikke være den som gjør at bilen din er kald....
Saabfan skrev:Hvordan ser jeg på krana om den er gåen?
Da åpner/lukker den ikke, er noe tannhjulsoverføring der..... kanskje ikke den mest vanlige feilen, da. Det vanligste er vel at den lekker.

Hvis det er staget som er knekt så ser du jo det... Nytt finnes på skroten og er lett å bytte, iallfall om du har gjort det før. Første gang er det litt mer knot...
Saabfan skrev:Det er normal motstand i bryteren. Hvilken temperaturføler? (hvor sitter den)
Regner med Eliah mente tempnåla for motortempen, hvis den blir liggende i bånn så blir ikke motoren varm, sannsynligvis fordi det renner godt igjennom termostaten.

Jeg bor som sagt i Trondheim hvis du trenger hjelp, de neste par dagene fram til helga så har jeg til og med noen timer fritid om kveldene.... nummeret mitt er 91165518.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 14 feb 2007, 13:19

det e vel bare de gamle messing kranane som krangla? de nye i plastikk (som du ska ha) trodde eg ikkje lagde problem. eg har iallefall aldri hatt det på de eg har hatt.
hvis du komme te kranen så ska du kunne skru på den med fingrane lett.


på min og900 va det og dårlig med varmluft når eg kjørt'an hjem fra oslo. det va varme men ikkje sånn som det ska ver i og900.
temp målaren stod sånn ca midt på.
eg bytta termostat (89 grader) og då va det badstu igjen :D

det e enklare å bytta termostat enn kranen. eg ville prøvd det fyst.
Sist redigert av Frode N073 den 14 feb 2007, 13:20, redigert 1 gang totalt.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 14 feb 2007, 13:19

Motortempen fungerer, ligger rett øst eller ofte litt over, og det er vel meningen.

Jeg kan vel få sjekket om temostaten lukker skikkelig ved å ta på kjøleslangene litt etter oppstart - hvis de er kalde lukker den skikkelig. Stemmer? For den åpner seg når motoren er varm nok og trenger kjøling.

Hvis det er lekkasje i krana vil vel vannet vise seg et eller annet sted? Kan ikke si jeg har sett noe slikt. Har en følelse av at det er noe med staget som sitter på krana.

Hvis det er termostaten som er gåen vil vel det gi unormale visninger på motortempen?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 14 feb 2007, 13:23

trenge ikkje ver lekkasje i kranen. den gamle i messing irra fast. du merka det med at'an gjekk tregare og tregare for så å stå bom fast. dette medføre at staget te brytaren knekke. dette skjedde på forrige og900'en min mitt på sommaren med bånn gass varme. va ikkje så veldigt skoi akkurat.

den nye kan ikkje irra fast iallefall men kan kanskje knekka i sjølve åpne/lukke mekanismen. eller sjølva staget kan knekka seff.
Sist redigert av Frode N073 den 14 feb 2007, 13:24, redigert 1 gang totalt.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 14 feb 2007, 13:24

Da er det nok staget, du får sjekke det..
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar