tabbe som koster???
Noen som tok feil....
Moderator: Moderatorer
-
ArntR N315
- 2.0 bar

- Innlegg: 549
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Sted: Alta, Finnmark
Noen som tok feil....
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
-
Morten N88
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
- Magnus N592
- 0.7 bar

- Innlegg: 174
- Registrert: 28 des 2005, 23:51
- Sted: Trondheim
Merkelig..eller?
Importerte en Alfa Romeo GTV 1997 modell selv for noen år siden, og den var da ikke solgt i ny i Norge. Jeg brukte bare de tyske godkjenningspapirene, og det var det!
Spurte importøren om hvorfor de ikke solgte den, og de sa at de måtte betale for å få godkjent hver modell for salg i norge, og for en lavsalgsbil så ble dette uaktuelt. (Kom for salg senere da men..) Men jeg som privatperson kunne bare bruke de utenlandske godkjenningspapirene, uten problem.
Muligens det som har skjedd her? Ett firma/importør som importerte den uten å vite at denne modellen ikke var typegodkjent i norge, og dermed vil det medfølge en kjemperegning å typegodkjenne den før de får lov til å selge den!
Jeg vet ikke dette sikkert da, eller om dette er forandret siste årene..
Mvh
Magnus
Importerte en Alfa Romeo GTV 1997 modell selv for noen år siden, og den var da ikke solgt i ny i Norge. Jeg brukte bare de tyske godkjenningspapirene, og det var det!
Spurte importøren om hvorfor de ikke solgte den, og de sa at de måtte betale for å få godkjent hver modell for salg i norge, og for en lavsalgsbil så ble dette uaktuelt. (Kom for salg senere da men..) Men jeg som privatperson kunne bare bruke de utenlandske godkjenningspapirene, uten problem.
Muligens det som har skjedd her? Ett firma/importør som importerte den uten å vite at denne modellen ikke var typegodkjent i norge, og dermed vil det medfølge en kjemperegning å typegodkjenne den før de får lov til å selge den!
Jeg vet ikke dette sikkert da, eller om dette er forandret siste årene..
Mvh
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.
- Magnus N592
- 0.7 bar

- Innlegg: 174
- Registrert: 28 des 2005, 23:51
- Sted: Trondheim
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Man kunne jo kjøpe bilen og bli medlem av prøveskiltmafiaen
Kan kjøre på prøveskilter noen år før man har tapt penger på en slik bil.
Det som slår meg er at det må da være mulig å eksportere bilen igjen? Rett nok taper de nok litt penger, men det er jo ingenting i forhold til å selge bilen i deler? Lukter litt svindel syns nå jeg, stjålet bil kanskje...?
Edit: prisen på 1 kr. er vel satt fordi den selges i deler, og da er det jo ikke så lett å sette en pris... Finnes haugevis av biler som er annonsert til 1 kr. fordi finn.no ikke godtar annonsen uten at det er satt en pris.
Det finnes flere biler som ikke er typegodkjent i Norge, og aldri kommer til å bli det ganske enkelt fordi de ikke klarer kravene til godkjenning. Hvis myndighetene først har bestemt at en modell ikke er god nok for norske veier, får man ikke registrert den uansett hvor mye en betaler...
Det mest kjente eksempelet på dette er vel kanskje Nissan Skyline R34, den har altfor høye avgassverdier, og er derfor ikke registrerbar på norske skilter. De få som finnes på norske skilter har blitt registrert på såkalt motorsporthistorisk grunnlag.
Det som slår meg er at det må da være mulig å eksportere bilen igjen? Rett nok taper de nok litt penger, men det er jo ingenting i forhold til å selge bilen i deler? Lukter litt svindel syns nå jeg, stjålet bil kanskje...?
Edit: prisen på 1 kr. er vel satt fordi den selges i deler, og da er det jo ikke så lett å sette en pris... Finnes haugevis av biler som er annonsert til 1 kr. fordi finn.no ikke godtar annonsen uten at det er satt en pris.
Magnus N592 skrev:Merkelig..eller?
Importerte en Alfa Romeo GTV 1997 modell selv for noen år siden, og den var da ikke solgt i ny i Norge. Jeg brukte bare de tyske godkjenningspapirene, og det var det!
Spurte importøren om hvorfor de ikke solgte den, og de sa at de måtte betale for å få godkjent hver modell for salg i norge, og for en lavsalgsbil så ble dette uaktuelt. (Kom for salg senere da men..) Men jeg som privatperson kunne bare bruke de utenlandske godkjenningspapirene, uten problem.
Muligens det som har skjedd her? Ett firma/importør som importerte den uten å vite at denne modellen ikke var typegodkjent i norge, og dermed vil det medfølge en kjemperegning å typegodkjenne den før de får lov til å selge den!
Det finnes flere biler som ikke er typegodkjent i Norge, og aldri kommer til å bli det ganske enkelt fordi de ikke klarer kravene til godkjenning. Hvis myndighetene først har bestemt at en modell ikke er god nok for norske veier, får man ikke registrert den uansett hvor mye en betaler...
Det mest kjente eksempelet på dette er vel kanskje Nissan Skyline R34, den har altfor høye avgassverdier, og er derfor ikke registrerbar på norske skilter. De få som finnes på norske skilter har blitt registrert på såkalt motorsporthistorisk grunnlag.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Får man prøveskilt på en bil uten typegodkjenning?
Hvis bilen er typegodkjent i et EU/EØS-land, så må den vel kunne typegodkjennes her med papirene derfra som grunnlag?
Hvis bilen er typegodkjent i et EU/EØS-land, så må den vel kunne typegodkjennes her med papirene derfra som grunnlag?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Så vidt meg bekjent kan vel nesten hva som helst kjøres på prøveskilter?Ingvar N629 skrev:Får man prøveskilt på en bil uten typegodkjenning?
Hvis bilen er typegodkjent i et EU/EØS-land, så må den vel kunne typegodkjennes her med papirene derfra som grunnlag?
Jeg vet ikke nøyaktig hva reglene er for typegodkjenningen, men lurer faktisk på om Norge har strengere krav enn EU/EØS. Tror også det er slik at hvis en bilmodell har vært inne til typegodkjenning og ikke gått gjennom, så gjelder dette for alle fremtidige forsøk også.
Dette kan nok helt sikkert avklares med en mail/telefon til den norske importøren av Mitsubishi tenker jeg
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
¨EdHunter N815 skrev:Man kunne jo kjøpe bilen og bli medlem av prøveskiltmafiaenKan kjøre på prøveskilter noen år før man har tapt penger på en slik bil.
Det som slår meg er at det må da være mulig å eksportere bilen igjen? Rett nok taper de nok litt penger, men det er jo ingenting i forhold til å selge bilen i deler? Lukter litt svindel syns nå jeg, stjålet bil kanskje...?
Edit: prisen på 1 kr. er vel satt fordi den selges i deler, og da er det jo ikke så lett å sette en pris... Finnes haugevis av biler som er annonsert til 1 kr. fordi finn.no ikke godtar annonsen uten at det er satt en pris.
Magnus N592 skrev:Merkelig..eller?
Importerte en Alfa Romeo GTV 1997 modell selv for noen år siden, og den var da ikke solgt i ny i Norge. Jeg brukte bare de tyske godkjenningspapirene, og det var det!
Spurte importøren om hvorfor de ikke solgte den, og de sa at de måtte betale for å få godkjent hver modell for salg i norge, og for en lavsalgsbil så ble dette uaktuelt. (Kom for salg senere da men..) Men jeg som privatperson kunne bare bruke de utenlandske godkjenningspapirene, uten problem.
Muligens det som har skjedd her? Ett firma/importør som importerte den uten å vite at denne modellen ikke var typegodkjent i norge, og dermed vil det medfølge en kjemperegning å typegodkjenne den før de får lov til å selge den!
Det finnes flere biler som ikke er typegodkjent i Norge, og aldri kommer til å bli det ganske enkelt fordi de ikke klarer kravene til godkjenning. Hvis myndighetene først har bestemt at en modell ikke er god nok for norske veier, får man ikke registrert den uansett hvor mye en betaler...
Det mest kjente eksempelet på dette er vel kanskje Nissan Skyline R34, den har altfor høye avgassverdier, og er derfor ikke registrerbar på norske skilter. De få som finnes på norske skilter har blitt registrert på såkalt motorsporthistorisk grunnlag.
Så de to skylinene her i bergen er på motorsporthistorisk grunnlag?
Styrer med DAB og AUX
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Tror ikke det går to R34 i Bergen?? Så vidt jeg vet gjelder dette bare denne utgaven av skyline, ikke R32 og R33.Freshmaker N237 skrev:Så de to skylinene her i bergen er på motorsporthistorisk grunnlag?
Har hørt noe om at noen få R34 ble registrert gjennom et smutthull i lovverket også, men dette skal visst være tettet igjen nå.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Er en med venstreratt og en med høyreratt.. En blå og en svart.. Den svarte holder til på os, den blå har vel flyttet litt på seg.. Men hvordan disse er registrert vet jeg ikke..EdHunter N815 skrev:Tror ikke det går to R34 i Bergen?? Så vidt jeg vet gjelder dette bare denne utgaven av skyline, ikke R32 og R33.Freshmaker N237 skrev:Så de to skylinene her i bergen er på motorsporthistorisk grunnlag?
Har hørt noe om at noen få R34 ble registrert gjennom et smutthull i lovverket også, men dette skal visst være tettet igjen nå.
Styrer med DAB og AUX
- Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Det som er med reg. pga. motorhistorisk grunnlag er at det berre er nokre få eksemplar som kan registrerast ved å bruke den regelen. Har ikkje anelse om antal, men det er ikkje velding monge. Når kvota er oppbrukt er det heller ikkje mulig å registrere fleire, er vel pga at då meinar myndigheitene at modellen er representert i landet.EdHunter N815 skrev:Har hørt noe om at noen få R34 ble registrert gjennom et smutthull i lovverket også, men dette skal visst være tettet igjen nå.
