19" på 2003 9-5?
Moderator: Moderatorer
19" på 2003 9-5?
Hei
Er det noen her som har erfaring med 19" felger på 9-5?
Blir det for hardt for våre dårlige veier?
Er det noen her som har erfaring med 19" felger på 9-5?
Blir det for hardt for våre dårlige veier?
2005 9-5 2,0t
- Magnus N592
- 0.7 bar
- Sted: Trondheim
Hei!
Har 18" Hirsch med Pirelli P-Zero Nero, de er overraskende bra. Faktisk ikke like mye "slag" som originale 17" som jeg bruker på vinter nå. Men så veier 18" Hirsch "ingenting" i forhold til 17" originalfelgene!
18" Hirsch veier bare 7 kilo stk tror jeg? Mye vekt = mer å flytte på = dårligere komfort.
I tillegg er det stor forskjell på dekk også, det sies at et dårlige dekk (billige med dårlig stamme/oppbygging) ikke bare er ukomfortable, men ødelegger felgene også! Altså de absorberer lite slag, og overfører de til felg/bil. 2 av 17" felgene mine var ødelagte når jeg kjøpte bilen, det stod Nankang sommerdekk på de. (Kan selvfølgelig være at forrige eier kjørte på en fortauskant e.l.?)
Har straks kjørt 2 vintre nå med Nokian dekk, og felgene er like fine! Og jeg har kjørt mye på dårlig vei med H&R/Bilstein sett på!
Og 18" er også like fine, men dekkene er knall-gode!!
Så jeg tror : Stivere med 19", og ikke bare komfort, men uproblematisk OM det er en god, stiv og lett felg MED gode dekk fra en produsent som kan å lage lavprofil! (De fleste store tenker jeg..) Som alt gjelder følgende : kvalitet koster gjerne litt ekstra, men man får igjen for det i det lange løp!!
Mvh
Magnus
Har 18" Hirsch med Pirelli P-Zero Nero, de er overraskende bra. Faktisk ikke like mye "slag" som originale 17" som jeg bruker på vinter nå. Men så veier 18" Hirsch "ingenting" i forhold til 17" originalfelgene!
18" Hirsch veier bare 7 kilo stk tror jeg? Mye vekt = mer å flytte på = dårligere komfort.
I tillegg er det stor forskjell på dekk også, det sies at et dårlige dekk (billige med dårlig stamme/oppbygging) ikke bare er ukomfortable, men ødelegger felgene også! Altså de absorberer lite slag, og overfører de til felg/bil. 2 av 17" felgene mine var ødelagte når jeg kjøpte bilen, det stod Nankang sommerdekk på de. (Kan selvfølgelig være at forrige eier kjørte på en fortauskant e.l.?)
Har straks kjørt 2 vintre nå med Nokian dekk, og felgene er like fine! Og jeg har kjørt mye på dårlig vei med H&R/Bilstein sett på!
Og 18" er også like fine, men dekkene er knall-gode!!
Så jeg tror : Stivere med 19", og ikke bare komfort, men uproblematisk OM det er en god, stiv og lett felg MED gode dekk fra en produsent som kan å lage lavprofil! (De fleste store tenker jeg..) Som alt gjelder følgende : kvalitet koster gjerne litt ekstra, men man får igjen for det i det lange løp!!
Mvh
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.
-
- 1.2 bar
- Sted: Ski
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
19" er vel for drøyt på en valig bruksbil norske veier uansett bil/felgtype/dekk vil jeg tro, og etter min mening ser det finere ut med 18" og litt gummi, enn 19" med et lag svartmaling 
Edit: Man må selvsagt også tenke på at lavere profil på dekk gir mindre beskyttelse av felger. Jeg knuste to 18" på min forrige bil på grunn av huller i veien... Med 19" skal det jo ikke store hullet/steinen til før felgen blir skjev, og da blir det dyrt...

Edit: Man må selvsagt også tenke på at lavere profil på dekk gir mindre beskyttelse av felger. Jeg knuste to 18" på min forrige bil på grunn av huller i veien... Med 19" skal det jo ikke store hullet/steinen til før felgen blir skjev, og da blir det dyrt...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- TurboRoger_N486
- 0.7 bar
- Sted: Hamar
-
- 1.2 bar
- Sted: Ski
- saab95turbo N845
- 1.2 bar
- Sted: Beitstad
jeg kjører med 225/40-18 nokian Z.....veldig gode,men litt kostbare,men det var verdt det når jeg kjente hvor det satt i svingene med litt hastighet, ilag med koni og H/R përfekt 

Bjørn Even Aakre:)
*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878
*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878
Dette er et område hvor de personlige preferansene varierer enormt. Der hvor en sier at "det er god komfort" så vil en annen si at "fyllingene faller ut av tenna" ...
Prøv selv, må være det beste rådet.
Og, jeg tviler særdeles sterkt at Hirsch 19-tommere veier bare 7 kg. Om ikke de er kompositt-felger eller noe...
Prøv selv, må være det beste rådet.
Og, jeg tviler særdeles sterkt at Hirsch 19-tommere veier bare 7 kg. Om ikke de er kompositt-felger eller noe...
cK
'03 9-3SS Arc
Litt øst for Brussel
-SID piksler dør ikke. De gjemmer seg for Lars Monsen-
'03 9-3SS Arc
Litt øst for Brussel
-SID piksler dør ikke. De gjemmer seg for Lars Monsen-
- Magnus N592
- 0.7 bar
- Sted: Trondheim
Hei!
I følge Hirsch selv veier 18" "mere 7 kilos", altså litt over 7 kilo pr stk! Dette VET jeg da dette var informasjon som var med når jeg kjøpte felgene!!!!! I tillegg stod dette på de eldre Hirsch-sidene, men de er gjort om og dataene på felgene er nå fjernet! Er etter hva jeg har hørt en spesiell aluminium legering med bl.a. magnesium i..
19" mener jeg var oppgitt til 9,2 kilo om jeg ikke husker helt feil, og det er uansett meget lett for 19" felger!
Det er STOR forskjell på vekten på mine originale 17" ALU 36 (double 3-spoke) og mine 18" Hirsch, når jeg legger om er det som å sette på "lekehjul" når jeg skal sette på Hirschene, da de er MYE og MERKBART lettere enn de originale felgene.. Om dataene på 7 kilo stemmer har jeg ingen problemer med å tro på når jeg bytter hjul ihvertfall. I tillegg ble det kommentert hvor lette de var når jeg klarte å ødelegge ett dekk, og jeg mått inn å få lagt om til nytt hos en uavhengig dekkforhandler..
(Neste dekkbytte skal jeg veie de for å se!)
Har også hatt andre store felger fra andre leverandører på andre biler jeg har hatt, og INGEN har vært spesielt lette, snarere tvert imot!
Tro det eller ei...
Er vel en grunn til at man må betale 3500,- pr. felg? (OK, originalt er dyrt uansett, men det er ikke BARE merket man betaler for, prisen er forøvrig satt fra Hirsch og er lik over hele Europa)
Mvh
Magnus
I følge Hirsch selv veier 18" "mere 7 kilos", altså litt over 7 kilo pr stk! Dette VET jeg da dette var informasjon som var med når jeg kjøpte felgene!!!!! I tillegg stod dette på de eldre Hirsch-sidene, men de er gjort om og dataene på felgene er nå fjernet! Er etter hva jeg har hørt en spesiell aluminium legering med bl.a. magnesium i..
19" mener jeg var oppgitt til 9,2 kilo om jeg ikke husker helt feil, og det er uansett meget lett for 19" felger!
Det er STOR forskjell på vekten på mine originale 17" ALU 36 (double 3-spoke) og mine 18" Hirsch, når jeg legger om er det som å sette på "lekehjul" når jeg skal sette på Hirschene, da de er MYE og MERKBART lettere enn de originale felgene.. Om dataene på 7 kilo stemmer har jeg ingen problemer med å tro på når jeg bytter hjul ihvertfall. I tillegg ble det kommentert hvor lette de var når jeg klarte å ødelegge ett dekk, og jeg mått inn å få lagt om til nytt hos en uavhengig dekkforhandler..
(Neste dekkbytte skal jeg veie de for å se!)
Har også hatt andre store felger fra andre leverandører på andre biler jeg har hatt, og INGEN har vært spesielt lette, snarere tvert imot!
Tro det eller ei...

Mvh
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.
- TurboRoger_N486
- 0.7 bar
- Sted: Hamar
Viktig poeng. Jeg har også troen på 235/40. Har en kompis som har kjøpt slik profil og det er som natt og dag i forhold til 225/40... (komfortmessig)Nensin N266 skrev:235/40 R18 hjelper faktisk litt fra 225/40 Det blir en del mer gummi som demper mer. Jeg kjørte Dunlop Sp 9000 på min 9-5 med Hirsch 18"
Sammen med koni/Eibach var bilen riktig så fin og kjøre.
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski
-
- 2.0 bar
15" stål.
Da gjør det heller ikke noe å kjøre på en fortauskant!!
Men det er klart en pen lettmetall er heller ikke å forakte.
Smaken er som baken, men jeg synes personlig Saab`s 10 spoke er mye penere enn Hirsch sine felger, ikke minst hvis man gjør som Tomas, legger 10 spoke 9-3 felgene på 9-5. (Tips til alle som vil ha noe pent
)
Er det foresten noen som vet hvilket firma som lager Hirsch-felgene? Litt nysgjerrig på hvor de shopper sine deler bare.
Da gjør det heller ikke noe å kjøre på en fortauskant!!

Men det er klart en pen lettmetall er heller ikke å forakte.
Smaken er som baken, men jeg synes personlig Saab`s 10 spoke er mye penere enn Hirsch sine felger, ikke minst hvis man gjør som Tomas, legger 10 spoke 9-3 felgene på 9-5. (Tips til alle som vil ha noe pent

Er det foresten noen som vet hvilket firma som lager Hirsch-felgene? Litt nysgjerrig på hvor de shopper sine deler bare.
Hilsen Ole-P. N-154
- Bent N208
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
- Kontakt:
19"
19" er fint å kjøre på det . Hadde MM 8 X 19 m/ potenza S03 235/35 x 19 på og93 ifjor, selvsagt stumt å kjøre på men som sagt helt ok ( skal sies at makan til grep har jeg aldri hatt )
Til min 95 står det allerede et sett klart med 19" sparco 10 " smidde felger 8,5 x 19 5x110 dvs disse er laget av technoforming til SAAB. Når det gjelder dekk blir det som på 93"n bridgestone potenza S03 235/35 x 19.
I tillegg lages det jo 19" felger ment for 95 og godkjent av GM så dette blir nok bra

Til min 95 står det allerede et sett klart med 19" sparco 10 " smidde felger 8,5 x 19 5x110 dvs disse er laget av technoforming til SAAB. Når det gjelder dekk blir det som på 93"n bridgestone potenza S03 235/35 x 19.
I tillegg lages det jo 19" felger ment for 95 og godkjent av GM så dette blir nok bra

Close to your saab,closer to you with Speedparts
- utengen
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N038
- Sted: Norge, Sveits
- Kontakt:
Hei
Har selv kjört pà bàde 17" 18" 19" og 20" hjul pà Norske krötter veier og andre bedre veger, generelt gir nok mindre dim bedre komfort, noe annet ville jo väre rart, da du har mer gummi og dempe med.
Samt brede og tunge store hjul drar en del mer bensin en de som er smalere og lettere.
Men det er jo helt opp til hver og en over hva de velger, ikke sikkert kona i huset er spesielt glad i kjöre pà 20" med et par runder med svart tape rundt.
Personlig synes jeg 18" funker helt ok pà de dàrlige veger vi har i Norge.
Men 19" funker det og men litt lite gummi sà komforten blir litt lidene, men de funker helt ok pà veger i Sveits som er noe helt annet en Norske veger.
det samme gjelder jo hastighetene.
Mvh
Tommy Utengen
Har selv kjört pà bàde 17" 18" 19" og 20" hjul pà Norske krötter veier og andre bedre veger, generelt gir nok mindre dim bedre komfort, noe annet ville jo väre rart, da du har mer gummi og dempe med.
Samt brede og tunge store hjul drar en del mer bensin en de som er smalere og lettere.
Men det er jo helt opp til hver og en over hva de velger, ikke sikkert kona i huset er spesielt glad i kjöre pà 20" med et par runder med svart tape rundt.

Personlig synes jeg 18" funker helt ok pà de dàrlige veger vi har i Norge.
Men 19" funker det og men litt lite gummi sà komforten blir litt lidene, men de funker helt ok pà veger i Sveits som er noe helt annet en Norske veger.
det samme gjelder jo hastighetene.

Mvh
Tommy Utengen
900TTR M94
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

93SC 1,9 TID M07
STCN 038