Gjenger. Fuelrail og900

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Gjenger. Fuelrail og900

Legg inn av Griffin N430 » 26 feb 2007, 18:10

Noen som vet hva gjengedimensjonen i enden på fuelrailen på en og900 t16 er?
Mener jeg har sett det her før, men finner det ikke igjen! :?

Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 261
Registrert: 23 mai 2005, 01:00
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Legg inn av Vorpenes N459 » 26 feb 2007, 22:05

kan du ikkje prøve deg frem da? med skyvelære?
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 26 feb 2007, 23:31

Ganske sikker på at Eliah vet svaret (for vi gjenget opp en fuelrail ;)) Turbotaf vet det også mener jeg, for tror det var der vi fikk størrelsen fra!

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 27 feb 2007, 13:23

M12x1,5 :wink:
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 27 feb 2007, 15:03

Ville det funke å koble en oljetrykksgiver i enden av fuelrailen, slik at man fikk se bensintrykket i dashbordet?
Eller kanskje ikke oljetrykksgivere er bygget for å tåle bensin?
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 27 feb 2007, 22:35

Macgeier skrev:Ville det funke å koble en oljetrykksgiver i enden av fuelrailen, slik at man fikk se bensintrykket i dashbordet?
Eller kanskje ikke oljetrykksgivere er bygget for å tåle bensin?
Stikk til TESS, og kjøp deg en klokke. Den kan du koble på i enden av fuelrailen. Trenger da ikke bensintrykk inni kupe'n. Det sjekker du ikke ofte vel :wink:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Jens P. N024
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Ja

Legg inn av Jens P. N024 » 28 feb 2007, 00:32

Macgeier skrev:Ville det funke å koble en oljetrykksgiver i enden av fuelrailen, slik at man fikk se bensintrykket i dashbordet?
Eller kanskje ikke oljetrykksgivere er bygget for å tåle bensin?
Jeg gjorde dette,og giveren(vdo) takka for seg etter ca et år,så den var nok ikke glad i bensin.... :-)
Ge mig en gammal Saab 99:a......

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 28 feb 2007, 01:08

Vist en bensintrykkmåler funker slik at det går bensin gjennom selve måleren som f.eks en turbotrykksmåler som får luft, så ville jeg alldri hatt en slik i kupeen. Bare tenk på lekasje og slik. Nei gjør som alex sier å kjøp en som står i motor rommet. ;)
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 28 feb 2007, 01:52

Wiseunits hadde i allefall et adapter man kan sette i mellom fuelrailen og en standard trykkgiver fra VDO slik at man kan måle bensintrykket. Jeg finner den ikke på siden deres lenger men man kan jo sende dem en mail og spørre 8)

http://www.wiseunits.com/cubecart/index.php

EDIT: Ser nå at de skriver
Rekommenderas för alla tryckmätningar (olja, luft, gas, vatten, bränsle).
på denne giveren: http://www.wiseunits.com/cubecart/view_ ... 0029%20010
Kansje VDO har forandret giverne slik at de tåler bensin nå?
Får vel sende dem en mail og spørre, innstrumentene på den gule kan jo programeres til å bruke disse giverne 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 06 mai 2007, 22:06

Jeg må også sjekke bensintrykket på bilen min etter en feilmelding i LH 2.4.2 på at motoren går for magert. Det er en av feilkildene på den koden. I tillegg gir Lambdasonden feil signalspenning i følge to andre feilkoder som er lagret i loggen. Jeg går ut fra at de lagres kronologisk slik at den sist utleste feilkoden er på den først registrerte feilen?

Hvordan går jeg fram for å få tak i en bensintrykkmåler som jeg kan koble på fuelrailen for å sjekke at bensinpumpe, regulator og ventilen på returen som holder på trykket i avkjølingsfasen er i orden. Er det noen som selger ferdige sett, eller må jeg lage en?

Er det lurt å kjøpe en billig lambdasonde eller holder en dyr mye lengre og har den bedre nøyaktighet?

Den observante leser vet allerede at det dreier seg om en 900 2,1i.....
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 06 mai 2007, 23:03

Hvis du har feil på lambdaen så kan du fort få feilmelding på blandingen, begynn med å skift lambda du ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 06 mai 2007, 23:15

Vangen N622 skrev:Vist en bensintrykkmåler funker slik at det går bensin gjennom selve måleren som f.eks en turbotrykksmåler som får luft, så ville jeg alldri hatt en slik i kupeen. Bare tenk på lekasje og slik. Nei gjør som alex sier å kjøp en som står i motor rommet. ;)
Det greieste er å montere en giver i den ene enden av fuelrailen, men en ledning til måler i bilen. Fungerer på samme måte som med oljetrykk egentlig..
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 07 mai 2007, 10:14

Tor N12 skrev:Hvis du har feil på lambdaen så kan du fort få feilmelding på blandingen, begynn med å skift lambda du ;)
Joda, det skal jeg. Grunnen til interessen etter å måle bensintrykket er at det kommer så mye bråk fra bensintanken. Det kan være pumpa, men behøver ikke være det. Med bensintrykksmåling kan jeg få bedre oversikt over tilstanden til de forskjellige komponentene i bensinkretsen....
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Svar