bytte av topp

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
fedon
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 28 aug 2006, 23:41
Sted: Nord Trøndelag

bytte av topp

Legg inn av fedon » 01 mar 2007, 23:43

hei! har kjøpt ny topp! 2.3t kortopp som skal på min 2.0 langmotor.

hva gjør jeg for å få kamdrevene til å stå rett? og hva er rett? hva med fordeleren, bare å stappe den på? rekner med jeg må justere på kammene...
Why drive a car? When you can pilote a SAAB!


"93 9000cs 2.0t

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 mar 2007, 13:54

Kammene vrir du til 0-gradersmerket, samme med motor. Kamdrevene får du bare på på en måte, er et hakk der. Husk at du må bruke kamdrev fra langtopp.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
fedon
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 28 aug 2006, 23:41
Sted: Nord Trøndelag

Legg inn av fedon » 02 mar 2007, 18:50

ok! bare å vri med en fastnøkkel da går jeg ut i fra...
Why drive a car? When you can pilote a SAAB!


"93 9000cs 2.0t

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 02 mar 2007, 20:12

fedon skrev:ok! bare å vri med en fastnøkkel da går jeg ut i fra...
Ja, er vel en 19 eller 20 fast du får tredd inn fremst på kammen :wink:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
fedon
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 28 aug 2006, 23:41
Sted: Nord Trøndelag

Legg inn av fedon » 02 mar 2007, 22:01

jepp men hvordan i h**** kommer jeg til tannhjulet på veiva da?
Why drive a car? When you can pilote a SAAB!


"93 9000cs 2.0t

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 mar 2007, 22:38

fedon skrev:jepp men hvordan i h**** kommer jeg til tannhjulet på veiva da?
Har du kappa det gamle kjedet, eller? Hvis ikke fester du et nytt delbart kjede i det gamle og drar rundt.
Ellers må du av med transkåpa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
fedon
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 28 aug 2006, 23:41
Sted: Nord Trøndelag

Legg inn av fedon » 03 mar 2007, 00:43

okay! og da ser jeg 0-merket ovenfra eller?
Why drive a car? When you can pilote a SAAB!


"93 9000cs 2.0t

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 mar 2007, 12:55

fedon skrev:okay! og da ser jeg 0-merket ovenfra eller?
Det tror jeg faktisk du gjør, hvis ikke får du ta det gjennom innerskjermen. Tolker svaret ditt slik at du har klipt det gamle kjedet og ikke har det til å hjelpe deg med. Da må du se det merket for å legge merkinga på det nye kjedet rett, sånn at du treffer rett på kammene også.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
fedon
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 28 aug 2006, 23:41
Sted: Nord Trøndelag

Legg inn av fedon » 03 mar 2007, 15:13

takk for hjelpen! ser for meg att dette går rett til skogen... men får vell bare prøve.
Why drive a car? When you can pilote a SAAB!


"93 9000cs 2.0t

Svar