og900 stopper....

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: og900 stopper....

Legg inn av Ingvar N629 » 09 jan 2007, 02:21

Macgeier skrev:
Kristian N70 skrev: Ut å kjøre! Alt virker helt fint. Men pluttselig er det stopp, det vil si NESTEN! Den går på tomgang, men så fort jeg rører gasspedalen mer enn ca 2mm stopper det. Kom meg heldigvis hjem (såvidt....)
Dette har skjedd noen ganger tidligere også, men feilen har blitt borte før jeg har fått sjekket det opp.
Har hatt nøyaktig disse symptomene hver gang jeg har vært så dum å ta motorvask, og vært uforsiktig med vannstrålen. Aldri funnet ut av det, kjørte på flytgass i begynnelsen, feilen forsvant etterhvert som det tørket ut. Målte også på gass potensiometeret uten å finne noe feil.

Tror nå at årsaken var en lurvete tenningsmodul, den feilet skikkelig nå i jula og er byttet, skal bli spennende etter neste motorvask.

Tips, sjekk inni konnektoren til tenningsmodule, kanskje det er irr på pinnene?
Grunnen til at den fusker etter motorvask er at det blir fukt i fordeleren. Ta av fordelerlokket og tørk skikkelig inni der, så blir det nok liv. Hadde det problemet etter hver motorvask jeg også, før jeg bytta ut fordeleren med DI-kassett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 03 mar 2007, 13:13

Oppdatering!

Endelig fått rota meg til å forske litt mer på saken.

Bytta bensinpumperele, lmm, gasspjell giver, gått over alle kontakter, byttet batteri, men fortsatt samme dritt som skjedde...

EDIT: Byttet tenningsmodul også, uten at det ble bedre.

Jeg hadde ut hjernen sist, åpnet den for å se etter brente ting eller vannskader men kunne ikke se noe. Tenkte at denne er sikkert OK.
Byttet med en hjerne jeg hadde fra en 900s, og vips!!!
Alle problemer borte!!!
Byttet tilbake til originalhjernen, og trøbblet var tilbake.
Byttet ut bensinchipet med det originalet chipet, men problemet var der fortsatt.

Så da er det noe feil på originalboksen, men det ligger tydeligvis ikke bensinchipet virker det som.

Det jeg også fant ut i dag er at med originalboks så varver den aldri mer enn 3000 o/min når problemene oppstår.
Hvis jeg er veldig forsiktig og trykker gradvis på gasspedalen så øker den til 3000 o/min, men prøver jeg mer er det akkurat som turtallsperra slår i :? (nå snakker vi uten belastning på motoren).
Er man litt brå på pedalen dør den tvert et lite sekund, er man kjapp av pedalen igjen går den normalt på tomgang.

Så nå får boksen fra S`en stå i en stund, ikke gøy å kjøre på GLT da :evil:
Sist redigert av Kristian N70 den 03 mar 2007, 13:41, redigert 1 gang totalt.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 mar 2007, 13:16

Chip boksen fra S´en så blir det fart igjen...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 03 mar 2007, 13:21

Joda :wink:

Skal bare sjekke om det chipet jeg allrede har går å sette inn i S - boksen, eller om jeg må ha et nytt et.

Hvis noen vet er det bare å skrike ut :wink:
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 mar 2007, 13:23

Kristian N70 skrev:Joda :wink:

Skal bare sjekke om det chipet jeg allrede har går å sette inn i S - boksen, eller om jeg må ha et nytt et.

Hvis noen vet er det bare å skrike ut :wink:
Det tror jeg faktisk går. Lucas 14.1 på begge?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 03 mar 2007, 13:32

CU14.1 er orginalboksen, den som står i nå heter bare CU14.
Aner ikke hvilken årsmodell den er fra, husker du Børre?

Ikke noen CE som dukka opp når jeg bytta, og bilen går som normalt under alle forhold.

Har en formening at jeg har lest noe om det på STCS at det går, men er ikke sikker. Dumt å brenne en boks på å prøve....

EDIT: Chip fra SP
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 mar 2007, 13:43

Jeg mener det ikke er noen forskjell på 14.1 ltt og ftt i EPC, men det kan jo noen som har den sjekke om stemmer....
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 04 mar 2007, 15:20

Boksen kom fra den -90 modellen som jeg hogde til bruk på 99:an.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 04 mar 2007, 15:33

Nr på boksen er: CU 14, SAAB 8789661.

Noen som har EPC?
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 mar 2007, 15:56

14.0 var kun på M90, M91 og nyare har 14.1.
På M90 var det to forskjellige SAAB-nr på boksene; 8789661 og 8977639.
M90 har også andre dyser enn M91 og nyare. Det er kun Lucas-boks og dyser som skil på 14 og 14.1
Ifrå M91 veit eg sikkert at det var same Lucasboksa på ltt og ftt.
Men det chipet skal vel passe på alle årsmodellar om eg ikkje huskar feil.

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 04 mar 2007, 16:03

Hmm, vil det si at hvis jeg bytter ut originalchippet med SP chipet, så vil det ikke være forskjell på CU14 og 14.1 ?
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 04 mar 2007, 16:42

eg har 14.1 i min. den funke fint med original chip itte eg har montert apc/ic og kjøre på 0,8-0,9 bar. så det tyde kanskje på at ltt og ftt boksane e like.
når eg bestilte chip fra Mats sa han at det va 2 forskjellige chip i de boksane men han sa ikkje ka forskjellen va.

den eg har hette 27C256 og den andre va 27C128. dette e navnet på selve chippen. 256 og 128 kan eg tippa e lagringskapasiteten kanskje.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 01 apr 2007, 13:02

Chipet passer ikke over i LTT boksen, CE lampa blinka som besatt, merkelige klikkelyder dra dashbord og nekta å starte.

Ny bensinpumpe har også kommet på plass idet siste.

Nå er det nye sommerdekk og EU kontroll som står på lista, så skal den være klar til sommeren :D
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Svar