Datasprut og DI kassett..?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 mar 2007, 20:27

Du har jo et slags datasprut allerede... eller er det ikke til bilen din?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 mar 2007, 21:42

Daniel N683 skrev:Joda, det er min bil..

Men det er veldig tungvindt å kjøre fra Bodø til f.eks Tr.Heim (70 mil) - eller til sverige for å få mappet bilen når man gjør endringer..

Ser bare etter alternativer der ute..
Du mener du får mer effekt ut av å mappe den selv??? Å bytte ut Trionic 5.5 med f eks MS´n Spark er ikke akkurat å bytte seg opp... Hvor ofte har du forresten tenkt å gjøre endringer i HW på bilen?

Ikke for å være negativ, men jeg skjønner ikke helt fordelen...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 mar 2007, 22:12

Daniel N683 skrev:Litt for å skaffe seg nye erfaringer.. og litt pga økonomi..

Jeg er ikke for meg at jeg kommer til å kjøpe en komplett trimpakke.. så det blir vel dyser en dag.. IC en dag.. turbo en dag.. osv.. du skjønner tegninga..

Ideelt sett så mapper man om Trionic'en ved hardware endringer.. noe som kan bli komplisert her nord.. derfor leter man etter alternative veier å gå.
Ja, jeg skjønner tegninga. Spørsmålet er vel om du kommer til å vinne noe på den trimmen effektmessig når du må mappe selv.

Det med å skaffe seg erfaringer og lære noe av det skjønner jeg godt at du vil, sånn sett kunne jeg godt tenke meg å gjøre det samme selv. Men med en 9k av "nyere" årgang? Nei.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 03 mar 2007, 22:47

Nira i3+ kan kopplas direkt mot ledningsnätet i en bil med T5.
Men det kostar...
Dessutom behöver du en gåen T5-box att ta "handsken" ifrån som i sin tur kopplas mot Nira.
Dom anbefaller också att man byter till svart DI eftersom den ger lite högre spänning till pluggarna.
Trollspeed använder och säljer Nira.
Läs mer på http://www.niramotorsport.com/


Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 03 mar 2007, 23:22

GLEM DET, i allefall med automaten du har!!

Trionicen har f.eks en glimrende momentbegrensing slik at du kan spare automaten din...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 03 mar 2007, 23:23

Ahh...
Du har automatkasse...
Såg inte det. :oops:
Enig med Tor!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar