Enda et dumpventil spørsmål

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

OLEZZ
Innlegg: 11
Registrert: 04 mar 2007, 19:52

Legg inn av OLEZZ » 05 mar 2007, 00:57

ok. Da har jeg LMM hvis jeg ikke tar helt feil.

sitat fra speedparts: "Kolvdumpventil, som även kan agera sekventiellt.
Den är framtagen för bilar med Trionic 7 styrsystem
Dvs alla Saab 9-5 och vissa 9-3 00-"

Passer den på 900 turbo? den til 1500 på sp. Skjønner ikke helt hva de mener med framtagen, om det er laget til, eller best med osv.

OLEZZ
Innlegg: 11
Registrert: 04 mar 2007, 19:52

Legg inn av OLEZZ » 05 mar 2007, 01:00

Kan ikke noen bare gi meg en link, evt si navnet på en bra dump? som ikke bare gir "psssh" Det jeg egentlig lurte på fra starten av. evt si hva jeg må gjøre for å få bra lyd.

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 05 mar 2007, 01:02

OLEZZ skrev:Kan ikke noen bare gi meg en link, evt si navnet på en bra dump? som ikke bare gir "psssh" Det jeg egentlig lurte på fra starten av. evt si hva jeg må gjøre for å få bra lyd.
Det kommer mye ann på hvor stor trykk du har justert ventilen til og åpne på. Altså om fjeren i ventilen er strammet veldig.

Johan

OLEZZ
Innlegg: 11
Registrert: 04 mar 2007, 19:52

Legg inn av OLEZZ » 05 mar 2007, 01:08

Vurderer TurboXS på speedparts. Der står det at den er Återcirkulerade, noe som vil gi mer enn pshh har jeg hørt.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 05 mar 2007, 01:09

Hvis du bruker SØKEFUNKSJONEN så finner du mange spm og svar om avlastningsventiler.

Hvis du har en T16 (den har LMM) så MÅ du ha en resirkulerende avlastningsventil, om du har en T8 så kan du bruke en avlastningsventil som slipper lufta ut (dumpventil).
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

OLEZZ
Innlegg: 11
Registrert: 04 mar 2007, 19:52

Legg inn av OLEZZ » 05 mar 2007, 01:11

antar jeg har T8, ettersom jeg har 86 8v turbo?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 05 mar 2007, 01:12

OLEZZ skrev:antar jeg har T8, ettersom jeg har 86 8v turbo?
Japp
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

OLEZZ
Innlegg: 11
Registrert: 04 mar 2007, 19:52

Legg inn av OLEZZ » 05 mar 2007, 01:13

hva skjer om jeg bruker en resirkulerende på min da?
de det er fetest lyd i da.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 05 mar 2007, 01:14

OLEZZ skrev:ok. Da har jeg LMM hvis jeg ikke tar helt feil.

sitat fra speedparts: "Kolvdumpventil, som även kan agera sekventiellt.
Den är framtagen för bilar med Trionic 7 styrsystem
Dvs alla Saab 9-5 och vissa 9-3 00-"

Passer den på 900 turbo? den til 1500 på sp. Skjønner ikke helt hva de mener med framtagen, om det er laget til, eller best med osv.
Du bør ta en av de hos SP som det står Återcirkulerande på.

Jeg vet ikke nøyaktig hvilken lyd du får, men det blir et slags "psssh". Resirkulerende lager mindre lyd enn åpen, men det fungerer bedre å kjøre med! (Mye bedre, etter min erfaring) Om du f.eks. tar sjansen på å kjøre med openair-luftfilter blir lyden litt bedre.

OLEZZ
Innlegg: 11
Registrert: 04 mar 2007, 19:52

Legg inn av OLEZZ » 05 mar 2007, 01:18

Hvis jeg da kjøper en av de det står Återcirkulerande på da. Og i tillegg open air filter kit. Da burde jeg jo få ganske fet lyd.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 05 mar 2007, 01:28

OLEZZ skrev:Hvis jeg da kjøper en av de det står Återcirkulerande på da. Og i tillegg open air filter kit. Da burde jeg jo få ganske fet lyd.
Har ihvertfall hørt lyden av Forge Motorsport sin resirk, sammen med openair, og det høres :) Ikke sånn ekstremt, men du hører en grei lyd inni bilen. (Og utenfor). Regner med det er omtrent samme lyd med TurboXS sin.

OLEZZ
Innlegg: 11
Registrert: 04 mar 2007, 19:52

Legg inn av OLEZZ » 05 mar 2007, 01:38

åssen type bil er det? og er det bare "pssh" eller litt flertona?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 05 mar 2007, 09:59

OLEZZ skrev:åssen type bil er det? og er det bare "pssh" eller litt flertona?
og900T16. Stort sett bare "pssh".

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 05 mar 2007, 22:53

OLEZZ skrev:åssen type bil er det? og er det bare "pssh" eller litt flertona?
at en resirkulerende dumpventil høres bedre er bare tull!
en resirkulerende dumpventil dytter lufta rett ned foran turboen igjen,
de fleste åpne dumpventiler har en traktformet tut som fører lufta rett ut i stratos-/atmosfæren. den hører man mye bedre.
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Svar