Klikkelyd - tomgang

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Klikkelyd - tomgang

Legg inn av Saabfan » 05 mar 2007, 22:30

Er ikke noe galt, tror og håper jeg, men på tomgang er det en sånn jevn klikkeaktig lyd på motoren. Ikke noe fæl lyd i utgangspunktet. Jeg trodde det skulle være sånn, men en så hørte jeg plutselig at lyden forsvant... Før den så kom tilbake igjen.

Teorier?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 05 mar 2007, 22:55

Med litt flaks er det dysene :wink: Finn deg en stors skrujern og legg øret inntil skaftet, og lytt litt rundt der det virker som om lyden kommer fra. Du finner fort synderen slik :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 05 mar 2007, 23:06

Bilen i avataren det gjelder da?
Dysene pleier jo lage litt tikkelyd! :) (Men ser ikke for meg at den kommer og går) Ellers er det vel vanlig at ventilene tikker litt når motoren er kald.

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 06 mar 2007, 16:43

Er dette noe jeg bør gjøre noe med? Biler går jo så det suser. Hvis det er dysene, hva vil det si? Dårlige dyser?

Gjelder 2.1 literen¨..
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 06 mar 2007, 18:05

Saabfan skrev:Er dette noe jeg bør gjøre noe med? Biler går jo så det suser. Hvis det er dysene, hva vil det si? Dårlige dyser?

Gjelder 2.1 literen¨..
Dysene kan vel rett og slett være slitene?
Men da burde man vel merke noe på effekt og bensinforbruk.
Ikke umulig at det er ventilene heller.
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 06 mar 2007, 18:59

Saabfan skrev:Er dette noe jeg bør gjøre noe med? Biler går jo så det suser. Hvis det er dysene, hva vil det si? Dårlige dyser?

Gjelder 2.1 literen¨..
At dysene tikker betyr at de virker. De tikker når de åpner.

Ventiltrykkerne kan også tikke, og det er helt normalt, men de skal ikke tikke når motoren er varm.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 07 mar 2007, 16:42

synes den er litt tørst ja... Men kan jo komme av andre ting.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 07 mar 2007, 18:21

når min e kald så tikke det fra ventiltrykkerane. men dette e de fyste minuttane. forsvinne når det blir litt temperatur i oljå.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 08 mar 2007, 00:09

Ingvar N629 skrev:
Saabfan skrev:Er dette noe jeg bør gjøre noe med? Biler går jo så det suser. Hvis det er dysene, hva vil det si? Dårlige dyser?

Gjelder 2.1 literen¨..
At dysene tikker betyr at de virker. De tikker når de åpner.

Ventiltrykkerne kan også tikke, og det er helt normalt, men de skal ikke tikke når motoren er varm.
Det er klart!
Men når ting som dette begynner tikke mer en vanlig, er det stor sjangs for at noe er slitt.
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 08 mar 2007, 02:47

Magnus skrev:stor sjangs for at noe er slitt
Ikke dysene, da! De tikker uansett...

Det er forøvrig en helt normal ventiltrykker-lyd som forsvinner når motoren blir varm (jeg har vært og hørt).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar