Har et lite knippe spørsmål jeg lurer på her.
1. Jeg har nå satt inn ny automat i bilen og den har bare gått ca. halvparten av det bilen har gått. Bør den "kjøres inn" eller er d bare å frese på som vanlig?
2. Hvor festes turbotrykkmåleren på turboen og hvor er det best å felle den inn i dashbordet (på 9000 M94)?
3. Hva har det å si om jeg bytter til et sports luftfilter, merker jeg noe forskjell?
4. Hvilken dumpventil bør jeg ha? Resirk. eller åpen?
Bilen er en 9000CSE 2.3 turbo aut. M94
Et lite knippe 9000 spørsmål
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 56
- Registrert: 04 jul 2006, 16:05
- Sted: Ski
Et lite knippe 9000 spørsmål
Saab 9000CSE 2.3 turbo aut. M95
(solgt) På leting etter "ny" saab!
(solgt) På leting etter "ny" saab!
1. Tror ikke det er så farlig siden har sittet i en annen bil førut, men skader nok ikke å ta det litt rolig siden du akkurat har satt den i
4. Hvis du har LMM (luftmengdemåler) så skal du ha resirk.dump, hvis ikke så er det bare å kjøre på med åpen dump
4. Hvis du har LMM (luftmengdemåler) så skal du ha resirk.dump, hvis ikke så er det bare å kjøre på med åpen dump
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
2: Fest det rett på innsugsmanifolden, evt. sett ett T-ledd på vakumslangen til turbo/APC-nåla i dashen, og hent vakumet derfra.
Og sett den i A-stolpen... http://www.speedpartsnorway.no har det du trenger for den jobben!
3: Du merkver vel litt ekstra lyd formoder jeg.. ikke forvent deg 100 hester til liksom, de magiske Volvo 240-hestene kommer ikke på en Saab 9000 ved bytte av filter, tro meg
Dessuten høres turboen PORNO ut!
4: Bruk åpen du ^^
Og sett den i A-stolpen... http://www.speedpartsnorway.no har det du trenger for den jobben!
3: Du merkver vel litt ekstra lyd formoder jeg.. ikke forvent deg 100 hester til liksom, de magiske Volvo 240-hestene kommer ikke på en Saab 9000 ved bytte av filter, tro meg

Dessuten høres turboen PORNO ut!

4: Bruk åpen du ^^
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
For ordens skyld:
Sportsfilter vil du ikke merke noe som helst til effektmessig, spesielt ikke et innsatsfilter. Det vil du derimot med en åpen dump, og da i feil renting, da spool-up tida til turboen blir lengre (jeg gidder ikke dra hele den regla en gang til da jeg antar trådstarteren driter i det. Hvis ikke; SØK!).
Men lyd får du.
Det er ikke LMM på den bilen.
Turbotrykksmåler kan du også sette der klokka står eller der lysbryteren står. Passer omtrent rett i.
Sportsfilter vil du ikke merke noe som helst til effektmessig, spesielt ikke et innsatsfilter. Det vil du derimot med en åpen dump, og da i feil renting, da spool-up tida til turboen blir lengre (jeg gidder ikke dra hele den regla en gang til da jeg antar trådstarteren driter i det. Hvis ikke; SØK!).
Men lyd får du.
Det er ikke LMM på den bilen.
Turbotrykksmåler kan du også sette der klokka står eller der lysbryteren står. Passer omtrent rett i.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Magnus N608
- 1,5 bar
- Innlegg: 455
- Registrert: 05 jan 2006, 18:22
- Navn: Magnus Hansen
- Bil: Saab 900 Aero t16 89
- Sted: Hamar
1. Er nok bare og frese på. men hadde jeg vært deg, hadde jeg byttet olja på kassa. mye mulig at bilen girer bedre da:)
Men kjør bilen varm før du tapper olja. trur kassa skal ha en spess temp ved
peiling også, mener det står på peilepinnen.
Lykke til med ny kasse!
Men kjør bilen varm før du tapper olja. trur kassa skal ha en spess temp ved
peiling også, mener det står på peilepinnen.
Lykke til med ny kasse!

M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
1. Ny olje og filter er en selvfølge!! Skift gjerne enda en gang om et par uker ettersom man ikke får ut all oljen ved et oljeskift, det er god forsikring
Ellers er det bare å tut og kjør som vanlig.
2. Ta ut den analoge klokka og sett den der, er ledige uttak på innsuget hvor du kobler den til. Er også orginal gjennomføring for slangen ved siden av kupevifta inne i akvariet.
3. Nei, du merker ingen forskjell bortsett fra evt litt på lyd. Da skal du heller modifisere luftfilterboksen noe slik at den får inn mere luft, kan vise deg hva jeg har gjort på min neste gang du stikker innom.
4. Bruk søkefunksjonen på forumet

2. Ta ut den analoge klokka og sett den der, er ledige uttak på innsuget hvor du kobler den til. Er også orginal gjennomføring for slangen ved siden av kupevifta inne i akvariet.
3. Nei, du merker ingen forskjell bortsett fra evt litt på lyd. Da skal du heller modifisere luftfilterboksen noe slik at den får inn mere luft, kan vise deg hva jeg har gjort på min neste gang du stikker innom.
4. Bruk søkefunksjonen på forumet

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 56
- Registrert: 04 jul 2006, 16:05
- Sted: Ski