9000 2.3 turbo - mister "draget"
Moderator: Moderatorer
Har du sjekket at brenseltrykkregulatoren er OK? Jeg kikket raskt i arkivene på saabnet.com, og fant at tikkelyd + tap av motordrag kunne være feil ved brenseltrykkregulatoren. Vakuumslangen til regulatoren må være hel, ellers er det greit å bytte den med en fungerende for å se om feilen din blir borte eller vedvarer.
TBiel
TBiel
N050 -88a 9000t CD
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Forsøker nå med ny luftmassemåler, ny DI-kassett, ny motorstyring,
ny innsprøytingshjerne. Hvis ingen av delene hjelper skal vi forsøke
å bytte bensintrykkregulator og vacuum-slangen til denne, samt
innsprøytingsdysene.
Venter i spenning!
Trist når en slik perle av en bil oppleves som en simpel Audi 1,8T
ny innsprøytingshjerne. Hvis ingen av delene hjelper skal vi forsøke
å bytte bensintrykkregulator og vacuum-slangen til denne, samt
innsprøytingsdysene.
Venter i spenning!
Trist når en slik perle av en bil oppleves som en simpel Audi 1,8T

Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
Heisann!
Da har jeg fått sjekken en del ting.
- Luftmassemåler byttet - ingen virkning
- Jetronic kassettte byttet - ingen virking
- "Hjernen" byttet - ingen virkning.
Forøvring må jeg ha en sær utgave. Hjernen lå ikke under førersetet som først antatt men sammen med Jetronc kassetten i det rommet mellom motrorom og coupe. Skal love dere jeg lurte med det samme
Ang. bensinlukt. Det lukter bitte litt bensin av eksosen når bilen går på tomgang.
Bensintrykkregulator blir vel det neste å prøvebytte nå tror jeg.
Da har jeg fått sjekken en del ting.
- Luftmassemåler byttet - ingen virkning
- Jetronic kassettte byttet - ingen virking
- "Hjernen" byttet - ingen virkning.
Forøvring må jeg ha en sær utgave. Hjernen lå ikke under førersetet som først antatt men sammen med Jetronc kassetten i det rommet mellom motrorom og coupe. Skal love dere jeg lurte med det samme

Ang. bensinlukt. Det lukter bitte litt bensin av eksosen når bilen går på tomgang.
Bensintrykkregulator blir vel det neste å prøvebytte nå tror jeg.
mvh N172 - Arvid
92 9000 2.3 cs Turbo
92 9000 2.3 cs Turbo
I går ble faktisk en av karene på Midt Norsk Diesel og bensin med meg ut og prøvde bilen.
Først ville han ikke gå med på at det var noe spesielt galt. Jeg burde bytte fra fullsyntetisk til semisynt/delsyntetisk olje så motoren fikk riktig oljetrykk. For han mente det kunne være lavt selv om oljetrykkslampe ikke lyser.
Så litt etter litt ble han med på at det måtte være noe mer galt. De hadde ikke kjørt sånn "Scoop-test" på bilen da den var inne 1.st gangen men dette skal de nå gjøre på fredag.
Han la spesielt vekt på at "sanntidsforbruket" ofte var på 0,8 ltr og 0,5 osv... når jeg slapp gassen og bilen "trillet" nedover bakker.
En elektronisk sak på spjellhuset kunne også være feilkilden sa han. Denne gir impulser til "hjernen" om hvor mye jeg trykket inn gassen. Så feilen kan f.eks være at denne el. enheten egentlig skal gi en bestmt verdi til hjernen når jeg har et fast gass-trykk men i stede begynner å gi variable verdier til hjernen. Dermed begynner motoren å variere på turtall og jeg får denne "slutte å dra" effekten og så opp igjen.
Med en sånn "Scoop" test skulle de på fredag være istand til å måle hva slags verdier denne saken gir til hjernen OG de skulle også være istand til å se om bensintrykksregulator er i orden og/eller om det er noe med innsprøytning. lukking av dyser etc....
Videre stemmer det du sa tidligere om bensinlukt. Jeg sniffet litt på eksosen når bilen går på tomgang og jeg kjente en svak lukt av bensin. Denne ble mer fremtredende når jeg stoppet bilen inne i garagen og vi stod og "sniffet" litt etterpå. Da kom det en "eim" av bensinlukt som faktisk var mer merkbar enn eksoslukten.
SÅ, nå håper jeg atter en gang at ting skal ordne seg. Har holdt på med dette over 1 år nå og begynner å bli lei av å kjøre en annen bil enn min egen gode kjære dame.
Først ville han ikke gå med på at det var noe spesielt galt. Jeg burde bytte fra fullsyntetisk til semisynt/delsyntetisk olje så motoren fikk riktig oljetrykk. For han mente det kunne være lavt selv om oljetrykkslampe ikke lyser.
Så litt etter litt ble han med på at det måtte være noe mer galt. De hadde ikke kjørt sånn "Scoop-test" på bilen da den var inne 1.st gangen men dette skal de nå gjøre på fredag.
Han la spesielt vekt på at "sanntidsforbruket" ofte var på 0,8 ltr og 0,5 osv... når jeg slapp gassen og bilen "trillet" nedover bakker.
En elektronisk sak på spjellhuset kunne også være feilkilden sa han. Denne gir impulser til "hjernen" om hvor mye jeg trykket inn gassen. Så feilen kan f.eks være at denne el. enheten egentlig skal gi en bestmt verdi til hjernen når jeg har et fast gass-trykk men i stede begynner å gi variable verdier til hjernen. Dermed begynner motoren å variere på turtall og jeg får denne "slutte å dra" effekten og så opp igjen.
Med en sånn "Scoop" test skulle de på fredag være istand til å måle hva slags verdier denne saken gir til hjernen OG de skulle også være istand til å se om bensintrykksregulator er i orden og/eller om det er noe med innsprøytning. lukking av dyser etc....
Videre stemmer det du sa tidligere om bensinlukt. Jeg sniffet litt på eksosen når bilen går på tomgang og jeg kjente en svak lukt av bensin. Denne ble mer fremtredende når jeg stoppet bilen inne i garagen og vi stod og "sniffet" litt etterpå. Da kom det en "eim" av bensinlukt som faktisk var mer merkbar enn eksoslukten.
SÅ, nå håper jeg atter en gang at ting skal ordne seg. Har holdt på med dette over 1 år nå og begynner å bli lei av å kjøre en annen bil enn min egen gode kjære dame.
mvh N172 - Arvid
92 9000 2.3 cs Turbo
92 9000 2.3 cs Turbo
I går ble faktisk en av karene på Midt Norsk Diesel og bensin med meg ut og prøvde bilen.
Først ville han ikke gå med på at det var noe spesielt galt. Jeg burde bytte fra fullsyntetisk til semisynt/delsyntetisk olje så motoren fikk riktig oljetrykk. For han mente det kunne være lavt selv om oljetrykkslampe ikke lyser.
Så litt etter litt ble han med på at det måtte være noe mer galt. De hadde ikke kjørt sånn "Scoop-test" på bilen da den var inne 1.st gangen men dette skal de nå gjøre på fredag.
Han la spesielt vekt på at "sanntidsforbruket" ofte var på 0,8 ltr og 0,5 osv... når jeg slapp gassen og bilen "trillet" nedover bakker.
En elektronisk sak på spjellhuset kunne også være feilkilden sa han. Denne gir impulser til "hjernen" om hvor mye jeg trykket inn gassen. Så feilen kan f.eks være at denne el. enheten egentlig skal gi en bestmt verdi til hjernen når jeg har et fast gass-trykk men i stede begynner å gi variable verdier til hjernen. Dermed begynner motoren å variere på turtall og jeg får denne "slutte å dra" effekten og så opp igjen.
Med en sånn "Scoop" test skulle de på fredag være istand til å måle hva slags verdier denne saken gir til hjernen OG de skulle også være istand til å se om bensintrykksregulator er i orden og/eller om det er noe med innsprøytning. lukking av dyser etc....
Videre stemmer det du sa tidligere om bensinlukt. Jeg sniffet litt på eksosen når bilen går på tomgang og jeg kjente en svak lukt av bensin. Denne ble mer fremtredende når jeg stoppet bilen inne i garagen og vi stod og "sniffet" litt etterpå. Da kom det en "eim" av bensinlukt som faktisk var mer merkbar enn eksoslukten.
SÅ, nå håper jeg atter en gang at ting skal ordne seg. Har holdt på med dette over 1 år nå og begynner å bli lei av å kjøre en annen bil enn min egen gode kjære dame.
Først ville han ikke gå med på at det var noe spesielt galt. Jeg burde bytte fra fullsyntetisk til semisynt/delsyntetisk olje så motoren fikk riktig oljetrykk. For han mente det kunne være lavt selv om oljetrykkslampe ikke lyser.
Så litt etter litt ble han med på at det måtte være noe mer galt. De hadde ikke kjørt sånn "Scoop-test" på bilen da den var inne 1.st gangen men dette skal de nå gjøre på fredag.
Han la spesielt vekt på at "sanntidsforbruket" ofte var på 0,8 ltr og 0,5 osv... når jeg slapp gassen og bilen "trillet" nedover bakker.
En elektronisk sak på spjellhuset kunne også være feilkilden sa han. Denne gir impulser til "hjernen" om hvor mye jeg trykket inn gassen. Så feilen kan f.eks være at denne el. enheten egentlig skal gi en bestmt verdi til hjernen når jeg har et fast gass-trykk men i stede begynner å gi variable verdier til hjernen. Dermed begynner motoren å variere på turtall og jeg får denne "slutte å dra" effekten og så opp igjen.
Med en sånn "Scoop" test skulle de på fredag være istand til å måle hva slags verdier denne saken gir til hjernen OG de skulle også være istand til å se om bensintrykksregulator er i orden og/eller om det er noe med innsprøytning. lukking av dyser etc....
Videre stemmer det du sa tidligere om bensinlukt. Jeg sniffet litt på eksosen når bilen går på tomgang og jeg kjente en svak lukt av bensin. Denne ble mer fremtredende når jeg stoppet bilen inne i garagen og vi stod og "sniffet" litt etterpå. Da kom det en "eim" av bensinlukt som faktisk var mer merkbar enn eksoslukten.
SÅ, nå håper jeg atter en gang at ting skal ordne seg. Har holdt på med dette over 1 år nå og begynner å bli lei av å kjøre en annen bil enn min egen gode kjære dame.
mvh N172 - Arvid
92 9000 2.3 cs Turbo
92 9000 2.3 cs Turbo
Da har jeg snakket med kroppen på Midt Norsk Diesel og bensin... igjen.
Karen som var med meg tidligere i uken og opplevede feilen på motor var syk i dag. De kroppene som var på verkstedet hadde kjørt en sånn scoop test. og de hadde selvfølgelig ikke funnet noen gale verdier.
jeg skal hjem og grine...
Karen som var med meg tidligere i uken og opplevede feilen på motor var syk i dag. De kroppene som var på verkstedet hadde kjørt en sånn scoop test. og de hadde selvfølgelig ikke funnet noen gale verdier.
jeg skal hjem og grine...

mvh N172 - Arvid
92 9000 2.3 cs Turbo
92 9000 2.3 cs Turbo
Vedr. Soop-test. Skrives sikkert ikke slik men de uttaler det slik.
Ved hjelp av el. utstyr så er de i stand til å høre/måle om innsprøytningsdysene lukkes og åpner riktig. De bruker også slikt utstyr for å finne ut hvilke(n) ventil som ikke lukker åpner som den skal.
Videre brukes el.utstyr for å måle impulser som de forskjellige el.komonenteen i motorstyringen gir til "hjernen" av bilen.
Jeg spurte etter utskrift av målingene men de sa at de hadde ikke skrevet ut noe. Om jeg ville ha utskrift måtte de ta prøvene på nytt og da regner jeg med de vil ta seg betalt
Det som skjedde på fredag, var at jeg hentet bilen. Hun oppførte seg veldig bra. Sånn på lave turtall og lav hastighet så faller "sanntidsforbruk" først ned fra ca 0,8 til 0,3-0,4 for så å falle ned på 0 når jeg slipper gassen.
Ved større hastigheter så faller den ned på 0 mye raskere. F.eks ned Okstadbakkene her i Tr.heim
karen som var med meg tidligere i uken var jo syk på fredag så noen andre på plassen hadde prøvd bilen. Jeg satte igjen bilen til dem søndag kveld og de hadde tatt en titt på den igjen i dag. Karen som var med og testen sammen med meg hadde jobbet med den i dag og han klarte heller ikke å fremprovosere noen feil.
Det de har gjort er.
Første gang jeg var inn: fyllt på noe som ble blandet i bensinen som skulle være med og fjerne "avleiringer". og byttet lokk til "expansionstanken"
Fredag før jeg hentet bilen: Opp med toppdeksel og byttet toppdekselpakning. De observrte også en føler oppe i toppdekselet. Tenningsføler el.l ???
De foreslo at en kombinasjon av beninstilsetning, bytte av lokk, sjekk av "føler" og ny toppdeksepakning faktisk var med og fikk bilen på rett "kjøl".
Noen teknisk feil på ventiler, bensintrykkregulator, føler osv. fant de ikke
Arvid
Ved hjelp av el. utstyr så er de i stand til å høre/måle om innsprøytningsdysene lukkes og åpner riktig. De bruker også slikt utstyr for å finne ut hvilke(n) ventil som ikke lukker åpner som den skal.
Videre brukes el.utstyr for å måle impulser som de forskjellige el.komonenteen i motorstyringen gir til "hjernen" av bilen.
Jeg spurte etter utskrift av målingene men de sa at de hadde ikke skrevet ut noe. Om jeg ville ha utskrift måtte de ta prøvene på nytt og da regner jeg med de vil ta seg betalt

Det som skjedde på fredag, var at jeg hentet bilen. Hun oppførte seg veldig bra. Sånn på lave turtall og lav hastighet så faller "sanntidsforbruk" først ned fra ca 0,8 til 0,3-0,4 for så å falle ned på 0 når jeg slipper gassen.
Ved større hastigheter så faller den ned på 0 mye raskere. F.eks ned Okstadbakkene her i Tr.heim
karen som var med meg tidligere i uken var jo syk på fredag så noen andre på plassen hadde prøvd bilen. Jeg satte igjen bilen til dem søndag kveld og de hadde tatt en titt på den igjen i dag. Karen som var med og testen sammen med meg hadde jobbet med den i dag og han klarte heller ikke å fremprovosere noen feil.
Det de har gjort er.
Første gang jeg var inn: fyllt på noe som ble blandet i bensinen som skulle være med og fjerne "avleiringer". og byttet lokk til "expansionstanken"
Fredag før jeg hentet bilen: Opp med toppdeksel og byttet toppdekselpakning. De observrte også en føler oppe i toppdekselet. Tenningsføler el.l ???
De foreslo at en kombinasjon av beninstilsetning, bytte av lokk, sjekk av "føler" og ny toppdeksepakning faktisk var med og fikk bilen på rett "kjøl".
Noen teknisk feil på ventiler, bensintrykkregulator, føler osv. fant de ikke
Arvid
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Er bilen blitt bra nå da?
Hørte om noen som hadde problemer med en gammel 900i, den
rykket og hoppet, og ville nesten ikke gå. Alt ble bra da det ble
lagt inn en pakning under oljepåfyllingslokket. Uten at jeg kan
forstå det. Derfor lurt å gå over bla. veivhusventilasjonen
regelmessig.
Hørte om noen som hadde problemer med en gammel 900i, den
rykket og hoppet, og ville nesten ikke gå. Alt ble bra da det ble
lagt inn en pakning under oljepåfyllingslokket. Uten at jeg kan
forstå det. Derfor lurt å gå over bla. veivhusventilasjonen
regelmessig.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
litt off topic, men er det noe negativt med å kutte ut den slangen som ommhandler veivhusventilasjonen. har tenkt å sette på et lite k&n filter men veit ikke hvordan dette er. er det noe negativt med det?Trond N47 skrev:Er bilen blitt bra nå da?
Hørte om noen som hadde problemer med en gammel 900i, den
rykket og hoppet, og ville nesten ikke gå. Alt ble bra da det ble
lagt inn en pakning under oljepåfyllingslokket. Uten at jeg kan
forstå det. Derfor lurt å gå over bla. veivhusventilasjonen
regelmessig.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
Hei Trond!
Jo, nå har jeg kjørt med frøken Saab fra kl 0830 til 1330 i dag. frem og tilbake og opp og ned over det meste av veiene der jeg bor
4310 kr ble faktura og det de har gjort er i korte trekk;
skifte av lokk til kjølevæske
skifte av toppdeksepakning
fyllt på oljetilsetning på olje
byttet olje (ut fra faktura)
I tillegg har de gjort en del feilsøk da..
Jeg har i helgen og i dag ikke opplevd noen feil på motor. fint forbruk på u-brøytet vinterveier på ca 0,8 og det er jeg fornøyd med.
Jeg tør nesten ikke tro at det er sant men hun har vært eksemplarisk i hele dag.

Jo, nå har jeg kjørt med frøken Saab fra kl 0830 til 1330 i dag. frem og tilbake og opp og ned over det meste av veiene der jeg bor

4310 kr ble faktura og det de har gjort er i korte trekk;
skifte av lokk til kjølevæske
skifte av toppdeksepakning
fyllt på oljetilsetning på olje
byttet olje (ut fra faktura)
I tillegg har de gjort en del feilsøk da..
Jeg har i helgen og i dag ikke opplevd noen feil på motor. fint forbruk på u-brøytet vinterveier på ca 0,8 og det er jeg fornøyd med.
Jeg tør nesten ikke tro at det er sant men hun har vært eksemplarisk i hele dag.

mvh N172 - Arvid
92 9000 2.3 cs Turbo
92 9000 2.3 cs Turbo
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Konge
Litt av en bil når den funker igjen, glad jeg ikke er asfalt når du
kicker
Vil ikke anbefale å kople bort veivhusventilasjonen, en motor bør ha undertrykk i veivhuset for å fungere og være holdbar. Du må for
enhver pris ikke plugge slangen, da overtrykk er direkte skadelig.
Det går fint an å sette åpent filter foran slangen til
veivhusventilasjonen.

Litt av en bil når den funker igjen, glad jeg ikke er asfalt når du
kicker

Vil ikke anbefale å kople bort veivhusventilasjonen, en motor bør ha undertrykk i veivhuset for å fungere og være holdbar. Du må for
enhver pris ikke plugge slangen, da overtrykk er direkte skadelig.
Det går fint an å sette åpent filter foran slangen til
veivhusventilasjonen.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
Annet luftfilter har jeg vurdert ja. men priortiert på henne i orden før jeg gjør noe forandringer på det orginale.
Sitter litt på nåler nå. Hun var litt ustabil på vei hjem i søndag men på vei til jobb i dag var hun eksemplarisk igjen.
skal ikke gjøre noe som ommhandler veivhusventilasjonen nei...
Men en større turbo hadde vært morsomt på sikt.
Noen som har lest siste Bilsport forresten med Maptun modifiserte 9000'er? en av dem har jo F*** meg 500 hk.
Alle er modeller over 92 så jeg regner med det har vært et generassjonsskifte på motorstyringen mellom 92 og 93 ?
Sitter litt på nåler nå. Hun var litt ustabil på vei hjem i søndag men på vei til jobb i dag var hun eksemplarisk igjen.
skal ikke gjøre noe som ommhandler veivhusventilasjonen nei...
Men en større turbo hadde vært morsomt på sikt.
Noen som har lest siste Bilsport forresten med Maptun modifiserte 9000'er? en av dem har jo F*** meg 500 hk.
Alle er modeller over 92 så jeg regner med det har vært et generassjonsskifte på motorstyringen mellom 92 og 93 ?
mvh N172 - Arvid
92 9000 2.3 cs Turbo
92 9000 2.3 cs Turbo