Harde ventiltrykkere?Trenger jeg nye, eller kan de overhales

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 18 okt 2005, 20:06
Sted: Oppegård

Harde ventiltrykkere?Trenger jeg nye, eller kan de overhales

Legg inn av turban » 19 mar 2007, 23:32

Driver nå for tiden og overhaler motoren nå, men når toppen skal monteres igjen, la jeg merke til at 2 trykkere fjæret dvs, at 14 var stein harde.

Finnes det noe løsninger på dette, har ikke akkurat 3200 gærninger liggende å slenge til 16 stk. nye.

Kan også nevne at oljen som er inni dem er svarte med partikler


Hva med brukt?


Mvh.
Turban
900 SE 2.0T RIP

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 20 mar 2007, 01:18

Jeg har styrt litt med dette i det siste. Jeg kom også frem til at det var altfor dyrt med nye, så jeg kjøpte en deletopp til 1000 spenn og hev over løfterne derfra. Du kan bruke løftere fra alle Saab 16V 84-92 så vidt meg bekjent.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 18 okt 2005, 20:06
Sted: Oppegård

Legg inn av turban » 20 mar 2007, 02:33

Skal de fjære eller skal de være dønn stive?


lurer også på om noen kan svare på om det heter løftere eller trykkere?
900 SE 2.0T RIP

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 20 mar 2007, 02:35

turban skrev:Skal de fjære eller skal de være dønn stive?


lurer også på om noen kan svare på om det heter løftere eller trykkere?
De skal fjære. Hvor harde de egentlig skal være aner jeg ikke, har ikke tatt i noen som har vært nye...

Det heter vel egentlig ventitrykkere, men hva man kaller dem er vel ikke det viktigste, alle vet hva ventilløftere betyr også :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 20 mar 2007, 07:54

Jeg oppdaget det samme da jeg overhalte toppen på min 9k. Det var likedann at bare noen få trykkere fjæret da jeg trykket på dem med fingrene. Men jeg monterte bare trykkerne og det funket kanon ! Husk de skal trykke ned ventilfjæra som du ikke klarer å tryke ned med fingrene :) så det er ikke sikkert at de er gåene selv om de ikke fjærer lett. Spørsmålet er vel heller om du var plaget med ventilkakling før du tok av toppen.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 18 okt 2005, 20:06
Sted: Oppegård

Legg inn av turban » 20 mar 2007, 13:23

Motoren har rullet 165k. tanken var å trimme den aldri så lite, men utgangspunktet var mindre bra, motoren ble derfor demontert.

det som er gjort er:
Topp
-Glassblåste ventiler + sliping
-Ny freste ventilseter
-Planfrest topp
-Glassblåst

Motor
-Honet
-planslipt

Stempler
-Glassblåst
-Avbalansert

Veiv
-Polert
-Balansert med svinghjul og clutch

Trykkerne fungerte bra og det var heller ikke noe form for tikking.
Har lite lyst til å ta noen sjanser siden jag allerede har lagt ned såpass mye arbeid.
Jeg synes det bare er litt rart at 2 er myke og resten harde.

Er det mulig å rense de på en eller annen måte?
900 SE 2.0T RIP

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 20 mar 2007, 15:30

Du kan demontere de. Trikset er å slå de i gulvet, hardt. Renses i diesel. Hvor bra det funker med rens vet jeg ikke, for det har jeg ikke prøvd, jeg har bare prøvd å demontere for å ha gjort det. Men det var en tråd på STCS for en stund siden der noen demonterte og rensa pga tikking, og det funka visst bra. Du kan jo søke litt og se om du finner det igjen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 20 mar 2007, 16:28

Jeg tror nemmen at de skal være ganske stive, dvs at man ikke skal klare å presse de noe særlig ned når de er friske...!

Toppen min var også slik når jeg demonterte den....1 stk fjæret noe jævlig, så den slo jeg fast ved at var gåen.....!

Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 18 okt 2005, 20:06
Sted: Oppegård

Legg inn av turban » 20 mar 2007, 17:34

Ingvar N629 skrev:Du kan demontere de. Trikset er å slå de i gulvet, hardt. Renses i diesel. Hvor bra det funker med rens vet jeg ikke, for det har jeg ikke prøvd, jeg har bare prøvd å demontere for å ha gjort det. Men det var en tråd på STCS for en stund siden der noen demonterte og rensa pga tikking, og det funka visst bra. Du kan jo søke litt og se om du finner det igjen.
Den typen jeg har tror jeg ikke det er mulighet for demontering.
Griffin N430 skrev:Jeg tror nemmen at de skal være ganske stive, dvs at man ikke skal klare å presse de noe særlig ned når de er friske...!

Toppen min var også slik når jeg demonterte den....1 stk fjæret noe jævlig, så den slo jeg fast ved at var gåen.....!

Jeg vil også tippe at de skal være harde, jeg har litt vanskligheter til tro at 14 stk har tatt kvelden, men så virker det mest logisk at de skal fjære slik at kammen har anlegg til enhver tid.
Prøver jeg å presse på de så er ventilfjæra som svikter ikke løfteren, kanskje 1mm
900 SE 2.0T RIP

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 20 mar 2007, 19:31

- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

hartho
Innlegg: 27
Registrert: 24 mar 2007, 00:25

Legg inn av hartho » 30 mar 2007, 14:21

Når ventilløfterene undersøkes etter at motoren har gått, og de fremdeles er montert, skal de ikke fjære. Dersom de fjærer er det luft i ventilløfterene, og de vil ikke fungere etter hensikten (0 klaring). Dersom du trykker hardt nok vil ventilfjæren gi etter, dette er normalt. Dersom ventilløfterene er tatt ut, kommer det fort luft inn i den, da vil det være normalt at ventilløfterene fjærer. (Luften er kompressibel, mens olja er innkompressibel). Dersom en oljekanal er tett, kan det også føre til at ventilløfteren(e) ikke fungerer etter hensikten.

Svar