Bankelyd
Moderator: Moderatorer
Bankelyd
Jeg har en 9000 2.0t (190k)som jeg har hatt en del vibrasjoner/raslelyder i over lengre tid. Brått gikk denne lyden over til kraftige bankelyder. Jeg løsnet deksel til balanseaksel/kamkjede og byttett alle drev og kjeder på veivaksling/balanseaksling/kamaksling + strammere. Et drev på på den ene balanseakslingen var slitt helt ned, den andre halvveis nedslitt. Etter oppstart igjen er raslingen vekke, men de kraftige bankelydene er der fremdeles. Når motor kinnes med startmotor med plugger ute er ingen mekanisk ulyd å høre. Ulydene er tatt opp på PC, og evaluering av lyden røper at bakelyden følger rpm på kamakslinger (1/2*veivaksel rpm). Jeg har et godt opptak av lyden, men jeg fant ikke en måte å få lagt denne til som et vedlegg. Dersom noen har forslag til løsning sender jeg gjerne dette opptaket på mail.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Rådelager? har bilen en litt diselaktig lyd? Høres hvertfall veldig riktig ut 

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
1/2 x vevaxel rpm = kamarnas rpm.
Det låter som en ventiltryckare i mina öron.
Du vill kan du maila lyden till andalke@online.no
Om det drevet var nerslitt så har det nog kommit massa metallspon i oljan.
Det är ju mindre bra...
Mvh
Det låter som en ventiltryckare i mina öron.
Du vill kan du maila lyden till andalke@online.no
Om det drevet var nerslitt så har det nog kommit massa metallspon i oljan.
Det är ju mindre bra...
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

-
- 1,5 bar
- Innlegg: 348
- Registrert: 05 jan 2006, 23:26
- Medlemsnummer: 387
- Navn: Kenneth Holsæther
- Bil: 8 stk saab
- Sted: Eidsvåg i Romsdal
- Kontakt:
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Hvis du leser posten hans en gang til så har han byttet kjedeTurbo Kenneth n387 skrev:Dålig register kjede?litt tilig med tanke på km,men alt er mulig.
MVH kenneth


900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
I og med at bankelyden følger turtall til kamaksling trodde jeg i utgangspunktet at det var relatert til feil med ventil/kam. På den annen side er det vel og slik at hver sylinder tennes bare for annenhver rotasjon på veiv. Da kan det vel kanskje være slik at et dårlig rådelager bare lager lyd når det tilføres kraft fra et bestemt stempel? Noen som har noen synspunkter på dette.
Jeg hadde også tenkt å løsne plugg til innsprøytningsdyse for en sylinder av gangen. Hvis bankelyden er relatert til antenning i en bestemt sylinder kan jeg lokalisere hvilket som gir meg problem.
Lyden er ganske spesiell, og opptaket er gjort med toppdeksel av. Dersom det er andre som ønsker å få en kopi av opptaket så sender jeg det gjerne på e-mail.
Jeg hadde også tenkt å løsne plugg til innsprøytningsdyse for en sylinder av gangen. Hvis bankelyden er relatert til antenning i en bestemt sylinder kan jeg lokalisere hvilket som gir meg problem.
Lyden er ganske spesiell, og opptaket er gjort med toppdeksel av. Dersom det er andre som ønsker å få en kopi av opptaket så sender jeg det gjerne på e-mail.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Jeg koblet fra ledning til innsprøytningsdyse til hver av sylinderene etter tur, slik at motor gikk på 3 sylindre. Jeg merket ikke noen forskjell i lyd uansett hvilken sylinder som var utkoblet. Lyden er såpass kraftig at på litt avstand er kun bankelyden hørbar. Lyden er nesten som om noen slår på toppen med en hard trehammer (ikke skarp metallisk lyd). Jeg reiser vekk noen dager i neste uke, slik at jeg ikke får gjort noe før tidligst fredag i neste uke. Jeg sender gjerne opptak av lyd til interesserte/nysjerrige på mail.
Harald Tholo
Harald Tholo
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Då har jag lyssnat på lyden.
Min konklusjon är att antingen har du ett gåent rådelager(rådebank) eller en skeiv ventil.
Oavsett må du av med toppen eventuellt ut med motorn gör att få fixat det.
Lide med dig!
Mvh
Min konklusjon är att antingen har du ett gåent rådelager(rådebank) eller en skeiv ventil.
Oavsett må du av med toppen eventuellt ut med motorn gör att få fixat det.

Lide med dig!
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Om en ventil är skeiv ser du inte från ovansidan.
Ett kompressionstest kan ge svar, har du en skeiv ventil så har du sämre kompression på den cylindern.
Vilken årsmodell är det snack om och vart bor du?
Mvh
Ett kompressionstest kan ge svar, har du en skeiv ventil så har du sämre kompression på den cylindern.
Vilken årsmodell är det snack om och vart bor du?
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

Bilen er importert fra tyskland for noen aar siden. Jeg er bosatt i Bergen, Norge. Jeg har allerede maalt kompresjonen. Sylinder 1,3 og 4 maaler 11 bar, mens sylinder 2 maaler 8 bar. Kanskje dette er et tegn paa at jeg har problemer med en ventil. Jeg har og lest at jeg jeg kan undersoeke om kompresjonsproblemet skyldes slitte stempelfjerer ved aa helle litt olje i sylinderen, og ta en ny kompresjonstest. Dersom kompresjonen naa er OK, er det mest sansynligvis stempelfjerene som er problemet. Men som du sier det er mye som tyder paa at jeg kanskje kan ha en boeyd ventil. Kan denne virkelig lage saa mye lyd?
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
En böjd ventil kan bråka som f** själv.
Men det ska sägas, det är inte vanligt att ventiler i T5 toppar blir skeva.
Men eftersom du har haft problem med register kjedjan så ligger det nära tillhands.
Mvh
Men det ska sägas, det är inte vanligt att ventiler i T5 toppar blir skeva.
Men eftersom du har haft problem med register kjedjan så ligger det nära tillhands.
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

Jeg har hatt alle ventilløfterene ute, lagt dem i oljebad og pumpet olje inn og ut av løfterene. Monterte alle ventilløfterene pånytt, men fremdeles bankelyd. Ved nærmere inspeksjon når ventilløfterene er montert, er det en ventil som fjærer, mens de 15 andre er hard når kammen dreies slik at ventilen er lukket på den enkelte ventil. Den ene ventilen som er myk gir meg klaring nok til å få en smørkniv mellom ventilløfter og kam. Jeg håper og tror at dette vil løse problemet mitt. Scanauto i Bergen hadde ikke disse ventilløfterene inne. Jeg får smøre meg med litt tålmodighet så lenge.