Montere turbo?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
deepwater
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 12 feb 2004, 01:00

Montere turbo?

Legg inn av deepwater » 18 feb 2004, 15:58

Heisann.

Kan man montere turbo på en vanlig to-liter fra -90?
Har noen av dere gjort det?

Eller er det bedre å bytte hele motoren?

Hva må man passe på med myndigheter, HK-avgifter og andre lurerier, tro?

Mvh

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 18 feb 2004, 16:13

Bedre å bytte hele motor.... Ellers så kan du ikke lade mer enn kanskj 0,2-0,3bar...
Det er en del som er forskjellig på de motorene..
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 18 feb 2004, 17:02

Med avgifter er det ingenting om bilen er registrert første gang i Norge før 1.1.96...

Jeg bytter motor iu min -90 modell til en 2.3 turbo..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
deepwater
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 12 feb 2004, 01:00

Legg inn av deepwater » 18 feb 2004, 22:55

Freshmaker:

Haugan har en -93 modell 2,3T. Tror du denne passer i min -90?

Hva byttet du ellers? Det er vel en styring eller hjerne som hører til? Hva med gearkasse, drivaksler eller liknende? Eksos?

Jeg nevner videre: Luftfilter, bensinpumpe, bremser, wirer, slanger, radiator, og hører det egen oljekjøler til?

Andre ting?

Eller har du beskrevet byttet ditt et annet sted, kanskje?

Takknemlig for veiledning...

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 18 feb 2004, 23:17

Har ikke byttet ennå, bare skaffet motor.. Jeg tror den går, alt el. må skiftes.. Jeg skifter alt fremme... Tror Trond N47 har god peiling på dette.. Skal beskrive det underveis..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 19 feb 2004, 13:36

Dersom du kjører 9000 gjelder følgende:

Bytte til 2,0 turbomotor (med clutch):
Ny motor med turbo, grenrør, innsug, gasspjeld, trykkledninger,
intercooler, luftfilter og luftfilterboks. Alt som har med turbo og
innsug må byttes. Framre del av ledningsnett og alt elektrisk for
motorstyring, innsprøytning og tenning. Magnetventil, bypassventil
og bensintrykkregulator hører med her. Også må du bytte hele
eksosanlegget.

Har du bil eldre enn 1990, må du også bytte bremsene framme,
dvs kalipere, klosser og skiver. Støtdempere bør byttes hvis de
ikke er i topp stand. Speedometer, turbotrykkmåler og cruice-
control kan flyttes over hvis du vil. Tror ikke disse er nødvendige.
Tror også at bensinpumpa kan beholdes.


Skal du sette i en 2,3 turbomotor gjelder følgende i tillegg:
Nye nedre motorfester i bilen og motoren. Kraftigere drivaksler var
standard, men de gamle passer så lenge de varer. Har du AC-
kompressor, så passer ikke denne på 2,3 motoren.


Husk at girkasser ikke passer sammen med motoren før og etter
1994. Du kan bruke alle motorer og girkasser om hverandre hvis de
kommer fra biler eldre enn 1994 modell. Med den nye kortmotoren
kom en ny inngående aksel i girkassa. Setter du inn en i kasse i en
turbo så får du lav utveksling og voldsom akselerasjon, men det
holder ikke så lenge...
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 24 feb 2004, 00:45

så det er utrolig mye som skal gjøres før man kan montere en 2.0T i en vanlig 2.0 fra 1994?huff...men igjen..er det dyrt?og hva er mulighetene for trim og slikt på en 2.0t?
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Svar