Heisann.
Kan man montere turbo på en vanlig to-liter fra -90?
Har noen av dere gjort det?
Eller er det bedre å bytte hele motoren?
Hva må man passe på med myndigheter, HK-avgifter og andre lurerier, tro?
Mvh
Montere turbo?
Moderator: Moderatorer
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Freshmaker:
Haugan har en -93 modell 2,3T. Tror du denne passer i min -90?
Hva byttet du ellers? Det er vel en styring eller hjerne som hører til? Hva med gearkasse, drivaksler eller liknende? Eksos?
Jeg nevner videre: Luftfilter, bensinpumpe, bremser, wirer, slanger, radiator, og hører det egen oljekjøler til?
Andre ting?
Eller har du beskrevet byttet ditt et annet sted, kanskje?
Takknemlig for veiledning...
Haugan har en -93 modell 2,3T. Tror du denne passer i min -90?
Hva byttet du ellers? Det er vel en styring eller hjerne som hører til? Hva med gearkasse, drivaksler eller liknende? Eksos?
Jeg nevner videre: Luftfilter, bensinpumpe, bremser, wirer, slanger, radiator, og hører det egen oljekjøler til?
Andre ting?
Eller har du beskrevet byttet ditt et annet sted, kanskje?
Takknemlig for veiledning...
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Dersom du kjører 9000 gjelder følgende:
Bytte til 2,0 turbomotor (med clutch):
Ny motor med turbo, grenrør, innsug, gasspjeld, trykkledninger,
intercooler, luftfilter og luftfilterboks. Alt som har med turbo og
innsug må byttes. Framre del av ledningsnett og alt elektrisk for
motorstyring, innsprøytning og tenning. Magnetventil, bypassventil
og bensintrykkregulator hører med her. Også må du bytte hele
eksosanlegget.
Har du bil eldre enn 1990, må du også bytte bremsene framme,
dvs kalipere, klosser og skiver. Støtdempere bør byttes hvis de
ikke er i topp stand. Speedometer, turbotrykkmåler og cruice-
control kan flyttes over hvis du vil. Tror ikke disse er nødvendige.
Tror også at bensinpumpa kan beholdes.
Skal du sette i en 2,3 turbomotor gjelder følgende i tillegg:
Nye nedre motorfester i bilen og motoren. Kraftigere drivaksler var
standard, men de gamle passer så lenge de varer. Har du AC-
kompressor, så passer ikke denne på 2,3 motoren.
Husk at girkasser ikke passer sammen med motoren før og etter
1994. Du kan bruke alle motorer og girkasser om hverandre hvis de
kommer fra biler eldre enn 1994 modell. Med den nye kortmotoren
kom en ny inngående aksel i girkassa. Setter du inn en i kasse i en
turbo så får du lav utveksling og voldsom akselerasjon, men det
holder ikke så lenge...
Bytte til 2,0 turbomotor (med clutch):
Ny motor med turbo, grenrør, innsug, gasspjeld, trykkledninger,
intercooler, luftfilter og luftfilterboks. Alt som har med turbo og
innsug må byttes. Framre del av ledningsnett og alt elektrisk for
motorstyring, innsprøytning og tenning. Magnetventil, bypassventil
og bensintrykkregulator hører med her. Også må du bytte hele
eksosanlegget.
Har du bil eldre enn 1990, må du også bytte bremsene framme,
dvs kalipere, klosser og skiver. Støtdempere bør byttes hvis de
ikke er i topp stand. Speedometer, turbotrykkmåler og cruice-
control kan flyttes over hvis du vil. Tror ikke disse er nødvendige.
Tror også at bensinpumpa kan beholdes.
Skal du sette i en 2,3 turbomotor gjelder følgende i tillegg:
Nye nedre motorfester i bilen og motoren. Kraftigere drivaksler var
standard, men de gamle passer så lenge de varer. Har du AC-
kompressor, så passer ikke denne på 2,3 motoren.
Husk at girkasser ikke passer sammen med motoren før og etter
1994. Du kan bruke alle motorer og girkasser om hverandre hvis de
kommer fra biler eldre enn 1994 modell. Med den nye kortmotoren
kom en ny inngående aksel i girkassa. Setter du inn en i kasse i en
turbo så får du lav utveksling og voldsom akselerasjon, men det
holder ikke så lenge...
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
så det er utrolig mye som skal gjøres før man kan montere en 2.0T i en vanlig 2.0 fra 1994?huff...men igjen..er det dyrt?og hva er mulighetene for trim og slikt på en 2.0t?
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E
(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E
(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-