Hvor mye bør jeg senke? 30 vs 45

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Hvor mye bør jeg senke? 30 vs 45

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 26 mar 2007, 16:36

Er lei av og se på hvor høy min NG900 er orginalt, ser jo godt inni hjulbuene på den jo.. :roll:
Det er uannsett på tide og bytte demperene så da tar jeg og senker den i samme slengen.

Har sett litt på senkesettene på Speedparts ser at jeg har to alternativer 30 og 45mm... Hva anbefaler dere som har senka NG900?

Lurer også på om det Supersport settet som senker 45mm på Speedparts er Tuv godkjent noen som vet? har prøvd og sendt mail men har ikke fått svar enda :lol:
Viss ikke det er Tuv godkjent er det vel lite akuelt siden jeg vil ha papirene i orden :wink:

Det hadde også vert fint om noen kan fortelle meg hva jeg må gjøre for og få godkjent senkesettet på bilen :wink:

Har prøvd og søkt på det meste men har ikke funnet svar på alt så jeg lager like godt en ny tråd :)

Legger ved bilde så dere sjønner at bilen trenger og komme ned på jorda :wink:
Bilde
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Hvor mye børr jeg senke? 30 vs 45

Legg inn av Eirik N396 » 26 mar 2007, 17:51

Aleks-ander_N948 skrev:Det hadde også vert fint om noen kan fortelle meg hva jeg må gjøre for og få godkjent senkesettet på bilen :wink:
Dra til BT, med bil og Tüv-papirer. (Regner med du kanskje må avtale på forhånd med dem) Hør med dem, om de krever hjulstillingskontroll. Det krever de ihvertfall her! Så drar du inn, viser dem papirene, og sier at du vil ha de nye fjærene i vognkortet. Da ser de sannsynligvis på at fjærene stemmer overens med papirene, og gir deg et nytt vognkort! ;) Koster 500 etter hva jeg har hørt. Men hjulstillingskontroll koster jo sitt også da, om du blir nødt til det.

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 26 mar 2007, 18:47

Kjøp fjærer med TUV papirer. TUV papirene må være på norsk, dansk eller svensk. Hvis ikke kan biltilsynet kreve og få de oversatt.

Monter fjærene og demperne. (Go figure)

Dra på firehjulskontroll.

Ta med deg kontrollpapirene og TUV papirene, dra opp til biltilsynet, og få det godkjent.

Og da var alt bare velstand :)
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 26 mar 2007, 19:34

Syntes bilen din virka VELDIG høy da, min er lavere i alle fall.

Men uansett, jeg driver og tenker på akkurat det samme seg deg. For min del blir det nok lesjøfors, 40 mm og koni sport dempere. Håper det blir bra.

Ulempen er at lesjøfors ikke er TUV godkjent for SAAB, men de har nå begynt og lakkere fjærene i samme farge som vanlige fjører. Så jeg tror det er LITEN sjans for at noen kommer til og se at det sitter senkesett der. Det gambler i alle fall jeg på, så får jeg heller ha noen vanlige fjærer jeg kan sette på for visning :wink:

Ellers kreves det så vidt jeg veit 4 - hjulkontroll før BT kan godkjenne bilen med senkesettet...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
be_foto N710
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 24 jun 2006, 18:05
Medlemsnummer: N710
Navn: Bjørn Erik
Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
Sted: Blystadlia
Kontakt:

Legg inn av be_foto N710 » 26 mar 2007, 19:42

jeg har senkeset på min, med 30 mm senking, og det er jeg veldig fornøyd med. Ikke for laft så jeg subber hele tiden og veldig pent :D

Har også hørt at en er nøtt til å ha firehjuls kontrol på bilen for å få den godkjent, men jeg spurte Bent på SP om det forjegang da jeg var innom de. Han sa da til meg att BT ikke krevde det, men det er noe jeg tar med en klype salt. Det er ikke første gangen jeg har fått informasjon fra han som ikke stemmer. Så jeg skal ta 4 hjuls kontrol på min bare jeg får bytta foringer.
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001

Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 26 mar 2007, 20:44

Bilen er så høg ja, men ikke akkurat nå står en stor tv baki :wink:

Lurer litt på Bilstein med H&R fjører, men senker da og bare 30mm litt redd for at det blir forlite. Du har ikke bilde av bilen din fra siden da be_foto N710?

Får vel finne et billig verksted og ta firhjulskontrollen, dei skal no bare kontrollere, ikkje reparere :lol:

Men Speedparts leverer vel Eibach? hvor mye senker Eibachfjørene på 900 står ikkje noe om Eibachfjørene på webshopen deiras.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 26 mar 2007, 21:00

Jeg syntes 30 MM blir for lite, det er bare så vidt man ser forskjell på min orginale og BE_FOTO sin når de står ved siden av hverandre. Men så er det noe med dette kompromisset mellom sport og komfort da.... Det er vel det som gjør meg litt skeptisk til lesjøfors, OG'en blei ødelagt komformessig med lesjøfors.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 26 mar 2007, 21:07

Njaa.. skal nå ha sport jeg nå da, er ungdomsbil ;)
Hvor finner jeg lesjøfors da?
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
be_foto N710
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 24 jun 2006, 18:05
Medlemsnummer: N710
Navn: Bjørn Erik
Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
Sted: Blystadlia
Kontakt:

Legg inn av be_foto N710 » 26 mar 2007, 21:30

Lesjøfors få du kjøpt på blant annet Torshov.

Jeg har ikke noe bilde av bilen rett fra siden men her er et på skrå forfra. http://www.garaget.org/?car=45604&image=393130
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001

Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 26 mar 2007, 21:41

Såg no eglentig greit ut det der da :lol:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
herman86-N693
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 197
Registrert: 13 jun 2006, 19:52
Medlemsnummer: N693
Navn: Andre
Bil: NG900R
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av herman86-N693 » 26 mar 2007, 21:43

Jeg har kjørt med Jamex fjører på min NG900 , 45mm senking.. Uff uff de har kansje synki enda mer men, alt for lavt. Funker ikke med 18" hjul.
Ser bra ut, men det er ikke kjørbart !

Har nå bestilt meg HR 30mm trur det er tingen jeg !
Andre - N693

Saab 900SE Turbo 97 (3d)

Tidligere biler:
Saab 9000CC Turbo 87 mod (2 år)
Saab 9000i CC 87mod (døde tidlig)

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 26 mar 2007, 21:45

Din er nok ekstrem høy :P Kan sikkert ha noe med aldren på fjærene og gjøre, kanskje dine er ganske nye? Mine er jeg ganske sikker på at har sittet der i snart 200 000 km og er det jo naturlig at de blir slappere og bilen faller litt sammen....

Gleder meg i alle fall UTROLIG til og få på senkesett og dempere nå :wink:

Fin bil du har BTW.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 26 mar 2007, 21:52

Den har gått 96 000 km da, tror ikke fjørene har blitt bytta før. Bilen ser ut som en monstertruck eller noe sånn, men tror det er litt fordet at det står 17" felger på den og da, det er vector felgene til pappa sin 9-3... har kaplser jeg :lol:

Men kommer felger nå med senkesettet :wink:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
be_foto N710
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 24 jun 2006, 18:05
Medlemsnummer: N710
Navn: Bjørn Erik
Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
Sted: Blystadlia
Kontakt:

Legg inn av be_foto N710 » 26 mar 2007, 22:26

jeg er veldig fornøyd med H&R 30 mm senkesete mit, og kan ambefale det. hvis du vil ha en bil som er sån passe høy hvis en ikke vil risikere at eksosen blir ødelagt pga subbing. og att bilen blir passe stiv så du får bedre kjøre egenskaper og fortsat grei komfår.

Jeg syns den er veldig fin sån den er nå med tanke på senkesettet.
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001

Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 27 mar 2007, 00:24

H&R progresiva är nog det bästa man kan ha innan man går över till coilovers!
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar