Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Rusta N832
- 0.7 bar

- Innlegg: 122
- Registrert: 24 nov 2006, 05:09
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Rusta N832 » 26 mar 2007, 22:55
Hei !
holder på å sette sammen og900'n min med "ny girgasse" . Fikk problemer da jeg skulle sette inn den koniske skruen til giroverføringa. fikk den liksom ikke i gjennom stanga slik at jeg kunne sette på mutteren.
fins det flere størrelser av disse skruene ???, eller skal den slåes på plass ??. Må i såfall slå veldig hardt, noe jeg ikke har lyst til. Noen som har noe erfaring med dette ???
Prøvde å gire litt med nykassa, og fikk den ikke i andre gir, er det grunn til bekymring ??.. det er jo ikke helt på plass enda så....

1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V
Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 26 mar 2007, 23:03
Rusta N832 skrev:Prøvde å gire litt med nykassa, og fikk den ikke i andre gir, er det grunn til bekymring ??.. det er jo ikke helt på plass enda så....

Det skal du nok ikke bekymre deg for mye over!

Du må justere det der, for at du skal finne alle girene. Litt arbeid, men det går.. Mye enklere blir det om du
vet hvilken gir kassen står i. Da har du et greit utgangspunkt, om du setter stanga omtrent i den posisjonen den skal ha i denne giren
Om du ikke vet, ville jeg satt den i fri (på girkassen), og deretter trykket inn overføringa på girkassen(Nå står den da i 4.). Så er det bare å ha girstanga omtrent i 2., og sette den rolig over i 4. slik at den treffer overføringa på kassen.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 26 mar 2007, 23:10
Rett foran girstanga er det et hull. Sett en skrutrekker ned i det hullet når spaken står i tredje gir. Deretter setter du kassa i tredje, dra rett bakover (altså dra ut, mot torpedoveggen), skru sammen giroverføringa og fjern skrutrekkeren. Da skal den være riktig justert.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Rusta N832
- 0.7 bar

- Innlegg: 122
- Registrert: 24 nov 2006, 05:09
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Rusta N832 » 26 mar 2007, 23:10
Eirik N396 skrev:Rusta N832 skrev:Prøvde å gire litt med nykassa, og fikk den ikke i andre gir, er det grunn til bekymring ??.. det er jo ikke helt på plass enda så....

puh...det var godt å høre. Begynte å få bange anelser om at nykassa kanskje var ikke helt frisk..
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V
Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)
-
Rusta N832
- 0.7 bar

- Innlegg: 122
- Registrert: 24 nov 2006, 05:09
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Rusta N832 » 27 mar 2007, 17:44
Ingvar N629 skrev:Rett foran girstanga er det et hull. Sett en skrutrekker ned i det hullet når spaken står i tredje gir. Deretter setter du kassa i tredje, dra rett bakover (altså dra ut, mot torpedoveggen), skru sammen giroverføringa og fjern skrutrekkeren. Da skal den være riktig justert.
Takker. Det skal jeg ta en sjekk på ikevld

. MEN ikke f... om den koniske skruen vil på plass. Må finne på noe lurt der. Hørte med dinbil idag om det var flere størrelser på disse skruene, men det var det ikke.
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V
Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)
-
Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Legg inn
av Petter 900 T » 27 mar 2007, 20:14
Passer bare en vei, så sjekk dette.
Jeg er litt imponert over at du fikk den ut, den pleier å sitte bra...
Jeg har borret ut konen, og satt i en rett splint, litt lettere å ta ut/inn.
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
-
Rusta N832
- 0.7 bar

- Innlegg: 122
- Registrert: 24 nov 2006, 05:09
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Rusta N832 » 27 mar 2007, 22:12
YESS...det ordnar seg til slut..... Grunnen til at jeg ikke fikk på plass den koniske skruen var at hylsa den skulle igjennom var snudd 180 grader. Ikke rart den ikke ville igjennom hylsa og "girkassestubben" . Helv...idiot som har mekka på denne bilen tidligere

. Låste giret i revers, og snudde hylsa, og vips passet den koniske skruen

.
Til opplysning så var det en vanlig slarkete skrue som var der fra før, og ikke den koniske skruen.
Det var ikke låsehull til girstanga når den sto i 3.gir, men når den sto i revers ???, betyr det at overføringen er fra en tidligere modell ?? ( før 83)
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V
Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)