Småproblemer etter overhaling

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Småproblemer etter overhaling

Legg inn av EdHunter N815 » 29 mar 2007, 13:04

Jeg har fått bilen min sammen etter overhaling av topp og bytte av kamkjede. Har så vidt hatt start på den, og det virker som den går som den skal utenom at ventiltrykkerne bråker (dette vil nok ordne seg etter noen minutter). Uansett, jeg har et par småting som jeg la merke til de to minuttene bilen var i gang:

Det som bekymrer meg, er at oljelyset lyste. Kan det være at siden mye av kanalene er fyllt av luft, så tar det en stund før jeg får opp oljetrykk?

En annen ting jeg la merke til er at temperaturmåleren "logret" noe voldsomt. Denne fungerte fint før jeg begynte å skru, og så vidt meg husker er det eneste jeg har hatt demontert av kjølesystemet noen slanger og termostaten. Hva kan være grunnen til dette? Luft i systemet her også kanskje?

Jeg er ganske bekymret her, har ikke veldig lyst til å starte opp hvis jeg mangler oljetrykk eller kjøling...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 29 mar 2007, 13:12

Luft i kjølesystemet er uskadelig så lenge du ikke har motor på lengre enn maks 5 min.. du vet jo selv når motoren starter å bli varm ;)

Men oljetrykk er verre.. prøvd å målt oljenivået etter ca. 10 sekund på tomgang?
Hvis ikke, gjør det ;)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 29 mar 2007, 13:17

ParADigM N558 skrev:Luft i kjølesystemet er uskadelig så lenge du ikke har motor på lengre enn maks 5 min.. du vet jo selv når motoren starter å bli varm ;)

Men oljetrykk er verre.. prøvd å målt oljenivået etter ca. 10 sekund på tomgang?
Hvis ikke, gjør det ;)
Spørsmålet er jo ikke om det er skadelig med luft i systemet, heller om det er det som gjør at måleren hopper som en kanin med rabies...

Jeg har ikke mulighet til å måle oljetrykket atm, men skal få gjort det neste gang jeg tar oppstart.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 18 okt 2005, 20:06
Sted: Oppegård

Legg inn av turban » 29 mar 2007, 17:35

Kan tilføye at 2000rpm er turtallet du burde ligge på når du skal fylle løfterne, dette pga. av frekvensen motoren din lager ved dette turtallet.
900 SE 2.0T RIP

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 29 mar 2007, 17:38

turban skrev:Kan tilføye at 2000rpm er turtallet du burde ligge på når du skal fylle løfterne, dette pga. av frekvensen motoren din lager ved dette turtallet.
Det er jeg klar over, men vet ikke om jeg tar sjangsen på å gjøre dette før jeg vet hvorfor oljelyset lyser :shock:
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 29 mar 2007, 21:10

Mål oljetrykket, evt sjekk tilkobllingen på oljetrykksgiveren.
og for all del... ikke la den gå før du vet at du har oljetrykk!!

Hvis du mener at tempgiveren går raskt opp og ned så har det ikke noe med luft å gjøre, den sensoren som sitter i motoren trenger litt tid på å reagere så den kan umulig gjøre at instrumentet beveger seg raskt... (om jeg nå forstod deg rett da)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 29 mar 2007, 21:54

Tor N12 skrev:Mål oljetrykket, evt sjekk tilkobllingen på oljetrykksgiveren.
og for all del... ikke la den gå før du vet at du har oljetrykk!!

Hvis du mener at tempgiveren går raskt opp og ned så har det ikke noe med luft å gjøre, den sensoren som sitter i motoren trenger litt tid på å reagere så den kan umulig gjøre at instrumentet beveger seg raskt... (om jeg nå forstod deg rett da)
Jeg har ingen intensjon om å kjøre en meter uten oljetrykk nei. Jeg har fått tak i måler, hvor er det enklest å koble seg inn med den for å måle?

Tror jeg kom på hvorfor temperaturen danser som en gal, jeg glemte muligens å koble den til... La meg tippe at den står rett ved siden av termostaten, og det skal kobles innpå en kabelsko på en tapp der?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 29 mar 2007, 22:07

EdHunter N815 skrev:
Tror jeg kom på hvorfor temperaturen danser som en gal, jeg glemte muligens å koble den til... La meg tippe at den står rett ved siden av termostaten, og det skal kobles innpå en kabelsko på en tapp der?
Jupp :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 29 mar 2007, 22:09

Eliah skrev:
EdHunter N815 skrev:
Tror jeg kom på hvorfor temperaturen danser som en gal, jeg glemte muligens å koble den til... La meg tippe at den står rett ved siden av termostaten, og det skal kobles innpå en kabelsko på en tapp der?
Jupp :wink:
Utrolig hvor lite som skal til, skulle nesten tro det var forbeholdt folk med en spesiell utdannelse å skru bil. :P
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 29 mar 2007, 23:22

Bare en liten tanke; kan det være oljenivåføleren som har hengt seg opp? Så vidt jeg husker er denne mekanisk... Bilen har jo stått uten olje en stund mens jeg har skrudd og herjet på, så den kan jo ha hengt seg opp i nedre posisjon kanskje?

Og en ting til; hva gjør den fjæren og greiene som står på oljepumpen?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 30 mar 2007, 00:26

EdHunter N815 skrev:Bare en liten tanke; kan det være oljenivåføleren som har hengt seg opp? Så vidt jeg husker er denne mekanisk... Bilen har jo stått uten olje en stund mens jeg har skrudd og herjet på, så den kan jo ha hengt seg opp i nedre posisjon kanskje?

Og en ting til; hva gjør den fjæren og greiene som står på oljepumpen?
Tilbakeslagsventil? bare gjetter... :wink:
Oljenivåføleren din kan vel bare varsle lavt oljenivå... ikke manglende oljetrykk?? :? Skru av trykkgiveren på blokka og koble til oljetrykksmåleren der. Har oljefilteret fyllt seg med olje? Hvis ikke er oljepumpa di på ferie.... :shock: Vet ikke hva du har demontert, men hvis oljetrykkgiveren funker, og du ikke har oljetrykk på motoren, må du tenke på om du har vært borti noe som driver oljepumpa.. har ikke vært borti dette på disse motorene, men på skolen en gang måtte vi ta av fordeleren på en 3L Ford V6, fordi vi ikke fikk oljetrykk på den etter overhaling. Da kunne vi dreie oljepumpa manuelt, til vi fikk trykk... Bare som et eksempel...
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 30 mar 2007, 00:30

Gunnar N326 skrev:
EdHunter N815 skrev:Bare en liten tanke; kan det være oljenivåføleren som har hengt seg opp? Så vidt jeg husker er denne mekanisk... Bilen har jo stått uten olje en stund mens jeg har skrudd og herjet på, så den kan jo ha hengt seg opp i nedre posisjon kanskje?

Og en ting til; hva gjør den fjæren og greiene som står på oljepumpen?
Tilbakeslagsventil? bare gjetter... :wink:
Oljenivåføleren din kan vel bare varsle lavt oljenivå... ikke manglende oljetrykk?? :? Skru av trykkgiveren på blokka og koble til oljetrykksmåleren der. Har oljefilteret fyllt seg med olje? Hvis ikke er oljepumpa di på ferie.... :shock: Vet ikke hva du har demontert, men hvis oljetrykkgiveren funker, og du ikke har oljetrykk på motoren, må du tenke på om du har vært borti noe som driver oljepumpa.. har ikke vært borti dette på disse motorene, men på skolen en gang måtte vi ta av fordeleren på en 3L Ford V6, fordi vi ikke fikk oljetrykk på den etter overhaling. Da kunne vi dreie oljepumpa manuelt, til vi fikk trykk... Bare som et eksempel...
Jeg vet bare at oljelyset lyser, ikke om det er nivå eller trykk som er feilen. Skal sjekke om filteret er fyllt opp. Oljepumpen er jo bare to drev som drives direkte av veivakselen, kort fortalt. Denne har jo vært demontert, men ser ikke hvordan denne kunne monteres feil...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 30 mar 2007, 00:31

Punkt EN før oppstart når du har hatt motoren i biter er jo å skru av oljerøret til turboen og la motoren gå på starteren til det kommer olje der. Hvis du ikke har gjort det alt, så gjør det!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 30 mar 2007, 00:32

Ingvar N629 skrev:Punkt EN før oppstart når du har hatt motoren i biter er jo å skru av oljerøret til turboen og la motoren gå på starteren til det kommer olje der. Hvis du ikke har gjort det alt, så gjør det!
Det kan du si ;)

Edit; da finner jeg jo ut om pumpen funker også :D
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 30 mar 2007, 00:37

Hvis det er oljeLAMPA som lyser så er det oljeTRYKKET den varsler for. Varsel for lavt oljeNIVÅ står som tekst i edu'en: "check oil level"
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar