Rep av radiator + bytte av kjølevæske

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Rep av radiator + bytte av kjølevæske

Legg inn av Saabfan » 28 mar 2007, 23:40

Så lekker det igjen! Denne gangen fra nedre høyre hjørne av radiatoren (sett forfra). Har tenkt å ta ut radiatoren og sveise igjen sprekken. Finnes det noen annen fornuftig tettemetode (tror ikke hullet er lite nok til å helle på sånn tetningsguffe)? Det ser litt ut som om de to platebitene som er bøyd i en flensaktig greie har gått litt fra hverandre i en liten revne. Renner godt :cry:

I tillegg til dette er det noen oljedråper av ukjent type under bilen. Trodde det var servooljen, men har blitt litt usikker, den var lit brunaktig og servon er jo blank. Det brune kan ha vært fra bakken. Skal se nærmere på den.

HVor sitter avtappingspluggen for frostvæsekn?! Ser det ikke i Haynesboka.. Tenkte å bytte da jeg tar ut radiatoren. Tapper man ut fra ekspansjons/påfyllingstanken også? Og hvordan er det med å lufte systemet?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 29 mar 2007, 00:07

Hvis radiatoren først har begynt å lekke så kan du bare glemme å sveise/lodde noe i den med mindre du har kjempeflaks.
Send heller en PM til Øyvind N43 du og hør om ikke han har en på lur ;)

Tappepluggen sitter nede i høyre hjørne på radiatoren (i fartsretningen), nede ved batteriet...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 29 mar 2007, 08:19

Enig med Tor, bytt!

Tappeplugger som ikke har vært brukt på mange år kan sitte bom fast, så det sikreste er nedre radiatorslangen.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 29 mar 2007, 09:28

Jeg har en radiator liggende.

Er ikke fra oljepumpa di det lekker, da?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 29 mar 2007, 15:53

Var på verkstedet på gløs istad og snakket med en fyr. Vi fant en egnet kompositt (stål-epoxy )og smurte en god dose and then some rundt og over problemområdet.

Det virker bra, men det gjenstår jo å se.

Noen som har tro/ikke tro på dette?

Hvor mye trykk blir det (MPa) i radiatoren? Jeg tviler ikke på at kompositten er sterk nok, men at kanskje den slipper taket i plasten/metallet.

Sitter det forresten en kjølevæskeavtappingsplugg under blokka/motoren eller får jeg ut alt gjennom radiatorslangene?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 30 mar 2007, 00:03

Saabfan skrev:Sitter det forresten en kjølevæskeavtappingsplugg under blokka/motoren eller får jeg ut alt gjennom radiatorslangene?
Meinar å huske at der er en avtappingsplugg under eksosmanifolden, midt på blokka.
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 30 mar 2007, 00:25

Du kan ta ut pluggen til motorvarmerelementet under eksosmanifoilen, men det er bare nødvendig når du skal ta av toppen. Holder lenge å skru av nederste kjølevannsslange.

Hvis du tenkte å kjøre bil til Oslo i morra så ville jeg ha tatt med verktøykasse, en dunk vann og radiatoren min i bagasjerommet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 30 mar 2007, 10:27

En ny radiator koster vel ikke over 400,- på biltema heller..
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
antunez
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 09 aug 2006, 10:41
Navn: André Antunez Kongsgård
Bil: saab 900se, 1996
Sted: kongsberg,buskerud,norge

Legg inn av antunez » 30 mar 2007, 18:52

hadde samme problem, er hvis du skal bruke bilen normalt ikke no annet å gjøre enn å bytte. jeg kjøpte på speedparts. den er jeg utrolig fornøtd med. epoxy osv holder ikke noe lenge. å rep på en eldre radiator er noe tull, kommer bare noe nytt på den.

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 10 apr 2007, 20:20

Tappet av kjølevæsken istad ved å ta av begge radiatorslangene. Da jeg skulle helle på ny kjølevæske gikk det bare nedi ca 5 liter! Kjølesystemet er jo på 10 liter i følge haynesboka. Det er med andre ord ca fem liter igjen i blokka! Skulle kjøre en runde med vann for å skylle ut systemet og får bare halvparten av kjølevæsken ut.

Jeg må med andre ord av med den berømte pluggen under blokka et sted. Har ikke lyst til å ta av feil plugg, og lurer derfor på om det er idiotsikkert å finne riktig eller om noen har et bilde evt kan forklare hvor den sitter. I haynesboka er det to bilder av undersiden på framvognen, på side 1*6 og 1*8, men ingen pil noen kjølevæskeplugg..

På side 1*26 står det under 44 Kylvatska - byte: "placera ett annat karl under motorblockets høgre sida, skruva loss avtappingspluggen och tappa av kylvatskan från blocket" (punkt 4)

Noen nevnte eksosmanifolden, er det der eksosen kommer ut av blokka?

Håper på idiotsikkert svar :wink:
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 10 apr 2007, 20:30

Når all kjølevæske er tappet ut,blir det luft i systemet. Når du fyller opp,tar det tid før kjølevæska fortrenger lufta. Du får vel ikke ut all luft ved å bare fylle på,er vel luftenippel på 900? (er på tynn vår-is her...)
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 10 apr 2007, 20:38

Har luftet med luftenippelen ja.... Kom litt luft ut i starten men tok ikke lang tid før det kom en hel og jevn stråle.

Men hvis jeg hadde glemt det hadde det jo uansett ikke kommer 5 liter gjennom den lille nippelen?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 apr 2007, 20:40

Det er luftenippel på 900 ja.
Det eg brukar å gjere er å ta av radiatorslangane, og deretter spyle gjennom med ein hageslange.
En får ihvertfall gjerna ein del gugge på den måten, sjølvsagt får en ikkje skifta alt, men ein god del meir enn berre ved å ta av slangane.

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 10 apr 2007, 20:40

Det er en luftenippel på termostathuset. Fyll på vann\frostveske, start opp og skru opp litt på skruen. La det piple ut til vannet ikke har bobler i seg lenger! :)

Edit: Fasan så kjappe folk er her da =)
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 10 apr 2007, 21:33

Som sagt HAR jeg luftet med nippelen da jeg fylte på vann for å skylle gjennom systemet!

MEN skyllevannet skal tappes av for å fylle på ny og frisk blanding. Og jeg får jo bare 5 liter - altså halvparten (haynesboka sier at det er 10 liter) - av kjølevæska ut gjennom radiatorslangene!!!

Resten må jo ligge i blokka og må tappes??!

Så spørsålet er igjen

Jeg må med andre ord av med den berømte pluggen under blokka et sted. Har ikke lyst til å ta av feil plugg, og lurer derfor på om det er idiotsikkert å finne riktig eller om noen har et bilde evt kan forklare hvor den sitter. I haynesboka er det to bilder av undersiden på framvognen, på side 1*6 og 1*8, men ingen pil noen kjølevæskeplugg..

På side 1*26 står det under 44 Kylvatska - byte: "placera ett annat karl under motorblockets høgre sida, skruva loss avtappingspluggen och tappa av kylvatskan från blocket" (punkt 4)

Noen nevnte eksosmanifolden, er det der eksosen kommer ut av blokka?

Håper på idiotsikkert svar
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Svar