SAAB 9000 aero
Moderator: Moderatorer
SAAB 9000 aero
Heisann alle saab fans....
Jeg lurer på og kjøpe meg en saab 9000 aero med full airflow styling..
Har hatt to stk 900 turbo der den ene av dem var aero...siden dette er kanon råe biler bestemte jeg meg for å prøve en til.....etter ett høyt girkasse forbruk:), tenkte jeg teste ut en 9000.....
er det samme skitten med girkassen i disse bilene også???dette er en 225 hester utgave orginalt...tror det er 92 mod....fult skinnintr,styling,senket,alu, pen lakk, ca 170000km.....
Hvor mye er en slik bil verdt sånn ca...og hva skjer vist jeg trimmer den???
Håper på svar....
saab fan........
Jeg lurer på og kjøpe meg en saab 9000 aero med full airflow styling..
Har hatt to stk 900 turbo der den ene av dem var aero...siden dette er kanon råe biler bestemte jeg meg for å prøve en til.....etter ett høyt girkasse forbruk:), tenkte jeg teste ut en 9000.....
er det samme skitten med girkassen i disse bilene også???dette er en 225 hester utgave orginalt...tror det er 92 mod....fult skinnintr,styling,senket,alu, pen lakk, ca 170000km.....
Hvor mye er en slik bil verdt sånn ca...og hva skjer vist jeg trimmer den???
Håper på svar....
saab fan........
Det kan være de holder litt lengre, men ikke vist du trimmer bilen til 250hk og har tenkt å bruke hestene:)HW skrev:Girkassene til eldre Saab`er har fått mye kritikk, men jeg er mener at girkassene som som får den servicen de skal ha, og blir håndert på en normal måte holder utrolig lenge.
9000 kassene da???de står jo litt annerledes i bilen...er aero kassen sterkere???
Hva synes du en slik bil er verdt....Vist jeg kjøper den???hva jeg skal by???
1992 modell, bilen har levd i 12 år. Har i teorien 3 år igjen (bilers gjennomsn. levealder i Norge, 15 år). 3 x 20 kNOK= 60 k (stor turbo koster (årlig verdiforringelse) 20 kNOK. Liten T eller 0T koster ca. 15 kNOK)
Bilen har gått mindre enn SAAB snitt 20 kkm i året (faktisk til sammen 70 kkm mindre). Du kan gi inntil 1 kr. pr km.
Maks pris etter min vurdering 60 + 70 = 130 kNOK. Dette er privatpris. Hos forhandler må man gi 20 - 30 kNOK ekstra. For garanti, vask, fortjeneste.
Dette er et utgangspunkt jeg ofte bruker når jeg vurderer hvor mye en bil er verdt. Og jeg kan ta feil. Det er alltid noen som prøver seg med høyere priser. Og heldigvis, noen med lavere.
La oss få høre hvordan det går. Lykke til!
Bilen har gått mindre enn SAAB snitt 20 kkm i året (faktisk til sammen 70 kkm mindre). Du kan gi inntil 1 kr. pr km.
Maks pris etter min vurdering 60 + 70 = 130 kNOK. Dette er privatpris. Hos forhandler må man gi 20 - 30 kNOK ekstra. For garanti, vask, fortjeneste.
Dette er et utgangspunkt jeg ofte bruker når jeg vurderer hvor mye en bil er verdt. Og jeg kan ta feil. Det er alltid noen som prøver seg med høyere priser. Og heldigvis, noen med lavere.
La oss få høre hvordan det går. Lykke til!
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Jon Magnus N251
- 1,5 bar
- Innlegg: 460
- Registrert: 14 nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N251
- Navn: Jon Magnus
- Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
- Sted: Drammen
problemet med girkassene i og900 er at de lekker litt ned til et vist nivå... dette nivået er innenfor det som er "nok"... så da lar de fleste oljenivået i girkassen bli der, noe som medfører at kassa blir ødelagt dersom du "bruker" den litt. viss mann passer på å fylle etter olje på girkassen slik at der alltid er rundt max, er det utroli hva selv en og900 kasse kan tåle
jeg vet ikke stort om 9000 sine girkasser, men dersom de er "mye" sterkere enn og900 sine, vil jeg tro de tåler en del ja

jeg vet ikke stort om 9000 sine girkasser, men dersom de er "mye" sterkere enn og900 sine, vil jeg tro de tåler en del ja

"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Kassene på alle aero-modeller og 2,3 HOT spises opp etterhvert.
Dette gjelder også 9000, vel og merke ved hard kjøring. I 91 og
92 hadde SAAB bare øket utvekslingen noe på 2,3 turbo modellene.
Ellers var de like med øvrige turboer. Det høye momentet ved lave
turtall eter utgående lager hvis bilen presses. Jeg byttet min kasse
ved ca 170' km.
I 93 kom en forsterket utgave med mye høyere utveksling (ca 98
km/t ved 2000 rpm). Den var forsterket på mange punkter. Fra 94
kom nye kasser til kortmotoren og disse var ytterligere forsterket
med samme høye utveksling. Men har hørt om 96 modell aeroer som
har måttet bytte ved 130' km.
Men hva gjør vel et girkasseskift, brukt kasse koster ca 6000 SEK
i vårt naboland, og bytter den selv med litt hjelp på en dag...
Vel anvendte penger spør du meg
Dette gjelder også 9000, vel og merke ved hard kjøring. I 91 og
92 hadde SAAB bare øket utvekslingen noe på 2,3 turbo modellene.
Ellers var de like med øvrige turboer. Det høye momentet ved lave
turtall eter utgående lager hvis bilen presses. Jeg byttet min kasse
ved ca 170' km.
I 93 kom en forsterket utgave med mye høyere utveksling (ca 98
km/t ved 2000 rpm). Den var forsterket på mange punkter. Fra 94
kom nye kasser til kortmotoren og disse var ytterligere forsterket
med samme høye utveksling. Men har hørt om 96 modell aeroer som
har måttet bytte ved 130' km.
Men hva gjør vel et girkasseskift, brukt kasse koster ca 6000 SEK
i vårt naboland, og bytter den selv med litt hjelp på en dag...
Vel anvendte penger spør du meg

Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Tor har forresten originalkassa i sin 91 2,3 turbo som har gått over
kvartmillionen. Og han kjører ikke direkte defensivt
Så det går an å holde liv i ei uforsterka kasse, resepten er visst å
unngå femtegirsforbikjøringer og rykk ved f.eks. girskift.
kvartmillionen. Og han kjører ikke direkte defensivt

Så det går an å holde liv i ei uforsterka kasse, resepten er visst å
unngå femtegirsforbikjøringer og rykk ved f.eks. girskift.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
Takk for all info om kassen......hva med prisen på en slik bil....står info om den øverst....?????????
Han betalte noe å 70 000kr for den når han kjøpte den....
Da fikk han den billig....en eldre kar som har den....virker ikke som han er typen til å grisekjøre bilen......Hva er den verdt...????ca???
Han betalte noe å 70 000kr for den når han kjøpte den....
Da fikk han den billig....en eldre kar som har den....virker ikke som han er typen til å grisekjøre bilen......Hva er den verdt...????ca???
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Hvis det er en Aero så er den nok 93 modell. Da ser den lik ut med
senere aeroutgaver men har Aerofelger i grått med høyglanspolert kant
og orange blinklys. Airbagrattet ser litt kantete ut på modeller t.o.m. 94.
I 92 hadde de CSE 2,3 turbo S med aeropreg men uten airflow-pakke
og bøtteseter, og denne hadde originalt 200 hk.
En aero fra 93 som har gått 170' km er vel verdt over 100' kr.
senere aeroutgaver men har Aerofelger i grått med høyglanspolert kant
og orange blinklys. Airbagrattet ser litt kantete ut på modeller t.o.m. 94.
I 92 hadde de CSE 2,3 turbo S med aeropreg men uten airflow-pakke
og bøtteseter, og denne hadde originalt 200 hk.
En aero fra 93 som har gått 170' km er vel verdt over 100' kr.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T