Ladetrykk!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Nightrider88
Innlegg: 18
Registrert: 31 mar 2007, 00:40

Ladetrykk!

Legg inn av Nightrider88 » 31 mar 2007, 11:05

Hva er orginalt ladetrykk på 900 turbo 8v? min lader på 0,4. tror det er lekkasje i en slange eller no....
Saab 900 turbo T8, 1984modell!

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Ladetrykk!

Legg inn av Eirik N396 » 31 mar 2007, 11:58

Nightrider88 skrev:Hva er orginalt ladetrykk på 900 turbo 8v? min lader på 0,4. tror det er lekkasje i en slange eller no....
0,4-0,45 er vel grunnladetrykk. Den skal lade ca 0,7-0,8 (husker ikke helt nøyaktig) Sjekk sikringen til APCen. Og selvfølgelig sjekk slangene ;)

Nightrider88
Innlegg: 18
Registrert: 31 mar 2007, 00:40

Legg inn av Nightrider88 » 31 mar 2007, 16:35

Hmm........hvor sitter apc`n? og hvor sitter sikringa til apc`n? har ikke sett mye på bilen enda....kjøpte den tross alt i går...hehe
Saab 900 turbo T8, 1984modell!

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 31 mar 2007, 18:01

Nightrider88 skrev:Hmm........hvor sitter apc`n? og hvor sitter sikringa til apc`n? har ikke sett mye på bilen enda....kjøpte den tross alt i går...hehe
APC sit under baksetet på høgre side.
Sikringa til APC-en sit framme i sikringssentralen på venstre hjulhus når du opnar panseret.

Nightrider88
Innlegg: 18
Registrert: 31 mar 2007, 00:40

Ladetrykk!

Legg inn av Nightrider88 » 02 apr 2007, 22:59

hehe. karer! tror jeg har funnet feilen på problemet mitt. sikringa til apc`n er hel. men hele apc`n lå i en stor dam med vann under baksetet! er vel ny apc som må til her vel? hva er det releet ved siden av apc`n? som er festa under setet der?
Saab 900 turbo T8, 1984modell!

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 02 apr 2007, 23:43

Det releet er til og hold lysest(interiør) på i sånn ca 20 sec etter du har lukket døren.. mit relee gikk gaiken etter det ble drukna i vann, så jeg bare røska det vekk og nå har jeg vanelige lys..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 03 apr 2007, 00:07

Datapaal N526 skrev:Det releet er til og hold lysest(interiør) på i sånn ca 20 sec etter du har lukket døren.. mit relee gikk gaiken etter det ble drukna i vann, så jeg bare røska det vekk og nå har jeg vanelige lys..
Hm? Mange her som har timing på innerbelysningen? :roll: Har aldri sett dette på noen av de og900 jeg har vært borti!

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Legg inn av na_X » 03 apr 2007, 02:31

Eirik N396 skrev: Hm? Mange her som har timing på innerbelysningen? :roll: Har aldri sett dette på noen av de og900 jeg har vært borti!
Her så funker timingen på min og900 87-modell. ;)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 03 apr 2007, 10:17

Har det på min -84 turbo

Anders

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 03 apr 2007, 10:53

Vel jeg hadde det garantert ikke på min -88 900i. Og Eliah sin -89 900i (opprinnelig) har det heller ikke. Og jeg vet om ihvertfall et par aeroer som heller ikke har dette. Men om dere sier det så :)

Dersom det releet ryker da? Fungerer lyset bare som vanlig? For da har kanskje dette releet røket på de bilene jeg har sett :roll:

Nightrider88
Innlegg: 18
Registrert: 31 mar 2007, 00:40

Legg inn av Nightrider88 » 03 apr 2007, 22:16

Men litt "back to topic". Har sjekka bilen litt nå og den har begynt å lade mindre enn den gjorde før. nå lader den kun 0,35bar. Og det lukter svidd olje ved turboen og det er litt olje i intercooler-slangene. Er vel turboen som vil snart takke for seg selv?Men det ryker ikke svart av bilen...syns d er litt rart. Noen som har peil? Jeg VIL ha ladetrykk!
Saab 900 turbo T8, 1984modell!

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 03 apr 2007, 23:42

Du kunne jo sjekket GLT (grunnladetrykket) ditt først, så du ihvertfall har kontrollen på det.

Ta ut sikringen til APC (nummer 10?), eller dra ut kontakten til MV (magnetventil) over radiatoren. Så kjører du en liten tur, og ser hvor mye den lader! Nå skal den egentlig lade 0,4-0,45. Om den ikke gjør det, mye GLT justeres. Dette gjør du på wastegate-staget på turboen. Kortere stag = høyere GLT. Bare pass på så du ikke vrir hele staget, dvs den delen som går inn i WGen. En viss fare for dette dersom det har rustet litt. Det ordner du med litt rustløser og en tang til å holde igjen med.

Svar