bilen min spytter ut for mye CO, 87mod 900t8

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

bilen min spytter ut for mye CO, 87mod 900t8

Legg inn av janerik171187 » 05 apr 2007, 17:09

hei, driver da å mekker på bilen min, fikk løitt mangler på eukontrollen, blant annet co helt på jordet :P

det var da pga gåen rotor så fusket innimellom

fikk byttet det og fordelerlokk og til ngk plugger, ble mye bedre da

men jager på tomgang under 1100rpm, så må ha på ca 1200 for at den ikke skal jage

prøvde den på co måleren på jobben til far min

endte da opp på 10%+ som er godt over 3,5% kravet

MEN, hvis jeg ruser den godt opp så¨synker co'n til et godkjent nivå en stund (også på tomgang), men brått så stiger den igjen opp til 10%+

har da en liten mistanke om at det siver litt olje inn i innsug eller topp elns som gjør at den soter på lavt turtall, men blåser jeg den ren så rekker ikke olja å sive inn fort nok til å påvirke co'n med en gang, er nok evnt derfor den jager og på lavt turtall (mye olje) men på høyere turtall så påvirker ikke olja nok til å endre co'n

noen andre idee'r til hva som er feilen?

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 05 apr 2007, 21:36

Kontroller luftfilter, at det ikkje er for tett. Dette vil gje høg CO. Du har vel K-jetronic, då er vel CO'en justerbar....
Prøv å justera...
Kan også vera at han får for møkje bensin, pga for eks for høgt bensintrykk, med tanke på høg tomgång...

Litt vanskelig å sei sånne ting uten å sjå/høyre motor/bil....


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 05 apr 2007, 22:00

Vegard_Skaten skrev:Kontroller luftfilter, at det ikkje er for tett. Dette vil gje høg CO. Du har vel K-jetronic, då er vel CO'en justerbar....
Prøv å justera...
Kan også vera at han får for møkje bensin, pga for eks for høgt bensintrykk, med tanke på høg tomgång...

Litt vanskelig å sei sånne ting uten å sjå/høyre motor/bil....


Vegard
vet du hvor jeg kan justere dne a :P?

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 06 apr 2007, 02:05

Kan høres ut som luftfilter, lenge siden dette er byttet? Jeg fikk også ,8 på min, et nytt luftfilter og vips så var det i orden :shock:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 06 apr 2007, 16:04

KongerudN344 skrev:Kan høres ut som luftfilter, lenge siden dette er byttet? Jeg fikk også ,8 på min, et nytt luftfilter og vips så var det i orden :shock:
tok ut det gamle ( som forøvrig var kølsvart :P)

ble mye bedre

men er ikke helt stabil på co'n alikevell
tror han klager på et eller annet :P

for mye luft kanskje (har jo ikke filter nå :P)

men kjøper et på mekonomen på torsdag

Svar