Bankelyd

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

hartho

Legg inn av hartho » 10 apr 2007, 21:53

Den antatt defekte ventilløfteren er byttet, men ulyden er uforandret. Jeg begynner å bli noe frustrert nå. Jeg har følgende mulige alternativer:

Dårlig oljepumpe. Enten for dårlig trykk, eller at den suger luft. Noe som igjen kan føre til at ventilløfterene ikke fungerer som de skal. (Det frustrerende er at denne hadde vært fort gjort å bytte når registerkåpen var av).

Defekt kamaksellagre på en av kamakslingene. Rådelagre utelukker jeg p.g.a. frekvens på ulyd følger rotasjonshastighet for kam og ikke veiv. (veiv rpm = 2*kam rpm). Er dette lett å kontrollere?

Bøyd ventil. Når jeg trykker ned ventilene for hånd kan jeg imidlertid ikke kjenne noen forskjell på dem. Dersom ventilen er problemet må toppen av, noe som betyr enda mer arbeid.

Jeg har fremdeles opptak av ulyd dersom noen har hørt noe lignende.

Noen som har ideer/kommentarer/forslag til løsning?

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 11 apr 2007, 00:38

Hmmm...
Vet du vad en "leak down" test är för nått?
Man dreier motorn för hand tills den cylinder man ska testa har både insug och utblås ventiler stängda.
Sen kopplar man på tryckluft i hullet där tendpluggen sitter.
Biltema har en sån dings --> http://www.biltema.no/products/product. ... emId=82445
Den används också för att byta ventiltätningar utan att ta av toppen.
Då hör man om det läcker i en ventil.
Det lönar sig att skru av exsos från turbo och tryckslangen på spjällhuset för att höra lättare.
Om man hör pyslyd nu, då har man i allafall en ventil som tätar dåligt.
Om pyslyden hörs bäst där registerkjedjan kommer upp så har du dåliga stempel ringar.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

hartho

Legg inn av hartho » 12 apr 2007, 10:01

Toppen er nå tatt av. Stempel til cylinder no2 kan beveges 3-4 mm opp og ned i sylinder uten at veiven roterer. Det høres ut som om krysspinnen i stempelet har fått "slark". Jeg får den samme karakteristiske klakkelyden når stempelelet trykkes ned.

Er det mulig å skru stempelet løs fra veiv og ta stempelet med veivstake ut gjennom bunnpannen uten at motoren demonteres fra bilen?

Mvh
Harald

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 12 apr 2007, 11:05

hartho skrev:
Er det mulig å skru stempelet løs fra veiv og ta stempelet med veivstake ut gjennom bunnpannen uten at motoren demonteres fra bilen?

Mvh
Harald
Nei, men det du gjør er å ta ned bunnpanna, løsne veivstaken for så å ta stemplet ut på toppen av blokka (toppen har du jo alikevel tatt av).
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

hartho

Legg inn av hartho » 13 apr 2007, 11:13

Takk for tips. Det skal nok gå bra bare jeg får ned bunnpanna. Er det mye arbeid å få denne ned? Jeg ser i Haynes boken at motoren må heves noe for å den ut. Er dette for å komme til alle boltene?

Er det noen som har gjort dette før som har en ide om hvor lang tid det vil ta å løsne bunpanna?

Mvh
Harald

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 13 apr 2007, 11:48

Ligger beskrivelse i faq 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

hartho

Legg inn av hartho » 14 mai 2007, 14:10

Ting tar tid. I helgen fikk jeg ned bunnpanna og løsnet stempel til cyl 2. Mykmetallet i veivlageret var helt slitt ned, og lagerskålene har rotert. Det er noe riper i lagerflaten til veiv. Jeg har tenkt å måle veiv for å se om veiven er blitt oval. Vil det være tilstrekkelig å slipe vekk disse ripene med smergelpapir/pasta? Hvor mye ovalitet kan jeg tåle på veiven? Motoren står fremdeles i bilen og det blir mye arbeid å få veiven ut.

Noen som har vært borti noe tilsvarende?

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 14 mai 2007, 14:28

Den veiven må slipes av ett firma i en speciell maskin.
Sen må du ha lager av underdimension, dom är mye dyrare än standard.
Beklagar, men du må ut med motorn.
Jag hade fått fatt i en annan veiv och satt i nya lager.
Men det är jag det!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar