Utveksling på Viggen-kasse

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Utveksling på Viggen-kasse

Legg inn av Ingvar N629 » 04 apr 2007, 14:00

Jeg har sittet en dag med datamaskin, tekniske tabeller og en metallurg som er så grei at han hjelper meg med dimensjonering av bur og motorinnfesting på Sonetten. Ikke så helt enkelt faktisk, kommer til å måtte bygge den om mer enn jeg trodde for å få det sterkt nok, men da skal den tåle en krig.

Spørsmålet i den fbm er om noen vet hva utvekslinga blir på de forskjellige girene når jeg bruker Viggen-innmat i kassa? Må ha det som multiplikasjonsfaktor for å vite hvilket moment jeg skal dimensjonere motorinnfestinga for. For de som ikke har sett prosjekttråden, så skal det brukes kasse fra ng900 og tverrstilt motor.

(Ja, jeg vet at det ikke er nøye, med stor nok sikkerhetsfaktor holder det uansett, men Biltilsynet vil nok ha det litt mer konkret. Dessuten er vekt viktig...)
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 12 apr 2007, 09:19

Bump
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar