Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Terra N837
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Legg inn
av Terra N837 » 13 apr 2007, 11:57
Hallais
Som tråden beskriver er bremsepedalen hard ved oppstart om morgenen.
Hvorfor er den det?
Har naturligvis sjekket nivået på bremseveska, den er ok.
Kan jeg ha vann i bremseveska??
Håper noen kan hjelpe meg
Mvh
Anders
Mazda 6
VW Polo
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 13 apr 2007, 15:38
Regner med du mener etter at du har startet motoren? Hvis pedalen er hard når motoren går så tipper jeg på at det ikke blir tilstrekkelig vacuum i bremsekraftforsterkeren. Sjekk enveisventilen til denne, samt sjekk for vacuumlekkasjer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Terra N837
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Legg inn
av Terra N837 » 13 apr 2007, 16:05
Beklager, trodde jeg forklarte det skikkelig
Prøver på nytt: Pedalen er hard før jeg vrir på tenninga og starter..
Etter motoren har startet synker pedalen ned og fungerer som den skal...
Mazda 6
VW Polo
-
Pancho N497
- 2.0 bar

- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Pancho N497 » 13 apr 2007, 16:07
Terra N837 skrev:Beklager, trodde jeg forklarte det skikkelig
Prøver på nytt: Pedalen er hard før jeg vrir på tenninga og starter..
Etter motoren har startet synker pedalen ned og fungerer som den skal...
da er alt i orden, grunnen til at den synker når du har startet er fordi da får du hjelp av bremseservoen

-
Terra N837
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Legg inn
av Terra N837 » 13 apr 2007, 16:12
Joda bremsene fungerer som normalt bortsett fra at den er hard før oppstart..
Synes det er rart at pedalen skal være hard når den har stått over natta, har kommet i løpet av den siste måneden..
Merkelig fenomen

Mazda 6
VW Polo
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 13 apr 2007, 16:15
Terra N837 skrev:Joda bremsene fungerer som normalt bortsett fra at den er hard før oppstart..
Synes det er rart at pedalen skal være hard når den har stått over natta, har kommet i løpet av den siste måneden..
Merkelig fenomen

Det er ikke merkelig, det er sånn det er... Uten vacuum fra motoren så funker ikke bremsekraftforsterkeren...
EDIT: Ikke for å henge ut noen, men det der lærer folk når de tar lappen, for å sjekke om bremsekraftforsterkeren funker før de begynner å kjøre. Jeg spurte dama, og hun kan det...
Sist redigert av
Ingvar N629 den 13 apr 2007, 16:19, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Terra N837
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Legg inn
av Terra N837 » 13 apr 2007, 16:18
Ingvar N629 skrev:Terra N837 skrev:Joda bremsene fungerer som normalt bortsett fra at den er hard før oppstart..
Synes det er rart at pedalen skal være hard når den har stått over natta, har kommet i løpet av den siste måneden..
Merkelig fenomen

Det er ikke merkelig, det er sånn det er... Uten vacuum fra motoren så funker ikke bremsekraftforsterkeren...
Det er klart
Da får jeg takke for svarene og ønske dere god helg

Mazda 6
VW Polo
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 13 apr 2007, 16:25
Det man lærer på kjøreskole er at man skal PUMPE pedalen etter at bilen er stoppet for og pumpe ut "kraften". Når bilen starter og bremsekraftforsterkeren trer inn synker pedalen.
Jeg har heller aldri opplevd at pedalen blir hard sånn av seg selv, men dersom noen pumper på den så er det jo helt normalt....
Kanskje noen er i bilen din om natta og leker at de kjører ordentlig bil

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
Terra N837
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Legg inn
av Terra N837 » 13 apr 2007, 17:25
Hehe, såpass fikk jeg med meg når jeg tok lappen i -98 at man pumper trykk i bremsene med stoppet motor

Kanskje en isbjørn som leker seg

Mazda 6
VW Polo
-
heinrich
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 31 aug 2006, 21:01
- Medlemsnummer: N734
- Sted: Horten
Legg inn
av heinrich » 17 apr 2007, 14:44
KongerudN344 skrev:Det man lærer på kjøreskole er at man skal PUMPE pedalen etter at bilen er stoppet for og pumpe ut "kraften". Når bilen starter og bremsekraftforsterkeren trer inn synker pedalen.
Nei, man lærer å sjekke bremsekraftforsterkeren, det er en av spørsmålene man kan få ved oppkjøring..
På faren min sin bil så opplever jeg det samma, en 9-5 det også, men jeg har aldri reagert noe på det, og han har heller aldri brydd seg noe om det.
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
-
Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Legg inn
av Johan N828 » 17 apr 2007, 14:54
treg pumpe???
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 18 apr 2007, 08:15
[quote="Johan N828"]treg pumpe???[/quote
Hvilken pumpe? Det er bensinbil, ikke diesel. Vacuum tas rett fra innsuget, det er motoren selv som sørger for vacuumet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Legg inn
av Johan N828 » 18 apr 2007, 08:24
Okokokok.. Der eide du meg

-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 18 apr 2007, 09:53
Ingvar N629 skrev:Johan N828 skrev:treg pumpe???[/quote
Hvilken pumpe? Det er bensinbil, ikke diesel. Vacuum tas rett fra innsuget, det er motoren selv som sørger for vacuumet.
Men bilen har da vel ei abs-pumpe
På 9k så har også de siste modellene med automat ei ekstra vacumpumpe, vet ikke hvordan det er på 9-5
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor