Godkjenning av 88 motor i en 87 bil.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Godkjenning av 88 motor i en 87 bil.

Legg inn av Johan N828 » 20 apr 2007, 09:45

Hei. Som kjent har jeg fått byttet motor i bilen min. Motoren er en 88 mod eller 89 (er ikke 100% sikker.)

Det jeg lurer på er om jeg må få dette godkjent?
Jeg vet at mellom 87 og 88 så byttet det til brekket bak.

Bilen det gjelder en er 900 87 mod =)


Mvh Johan

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 20 apr 2007, 11:02

Det viktigste som må ordnes for å få t16 maskin godkjent i en 87 mod 900 er at man må montere det nye understellet (88 og nyere) for å få de nye bremsene. Uten dette blir den aldri godkjent. Det anbefales vel at man bør montere krengningshemmer (stabstag) også.

Jeg har papiret fra GM som beskriver hva som må fikses, kan ta en titt på det.. da vet jeg konkret hva som må til
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 20 apr 2007, 13:18

Morti skrev:Det viktigste som må ordnes for å få t16 maskin godkjent i en 87 mod 900 er at man må montere det nye understellet (88 og nyere) for å få de nye bremsene. Uten dette blir den aldri godkjent. Det anbefales vel at man bør montere krengningshemmer (stabstag) også.

Jeg har papiret fra GM som beskriver hva som må fikses, kan ta en titt på det.. da vet jeg konkret hva som må til
Dette MÅ da være feil :? T16 ble jo levert fra 84 (med de gamle bremsene) og det skal jo holde å ha dem?? Mener å huske at det skiller på bremsebelegget men på den annen side så var jo Johans bil en turbo fra før...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 20 apr 2007, 13:45

Skal ikke være nødvendig med det nye understellet! Men du må ha riktig bremsebelegg, er ikke helt sikker på hvilket dette er. Ser GM deler ut litt forskjellige papirer, som spriker en del når det gjelder bl.a. bør og .

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 20 apr 2007, 15:23

Tor N12 skrev:
Morti skrev:Det viktigste som må ordnes for å få t16 maskin godkjent i en 87 mod 900 er at man må montere det nye understellet (88 og nyere) for å få de nye bremsene. Uten dette blir den aldri godkjent. Det anbefales vel at man bør montere krengningshemmer (stabstag) også.

Jeg har papiret fra GM som beskriver hva som må fikses, kan ta en titt på det.. da vet jeg konkret hva som må til
Dette MÅ da være feil :? T16 ble jo levert fra 84 (med de gamle bremsene) og det skal jo holde å ha dem?? Mener å huske at det skiller på bremsebelegget men på den annen side så var jo Johans bil en turbo fra før...
Min er egentlig 84 mod gli, og for at den skulle bli godkjent med t16 så måtte den ha understell fra 88 og nyere, IKKE 84-88 understellet. Men det kan jo hende det er annerledes når bilen er turbo fra før av. Skal finne frem papiret og se hva som står det eksagt!

Er vel en grunn til at de laget nytt understell i 88, så kanskje de mener at biler som skal bygges om til t16 skal ha understellet med de beste bremsene..
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 20 apr 2007, 15:51

Stemmer ikke at du må ha det nye understellet :lol: Jeg fikk papir på at jeg måtte bytte til det gamle understellet for å få min godkjent :roll: (Se bilde)
http://www.geting.se/viewimage.php?image=15128-1.jpg

Delenr er til de gamle turboklossene :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 21 apr 2007, 00:30

Fant papiret mitt nå og, står akkurat det samme der! Da er vel saken biff
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 21 apr 2007, 01:04

Sweet. EU kontroll innen neste måned er omme ;)

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 21 apr 2007, 15:47

Hva står i vognkortet ditt? står det "TURBO" eller står det "turbo 16v"
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Svar