Saabhjelp/Delebil
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N 871
- Navn: vidar sørby
- Bil: 9000 Cde Turbo/9000 Cse/900S
- Sted: Møre_Romsdal
Saabhjelp/Delebil
Jeg vil gjerne høre andres erfaring/synspunkt.vedr forpliktelser vedr delebilsalg.Først og fremst en TAKK til Gunnar i Kristiansund for reaksjon på hjelp i går kveld.
Saken er at jeg selger en delebil Saab T.8.1988.som jeg har kjørt med iblant her hjemme.Så kommer det en kar fra Brønnøysund etter avtale,som vil kjøpe bilen som delebil.Har med seg sin Søster som sjafør.pga mistet lappen.Vi legger om til VinterDekk på bilen og de går over bilen og er fornøyd.Og de setter på prøvskilt og drar avgårde.Etter en time ringer jeg og spør kor det går,alt bare bra sier de.Så etter 3 timer Ringer han og har fått motorstopp.Hvor jeg prøver pr telefon og hjelpe og finne feilen,men nei han mener det er brenselpumpen.Jeg lover og sette ut en hjelpemelding på Klubben hvorav Gunnar tar Kontakt og tilbyr sin hjelp og ringer vedkommne som da gir beskjed at han har gitt opp bilen og satt seg på fergen på vei til Trondheim.Og Jeg får samtidig beskjed sms.hvor han ber om min adr for tilbakesendelse av bilnøkkel og at jeg skal få et kontonummer for tilbakeførelse av 4000.Kr.som han betalte for bilen.Hva bør man gjøre i en sådan stund.Hjelpet mer?lørdagspilsen var allerede intatt fra min side.Hadde vært innresant med synspunkter.Da sånn kan skje flere.
M.V.H.Vidar.
Saken er at jeg selger en delebil Saab T.8.1988.som jeg har kjørt med iblant her hjemme.Så kommer det en kar fra Brønnøysund etter avtale,som vil kjøpe bilen som delebil.Har med seg sin Søster som sjafør.pga mistet lappen.Vi legger om til VinterDekk på bilen og de går over bilen og er fornøyd.Og de setter på prøvskilt og drar avgårde.Etter en time ringer jeg og spør kor det går,alt bare bra sier de.Så etter 3 timer Ringer han og har fått motorstopp.Hvor jeg prøver pr telefon og hjelpe og finne feilen,men nei han mener det er brenselpumpen.Jeg lover og sette ut en hjelpemelding på Klubben hvorav Gunnar tar Kontakt og tilbyr sin hjelp og ringer vedkommne som da gir beskjed at han har gitt opp bilen og satt seg på fergen på vei til Trondheim.Og Jeg får samtidig beskjed sms.hvor han ber om min adr for tilbakesendelse av bilnøkkel og at jeg skal få et kontonummer for tilbakeførelse av 4000.Kr.som han betalte for bilen.Hva bør man gjøre i en sådan stund.Hjelpet mer?lørdagspilsen var allerede intatt fra min side.Hadde vært innresant med synspunkter.Da sånn kan skje flere.
M.V.H.Vidar.
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Sted: Langhus
Kjøpt er kjøpt, å legge ut på tur uten tauebil eller å ha bilen på henger når delebilen koster 4000.- er vel optimistisk.
Så jeg hadde ikke levert tilbake 5 øre, skal du kjøre 3 timer hver vei for å hente den da eller?
Min mening iallefall, regner med at det ikke var gitt noen garantier fra selger på at bilen skullre klare turen?
Biler i det prissjiktet er vel å anse som objekter, fritatt for garantiansvar.
Petter
Så jeg hadde ikke levert tilbake 5 øre, skal du kjøre 3 timer hver vei for å hente den da eller?
Min mening iallefall, regner med at det ikke var gitt noen garantier fra selger på at bilen skullre klare turen?
Biler i det prissjiktet er vel å anse som objekter, fritatt for garantiansvar.
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
-
- Grunnladetrykk
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Men dere skrev eierskifte til Biltilsynet?Saabvidar skrev:Eirik N396 skrev:Skrev dere en avtale, eller var det kun utveksling av kontanter og nøkler ?
Ingen skriflige avtaler kun utlevering av nøkkel og håper at turen går bra.
I "jus for økonomer" som vi brukte på høyskolen i fjor så fant jeg dette:
Ifølge kjøpsloven står kjøper og selger fritt til å avtale hva som skal være varens egenskaper. Du solgte bilen som delebil, dvs ikke noe krav om at bilen skal kunne brukes, men dere har ikke fått dette på papir. En muntlig avtale gjelder på samme måte som en skriftlig, men skal du bevise dette må du ha vitne(r) på avtaleinngåelsen.
Det er rimelig å anta at en bil som selges for 4000 kroner selges som den står. Risikoen for varens svakheter skyves da over fra selger til kjøper, men selger har likevel opplysningsplikt. Så lenge du ikke har holdt tilbake informasjon om bilens feil eller mangler som du enten kjenner til eller burde kjenne til, ligger risikoen hos kjøper. Når du selger bilen som delebil så er det uansett høyst sannsynlig at bilen er dårlig!
Jeg mener du kan nekte å ta tilbake bilen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Harald N1080
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: 1018
- Navn: Harald Halvorsen
- Bil: '02 9-3 SE 2,0t
- Sted: Sadness
- Kontakt:
Jeg har opplevd det samme...
Solgte en 99 for 6000,- og etter bare noen timer virker ikke girene!
Han ringte og klagde, så jeg slo av et par tusen som han sa det ville koste å få fikset det. Han hadde ringt en opphugger å fått tak i delen!
Eneste grunnen jeg slo av prisen var at det var en bekjent!
Hvis ikke har jeg ikke gitt tilbake noe av pengene...
Solgte en 99 for 6000,- og etter bare noen timer virker ikke girene!
Han ringte og klagde, så jeg slo av et par tusen som han sa det ville koste å få fikset det. Han hadde ringt en opphugger å fått tak i delen!
Eneste grunnen jeg slo av prisen var at det var en bekjent!
Hvis ikke har jeg ikke gitt tilbake noe av pengene...
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Helt enig med alle andre her, man får det man betaler for!
Og en ting til; Ved krav om heving av kjøp er det kjøper som er ansvarlig for å levere tilbake varen til selger. Selger er ikke forpliktet å betale tilbake noe som helst før han har bilen på tunet igjen!!!
Og en ting til; Ved krav om heving av kjøp er det kjøper som er ansvarlig for å levere tilbake varen til selger. Selger er ikke forpliktet å betale tilbake noe som helst før han har bilen på tunet igjen!!!
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Enig med Ingvar og de andre her, ringte Vidar i går kveld, fikk vite at de stod på Kanestraum("min" side av fjorden, iallfall), bilen var død og de trengte hjelp. Siden jeg var alene hjemme tenkte jeg at jeg kunne prøve å hjelpe, og ringte til fyren. Han satt da på ferga, sa han skulle til Trondheim. Spurte om han skulle tilbake i dag og se på bilen, han sa han visste ikke, virka som han ikke hadde tenkte på det.
Ifølge Vidar så hadde han(Vidar altså,) spurt om de kom med følgebil eller med bilhenger. I stedet kom det en mann og søstra hans med bussen..
Virker på meg som Vidar har gjort tingene sine riktig, og kan ikke se at han kan lastes på noen måte i dette. Fordi om en delebil går, så er ikke det det samme som at den har nok driftsikkerhet til å ta seg fra Vestnes til Brønnøysund!
Nei, Vidar, behold pengene dine, iallfall dersom du ikke vet om noen som gir mere for bilen
Ifølge Vidar så hadde han(Vidar altså,) spurt om de kom med følgebil eller med bilhenger. I stedet kom det en mann og søstra hans med bussen..

Nei, Vidar, behold pengene dine, iallfall dersom du ikke vet om noen som gir mere for bilen

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01

9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Første bud når man selger bil er skriftlige avtaler!!!! Meget viktig!
Men er ellers enig med de andre her om at dette er hans problem, bare stå på ditt og ikke betal tilbake 5 øre eller ta bilen tilbake!
Lykke til
Men er ellers enig med de andre her om at dette er hans problem, bare stå på ditt og ikke betal tilbake 5 øre eller ta bilen tilbake!
Lykke til

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
- Grunnladetrykk
Ja har nå fått en del svar på mitt problem,og takker så mye for det,er enig jeg også i hva dere skriver men føler så klart med kjøper at han fikk problem med bilen,men når jeg prøver og hjelpe så reiser han fra problemet.Har sendt melding til Kjøper i dag,men ikke svar og få,så jeg vil forholde meg til at han får påta seg ansvaret for bilen.
Vet så klart at skriftelige avtaler bør gjøres og det gjør man jo,men når det gjelder 4000.Kr og det er snakk om en delebil som det hele tiden har stått i annonsen , så regnet jeg med at man ikke hadde behov for en skriftlig avtale, men vil nok revurdere dette for ettertiden.Takker for alle svar igjen,og veldig hyggelig og få anledning og være med her.
M.V.H.
Vidar.
Vet så klart at skriftelige avtaler bør gjøres og det gjør man jo,men når det gjelder 4000.Kr og det er snakk om en delebil som det hele tiden har stått i annonsen , så regnet jeg med at man ikke hadde behov for en skriftlig avtale, men vil nok revurdere dette for ettertiden.Takker for alle svar igjen,og veldig hyggelig og få anledning og være med her.
M.V.H.
Vidar.