og900: bremsekalipper bak

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Harald N1080
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 10 jul 2006, 07:59
Medlemsnummer: 1018
Navn: Harald Halvorsen
Bil: '02 9-3 SE 2,0t
Sted: Sadness
Kontakt:

og900: bremsekalipper bak

Legg inn av Harald N1080 » 23 apr 2007, 22:44

Skifta bremseklosser for litt siden på min og900, og sleit litt med den venstre bak.

Jeg skrudde ut den skrua under 14mm. skrua, for å få stempelet helt tilbake, og tok ut klossene.
Satte inn de nye, og så at stempelet ikke var langt nok tilbake. Jeg fikk allikevel på kalipperen igjen, og skrudde sammen alt.
Burde kanskje ikke gjort dette, men heller fikset problemet, men når man bare har én bil, og MÅ ha den i stand, så blir man kanskje litt korttenkt.
Merka at bremsene "tok" litt på dette hjulet, men tenkte at det kanskje ville slite seg litt ned, og gå seg til etter hvert - noe det også har gjort. Dette har jeg forreste erfart med flere av mine tildligere biler (at det var for "trangt" men at det gikk seg til).

Problemet mitt nå er at håndbrekket ikke funker.
Jeg har prøvd å justere det på wiren under baksetet (leste en guide på dette et eller annet sted).
MEN...så fant jeg i går en ny guide til justering av håndbrekk, hvor det sto at den skal justeres med den skuen under 14mm'en på kalipperen.

Hva er riktig her? Hvor skal jeg justere og hvordan?

I Haynes-boka sto det at jeg skulle skru denne skrua (den under 14mm skrua) helt inn, så en halv omdreining ut igjen, eller noe i den duren.

Jeg er litt på tur her, så jeg hadde satt pris på litt tips til hva jeg kan gjøre for å "shape" alt opp litt, og justere alt på plass - ALLER HELST uten å måtte demontere kalipper, slik at jeg slipper lufting osv.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: og900: bremsekalipper bak

Legg inn av Tor N12 » 23 apr 2007, 23:09

ninja5000 skrev:Skifta bremseklosser for litt siden på min og900, og sleit litt med den venstre bak.



MEN...så fant jeg i går en ny guide til justering av håndbrekk, hvor det sto at den skal justeres med den skuen under 14mm'en på kalipperen.

Hva er riktig her? Hvor skal jeg justere og hvordan?

I Haynes-boka sto det at jeg skulle skru denne skrua (den under 14mm skrua) helt inn, så en halv omdreining ut igjen, eller noe i den duren.
.
Det er den korrekte metoden
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Legg inn av Aero1990 » 26 apr 2007, 23:10

Jeg pleier å skru stilleskruen slik at man finner eksakt posisjonen hvor hjulet går lett rundt og ikke henger; man skrur inn slik at det henger og justerer utover samtidig som man kjenner om hjulet henger eller går lett.

Når man har justert slik, får man håndbrems som tar med en gang, slik at man bare må dra mer enn ett hakk eller to for at den skal ta skikkelig.

Brukeravatar
Tore N795
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 84
Registrert: 16 okt 2006, 20:58
Medlemsnummer: N795
Bil: SAAB 9-5 Estate

Legg inn av Tore N795 » 27 apr 2007, 08:35

Justerte med skruen slik at bremsene såvidt tok på begge hjulene på min gamle 900. Etterhvert som brekket ble dårligere justerte jeg bare etter på samme skruen.
Du bør ikke justere på wirene da dette bare blir rot, og du til slutt ender opp med at armen på kalipperen som wiren er festet på tar i stoppepinnen.
2002 9-5 2.0t Vector Estate
1990 900i 16v

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 02 mai 2007, 10:56

Håndbrekket er selvjusterende. Hvis du strammer wiren fungerer ikke selvjusteringa. Wiren slakkes helt, så stikkes et føleblad på 0,1mm mellom hevarmen og kalipperen og wiren strammes til følebladet ramler ned av seg selv, og da er wiren riktig justert. Metoden er den samme enten du har håndbrekk foran eller bak. Da skal sjøljusteringa virke og det skal ikke være nødvendig justere på noe før bremseklossene må skiftes.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Svar