Senking, godkjenning (og900)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Harald N1080
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 10 jul 2006, 07:59
Medlemsnummer: 1018
Navn: Harald Halvorsen
Bil: '02 9-3 SE 2,0t
Sted: Sadness
Kontakt:

Senking, godkjenning (og900)

Legg inn av Harald N1080 » 23 apr 2007, 21:59

Jeg har vurdert en liten senking av og'n min, og har sett på det øversete settet her: http://www.speedparts.se/prod/sp_ch_san ... tser.shtml

Grei pris, syns jeg :)

Det jeg lurer litt på i den anledning er: Hvordan er det med godkjenning osv? Er det noe jeg kan fikse før jeg kjøper? Eller må jeg kjøpe, montere, og så vise bilen og kanskje få en godkjenning?
Det er isåfall helt på trynet i mine øyne...

En annen ting jeg lurer på er om jeg må ha nye dempere i tillegg? Da blir alt plutselig meget dyrere, og det er ikke så bra for min del...

Noen tips?

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 23 apr 2007, 22:06

har godkjent to av bilene mine på det settet der, bare viser TÜV papirene som følger med.

noen krever seddel fra godkjent verksted på en 4hjulskontroll,
så det burde du fikse med en gang. da virker du mye mere ordentlig i utgangspunktet,
og de vil være "ordentligere" mot deg ;)
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 23 apr 2007, 22:11

Siden det ikke står Tüv på det settet, er jeg redd for at det ikke er godkjent til bilen. Dermed kan du bare glemme å få det godkjent i det hele tatt! Med andre ord er det et valg du må ta, billig sett som ikke blir godkjent, eller litt mer penger for et godkjent sett...

Godkjenning av senkesett gjøres ved fremvisning av bilen hos biltilsynet med settet montert, og du må også fremvise papirer på at fjærene er Tüvgodkjent for din bil.

Det er ikke livsviktig med dempere, men det er absolutt å anbefale.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 23 apr 2007, 22:48

EdHunter N815 skrev:Siden det ikke står Tüv på det settet, er jeg redd for at det ikke er godkjent til bilen. Dermed kan du bare glemme å få det godkjent i det hele tatt! Med andre ord er det et valg du må ta, billig sett som ikke blir godkjent, eller litt mer penger for et godkjent sett...
Neida. De pleier å godkjenne det, selvom TÜV-papirene ikke gjelder lenger. Mange her som har ordnet det, inkludert Ottar som nylig gjorde dette på ditt lokale BT Harald :) Tror ikke det finnes andre senkesett til og900, og ihvertfall ikke godkjente? Har vel egentlig bare sett et annet merke enn Lesjöfors, men husker ikke merke.

EDIT: Sachs/Boge har (ifølge Elkparts) et sett som skal senke 40mm. Men om dette blir godkjent vet jeg ikke.(?)
Sist redigert av Eirik N396 den 23 apr 2007, 22:56, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Harald N1080
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 10 jul 2006, 07:59
Medlemsnummer: 1018
Navn: Harald Halvorsen
Bil: '02 9-3 SE 2,0t
Sted: Sadness
Kontakt:

Legg inn av Harald N1080 » 23 apr 2007, 22:55

Ser at Abbotracing har noen som senker 30mm.
Blir kanskje litt mye bak det, men det hadde vært deilig framme.
Liker ikke at "alle" biler er høyere framme originalt.

Jeg får se om jeg tar sjansen og bestiller når jeg kjøper blinkers, men da må du være med å smelle dem på, Eirik :)
(Så tar vi clutchen samtidig ;))

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 23 apr 2007, 23:17

Se også at jeg endret mitt forrige innlegg, litt for sent riktignok.. :)

(LITT lei av å bytte fjærer. Gjort det litt for mange ganger, med de elendige Biltema-klemmene :shock: Men vi ordner det vel ;))

Brukeravatar
Harald N1080
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 10 jul 2006, 07:59
Medlemsnummer: 1018
Navn: Harald Halvorsen
Bil: '02 9-3 SE 2,0t
Sted: Sadness
Kontakt:

Legg inn av Harald N1080 » 23 apr 2007, 23:25

Forbanna...skulle hatt to av hver. Hehe. Sachs foran, og Lesjófors bak...

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 24 apr 2007, 09:51

EdHunter N815 skrev:Siden det ikke står Tüv på det settet, er jeg redd for at det ikke er godkjent til bilen. Dermed kan du bare glemme å få det godkjent i det hele tatt! Med andre ord er det et valg du må ta, billig sett som ikke blir godkjent, eller litt mer penger for et godkjent sett...

Godkjenning av senkesett gjøres ved fremvisning av bilen hos biltilsynet med settet montert, og du må også fremvise papirer på at fjærene er Tüvgodkjent for din bil.

Det er ikke livsviktig med dempere, men det er absolutt å anbefale.
veit du helt sikkert at dem har sluttet å sende med TÜV papirer med de fjærene?

de er vel fortsatt merka med samme artikkel nr, så om man får tak i papirene burde det jo gå strålende.
jeg gjorde dette seinest for noen uker siden!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Harald N1080
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 10 jul 2006, 07:59
Medlemsnummer: 1018
Navn: Harald Halvorsen
Bil: '02 9-3 SE 2,0t
Sted: Sadness
Kontakt:

Legg inn av Harald N1080 » 24 apr 2007, 10:15

Jeg tenkte på det samme. Jeg fant settet i en annen web-shop også, og der sto det fortsatt at de var godkjente. Kan hende de bare har glemt å oppdatere shoppen da, men uansett :)
Alt er så meget enklere med papirer alltid :)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 24 apr 2007, 13:53

De er ikke lenger godkjent (såvidt jeg har forstått) men jeg har 2, eller var det 3, papirer liggende som skal dokumentere at de fungerer :) Gi beskjed om du trenger de.

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 24 apr 2007, 15:34

Beste måten å gjøre dette på er å stikke en tur innom biltilsynet med papiret til fjørene (som Eirik sikker fikser en kopi av) og spør om de vil godkjenne de fjørene basert på fremlagt dokumentasjon. Antageligvis så sier de at disse ennå godkjennes men at de snart skal slutte med det :roll:
Få navnet på han som sier det på papiret og kjøp deg et sett. Et hott tips kan være å bestille time med Bjørn da han er den mest fornuftige personen der inne :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 24 apr 2007, 17:15

Jeg kjørte med lesjøfors 40 mm senking på OG'en min, komforten blei det så som så med, men veigrepet blei MYE bedre. Ikke ble den for lav heller, var skjelden noe problem med dumpete veier, snø osv...

Så vidt jeg veit så har aldri lesjøfors vært godkjent, og er heller ikke godkjent til noen SAAB i det hele tatt, litt rart egentlig, men det er fakta. Jeg kjørte uten godkjenning, og bilen går like bra da :wink: Nå har ogsp Lesjøfors begynt og lakkere fjærene svarte så det er liten sjanse for at det blir lagt merke til at det sitter senkefjærer på den sånn uten videre i alle fall.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 24 apr 2007, 17:42

KongerudN344 skrev:Jeg kjørte med lesjøfors 40 mm senking på OG'en min
Lesjöfors 40 mm? Noe en fikk tak i i gamle dager det da?

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 24 apr 2007, 18:54

Kommer vel helt ann på hva slags fjærer som er montert der. Samme settet varier i senk fra 20 mm til 40 mm. Min var ingen orginalturbo så veit ikke hva som satt på den, men poenget er uansett at det settet fungerer utmerket :wink:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 24 apr 2007, 18:54

Eirik N396 skrev:
KongerudN344 skrev:Jeg kjørte med lesjøfors 40 mm senking på OG'en min
Lesjöfors 40 mm? Noe en fikk tak i i gamle dager det da?
'
det har alltid finnes, husk å oppgi i kommentarfeltet at du skal ha de fjærene hvor det følger med vinkelsliper :P
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Svar