Hvor skal jeg løsne den?
Hvis jeg prøver å skru ut slangen i innerskjermen bare brur jeg slangen om til den nesten ryker/sprekker.
Men hvis jeg skal løsne den på kalipperen er det så mange muttere og sånt å velge mellom, pluss at det er jævlig kronglete!
Skrudde av slangen ytterst, der den er festa i den bøyde stålslangen, så all væska rant ut, men det er fortsatt festa i den braketten...
Håndbrekk wire'en blir jeg heller ikke klok på..
skal bytte hjullager, så skal av med hele spindelen!
Mangler bare håndbrekkwire og bremseslange før den er løs
(den er jo løs, men henger bare i wire og slange nå)
Løsne bremseslange og håndbrekkwire fra kalipper
Moderator: Moderatorer
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Løsne bremseslange og håndbrekkwire fra kalipper
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Det man vanligvis gjør hvis man ikke trenger å gjøre noe med kaliperen samtidig, er å demontere klossene og håndbrekkwiren. Den løsnes med å trykke inn arma litt og smette av kula i enden av selve wiren. Så tar du av en seegering som låser strømpa fast i bremsåket. Den sitter under gummibeskyttelsen som du også må dra av wiren. Da er det bare å dra håndbrekkstrømpa rett bakover. Du må i tillegg ta av en gummiring som holder håndbrekkstrømpa på plass. Så skulle du egentlig bare ha skrudd løs kalipteret med å bøye bort låseblekket på de 2 mutterene som holder det og så skru de ut. De kan sitte godt fast. Jeg bruker en 19 mm leddnøkkel til det. Når kaliperet er løsnet henger man det opp i fjæra slik at ikke slangen belastes så mye. Men når du allerede har åpnet bremskretsen kan det være raskere å løsne bremseslangen fra braketten. Den er tredd gjennom braketten og festet med en mutter. Skru av muttra mens du holder i mot rundt slangekragen på andre siden av braketten, så er bremseslangen løs. Men tenk på at du uansett må skru av bremsekaliperen for å få demontert bremseskiva, så du får vurdere om du skal gjøre det med en gang eller senere.
Håper du har blitt litt klokere av dette.
Lykke til videre med hjullagerbyttet.
Håper du har blitt litt klokere av dette.
Lykke til videre med hjullagerbyttet.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681