"back-ventiler" hva er det ?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

"back-ventiler" hva er det ?

Legg inn av olewa » 27 apr 2007, 11:41

Ser at på STCS så skrives det mot "back-ventiler" i forbindelse med div. ting, men hvilken funksjon har de egentlig??

olewa
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 27 apr 2007, 11:51

Enveisventil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 27 apr 2007, 11:52

Jeg er ikke sikker, men lurer på om det kan være disse enveisventilene ? (Bl.a. på veivhusventilasjonen)

Edit: Ingvar var først gitt :D

olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av olewa » 27 apr 2007, 12:20

Men har de lett for å tette seg igjen ? det virker som om noen tar og skifter dem.. :?
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 27 apr 2007, 12:29

olewa skrev:Men har de lett for å tette seg igjen ? det virker som om noen tar og skifter dem.. :?
Om du er i tvil om den bør skiftes, kan du blåse i den. Den skal være tett en vei, og åpen andre veien. Tror du vil merke det om den ikke fungerer. Hvor vanlig det er at disse må skiftes vet jeg ikke, men tror ikke det er veldig vanlig (?)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 27 apr 2007, 12:33

Spørs hvilken og til hvilken bil du mener. På gamle 900er så er det lett at den ventilen som sitter ved ventilkåpa på slangen til veivhusventilasjonen slipper igjennom begge veier. Men det finnes jo slike ventiler så mange steder, på bensinslanger, div vacuumslanger til bremsekraftforsterker, EVAP, veivhusventilasjon osv...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av olewa » 27 apr 2007, 12:51

Tenkte på 9-5 denne gangen, men er innventaret "skjøre saker " slik at dem må kontrolleres hvert 4´de skuddår ?
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.

Svar