Nettopp kjøpt chip, trenger hjelp!!.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Nettopp kjøpt chip, trenger hjelp!!.

Legg inn av Larisss » 27 apr 2007, 20:39

Er det noen her som kan noe om APC bokser?

Jeg fikk steg 1 fra speedsparts i dag.. Så skal man stille på APC-boksen for å få bilen til å gå jevnt (P,F og K), noen som vet sånn ca hvordan Dem skal stå? Håper noen kjønner hva jeg mener.

(Saab 9000 Turbo 16V 1985mod)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 28 apr 2007, 00:26

Dette står i FAQ, men jeg tar en kortversjon: K skal du ikke skru på. Skru P til det trykket du skal ha, bruk en gradert måler. På en umodifisert boks kan du skru den på maks. Så skrur du ned P ca 10% under det trykket du vil ha til slutt, før du skrur opp F litt og litt til du får ladetrykksnåla til å gå ørlite over det den lå på når du skrudde opp P, for så å legge seg litt ned igjen og holde seg stabilt. Det som er viktig er at ladetrykket holder seg stabilt og ikke begynner å svinge, det kan få artige utslag.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 28 apr 2007, 15:26

Noen som vet hvordan bilen oppfører seg vist APC-boksen ikke er riktig innstilt?

Bilen min hopper bare framover når jeg kjører på låkt turtall, det vill si 1800-3000rpm. vist jeg tråkker gassen helt inn så dauer bilen, før den plutselig kommer opp på turtall. Noen som vet hva som er feilen?

Som sakt fikk jeg steg 1 trim fra Speedsparts i går.

(Saab 9000Turbo 16V 1985mod)

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 28 apr 2007, 16:00

Tror ikke det er APC-Boksen. Jeg tok den av å kjørte en stund, bilen oppførte seg akkurat det samme som med boksen..Bare den gikk mye dårligere da:P.. Noen andre tipa på hva det kan være som er feil?

Har akkurat satt på et powerfilter, å tatt av orginal luftfilterboks kan det være det?

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 28 apr 2007, 16:36

Trekker motoren falsk luft?
Mazda 6
VW Polo

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 28 apr 2007, 18:35

Tyder på det ja...Jeg satte på orginal luftfilterboks igjenn å da funket alt som det skulle..;)

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 28 apr 2007, 19:10

Larisss skrev:Tyder på det ja...Jeg satte på orginal luftfilterboks igjenn å da funket alt som det skulle..;)
Godt d ordna sæ 8)
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 28 apr 2007, 19:12

Larisss skrev:Har akkurat satt på et powerfilter, å tatt av orginal luftfilterboks kan det være det?
Hva skal folk med slike? Det jeg ikke fatter er at det sendes åpne filter med steg 1 trim. Det trengs jo ikke, og på en bil med LMM så er det ikke akkurat noen fordel.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 28 apr 2007, 19:12

så sett på "power"filteret ditt igjen og sørg for at det er tett da vel ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 28 apr 2007, 21:00

Det var powerfiltret som var ødelakt..Det var et hull i det.

PÅ steg 1 fra speedsparts står det at det skulle følge med powerfilter, men jeg fikk ikke noen powerfilter fra dem. Jeg ringte dem å sporte, å da sa dem at den ikke fantes powerfilter som hører til min bil.
Syns det vart litt dårlig av dem å skrive at det fulgte med.

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 28 apr 2007, 21:03

Noen her som har kjøpt Steg 1 fra Speedsparts til samme bilen, å fått med powerfilter`? Så vil jeg vite hva dere som fikk med powerfilter betalte for steg 1. Jeg betalte 2499kr med frakt/uten Powerfilter.

Saab 9000Turbo 16V 85mod

Svar