startproblemer og generelt dårlig drag når kald (ok når varm

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 30 apr 2007, 20:27

og da begynte jeg på å bytte pakning på turboen, gikk rett til h****** fra første stund

alle utenom ene bolten knakk jo seff, og seff passer ikke noen batteridrill der heller, så må ut med hele turbo'n og fikse det inni bua mi på søylebormaskinen
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 30 apr 2007, 21:31

og nå ble det seff enda en strek i regninga

har sett at ene motorfester er sveiset, og seff sitter jo det i veien for å få av eksosmanifolden og da, så blir å demontere enda mer

aå mye ball bare for å bytte en h******** pakning :x :x
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 30 apr 2007, 21:33

janerik171187 skrev:og nå ble det seff enda en strek i regninga

har sett at ene motorfester er sveiset, og seff sitter jo det i veien for å få av eksosmanifolden og da, så blir å demontere enda mer

aå mye ball bare for å bytte en h******** pakning :x :x
Skal være mulig å ta av manifoil uten å røre motorfeste. Det har ihvertfall vi gjort 2-3 ganger! :) (eller husker jeg feil nå? Husker det var noe styr med at servopumpen måtte løsnes.. Ser ikke helt for meg hva du mener nå.)

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 30 apr 2007, 21:35

Eirik N396 skrev:
janerik171187 skrev:og nå ble det seff enda en strek i regninga

har sett at ene motorfester er sveiset, og seff sitter jo det i veien for å få av eksosmanifolden og da, så blir å demontere enda mer

aå mye ball bare for å bytte en h******** pakning :x :x
Skal være mulig å ta av manifoil uten å røre motorfeste. Det har ihvertfall vi gjort 2-3 ganger! :)
er en eller annen idiot som har sveiset fast en metallplate i veien (motorfestet har sikkert knekt en gang i tia)
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 01 mai 2007, 21:02

da er turbo'n av og fikset gjengene og pakningen

fant jo seff en feil å da, slangen inn i turboen hadde en gigantisk sprekk, så endel av feilen ligger nok der (diiiiiiiiiiiiiiiger falskluft vøtt)

skal få kjøpt en ny en ivaffall

bilder om det er int :P

fikset gjengene:

Bilde

Bilde

sprekken :P
Bilde

noen som hvet hva som skal være koplet på her (slangen som er blendet)??

Bilde



forresten

skal det være slark inni turboen? isåfall hvilke veier?

og, er det normalt at det ikke renner olje ut når jeg skrur av rørene inn til turboen? ifølge peilepinnen er det fin mengde olje i motoren ivaffall
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 01 mai 2007, 22:05

Slangen er blendet da den kun brukes på t16 :roll: T8 måler trykket fra en nippel på spjellhuset :roll:
Slark skal det vel være litt av opp og ned men ikke inn og ut :P Hvis du sjønte noe av det :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 02 mai 2007, 05:40

Eliah skrev:Slangen er blendet da den kun brukes på t16 :roll: T8 måler trykket fra en nippel på spjellhuset :roll:
Slark skal det vel være litt av opp og ned men ikke inn og ut :P Hvis du sjønte noe av det :wink:
isåfall så har jeg godkjent slark :P

kun opp/ned men ikke inn/ut

noen som vet om et sted som selger gummislange på Ø60mm? beste jeg fant var forvarme slange (som er en myk alu slange) eller radiatorslange på 50mm
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 mai 2007, 10:48

janerik171187 skrev: noen som vet om et sted som selger gummislange på Ø60mm? beste jeg fant var forvarme slange (som er en myk alu slange) eller radiatorslange på 50mm
Der er nok kilden til dine problemer ja... At jeg kunne glemme falskluft da jeg svarte deg tidligere... :roll: Ny slangebit finner du enten på skroten, hos Saab eller du kjøper rett og slett en silikonslange så du vet at det holder. Er nok et svakt punkt det der, Petter 900T hadde akkurat samme skade på samme slange på et treff i fjor.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 02 mai 2007, 16:28

De har på speedparts også for en grei pris :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 07 mai 2007, 05:40

da har jeg fått byttet slangen, satt bare på no midlertidig alu slange der

ble mye bedre, starter med en gang og går ok fra første stund

men får for mye bensin nå siden co'n ble justert når jeg hadde flaskluft :oops:

så skal justere til helga

men sperrer som den skal nå da :)
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Svar