Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Morti
- Overload!!!
- Innlegg: 1240
- Registrert: 31 mai 2006, 21:30
- Sted: Drammen
-
Kontakt:
Legg inn
av Morti » 01 mai 2007, 20:50
Jeg kjører BCPR7ES-11 plugger på skrangla.. (har DI tenning), og sliter litt med å få bort tenningsbank når når det nermer seg 1.5 bar selv om jeg er helt nede i 9 grader tenning på 1.5.. Er disse pluggene alt for varme? Kjører kun 99 vpower..
Er NGK BCR8ES bedre til formålet? Erfaringer?

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 01 mai 2007, 22:49
Du kan kanskje prøve å redusere gnistgapet litt. Evt skaffe deg skikkelig sprut
Min lader også 1,5 bar, null stress med vanlig 98 oktan.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Morti
- Overload!!!
- Innlegg: 1240
- Registrert: 31 mai 2006, 21:30
- Sted: Drammen
-
Kontakt:
Legg inn
av Morti » 01 mai 2007, 22:51
Hvilke plugger kjører du på da?
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 01 mai 2007, 22:52
Samme som deg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Morti
- Overload!!!
- Innlegg: 1240
- Registrert: 31 mai 2006, 21:30
- Sted: Drammen
-
Kontakt:
Legg inn
av Morti » 01 mai 2007, 22:53
Hvor mange grader tenning har du på 1.5 på 4000-4500 rpm? (Hvis du får sett det i den flotte trionicen din da

Sist redigert av
Morti den 01 mai 2007, 22:56, redigert 1 gang totalt.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 01 mai 2007, 22:55
Hakke peiling. Spør Tommy, han som har mappa den!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Morti
- Overload!!!
- Innlegg: 1240
- Registrert: 31 mai 2006, 21:30
- Sted: Drammen
-
Kontakt:
Legg inn
av Morti » 01 mai 2007, 22:56
Ingvar N629 skrev:Hakke peiling. Spør Tommy, han som har mappa den!
hehe, trionic er "kjekt" altså

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 01 mai 2007, 22:57
Har ikke det problemet der iaf! Men har et annet...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Morti
- Overload!!!
- Innlegg: 1240
- Registrert: 31 mai 2006, 21:30
- Sted: Drammen
-
Kontakt:
Legg inn
av Morti » 01 mai 2007, 23:16
Ok.. er jo ikke noe problem å lade 2 bar uten tenningsbank hvis man nesten ikke har fortenning i det hele tatt... Er ikke ladetrykk det blir hk av, men forbrenningstrykk!
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 02 mai 2007, 10:52
Morti skrev:Ok.. er jo ikke noe problem å lade 2 bar uten tenningsbank hvis man nesten ikke har fortenning i det hele tatt...
Fullt mulig det, men det er jo ikke noe moro... Kjører en gammel turbodiesel som vinterbil, lader 1,5 bar den, men det skjer liksom så lite... Må nok justere litt der når jeg får tid. Men den trenger ny toppakning først, tålte nok ikke peaken på 1,8 bar. Er ikke lett med så mye trykk når det kun er mekanisk regulering.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan