Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 02 mai 2007, 21:37
Har hatt litt klakkelyder ved akselerasjon på bilen min i det siste, og etter en inspeksjon så jeg at den ene damasken rundt den indre drivknuten hadde lekkt en del

Jeg lurer da på om det kun er tripod'en som må byttes? eller trenger jeg en ny medbringer også?
Har tripod liggende men har ikke tenkt på at det kunne vært fornuftig å plukke en medbringer fra noen av kassene som har gått på skroten
Så hva må byttes?

-
og900turbo
- 1,5 bar

- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av og900turbo » 02 mai 2007, 22:58
Når det gjelder medbringerene bruker jeg å stryke fingeren langs anslagsflatene mot tripodene, og da kjenner jeg på gropene som evt. er der hvor mye slitt de er. Det krever selvfølgelig demonterte drivaksler. Det jeg merker slitte indre drivknuter på er varierende grad av diffuse vibrasjoner ved akselerasjon. Har aldri hørt klakking fra de indre drivknutene. Da må de i så fall være veldig slitte. Prøv å sjekk om det er vertikal slakke på drivakslene ved de indre drivknutene når bilen står på bakken driftsklar, for da er tripodene plassert i de nevnte slitegropene i medbringerene. Jeg vil anbefale deg å bytte tripoden og vurdere slitasjen på medbringeren. Hvis det er en markante groper er det lurt å bytte.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 03 mai 2007, 11:44
Vel, jeg fant horisontal slakk i nevnte drivaksel

Skal det være det?
-
og900turbo
- 1,5 bar

- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av og900turbo » 03 mai 2007, 17:46
Hmm, mener du med horisontal slakk at du kan bevege akselen ut og inn av medbringeren, såkalt aksiell bevegelse? I motsetning til opp og ned som er radiell bevegelse. Litt på tynn is med faguttrykkene her.... Hvis så, så skal det være litt bevegelse der fordi sporet i drivknuteenden av akselen er litt bredere enn låseringen i drivknuten. Hvis du har mye bevegelse kan knuten være mye slitt eller låseringen ha løsnet fra sporet sitt. Det medfører ofte havari med at akselen presses i bunnen av drivknuten og tripoden ramler ut av medbringeren.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 03 mai 2007, 18:33
Var ikke nevneverdig forsjell mellom høyre og venstre og det var ikke mange mm det var snakk om. Mulig at tripoden ikke er ødelagt da

Hadde damasken av i går og det var ennå fett inni
Når jeg tenker meg om lurer jeg på om lyden oppsto når jeg bytta nav

Er tripodene mindre på biler med abs? Og er det noen andre forslag til hva som kan lage en klonke lyd ved akselerasjon? (bare på 1 og 2gir)
Takker for hjelpen hvertfall

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 03 mai 2007, 19:59
Når senka du bilen?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 03 mai 2007, 23:01
Om jeg husker riktig fra prøveturen vår, så kan kanskje dette utdype nærmere:
- Det kommer vanligvis et klunk/klakk under hver akselerasjon. Ved litt godt pådrag fra bunn, kom lyden ofte rundt 3000.
- Ved litt ivrig oppstart kommer også lyden, men da akkurat i det en setter bilen i bevegelse.
-
Cato N698
- 2.0 bar

- Innlegg: 998
- Registrert: 31 mai 2006, 08:07
- Sted: Hamar
-
Kontakt:
Legg inn
av Cato N698 » 03 mai 2007, 23:13
Denne lyden lagde min også, da var det en av boltene som festet traversen som hadde knukket av

[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 04 mai 2007, 08:19
Ingvar N629 skrev:Når senka du bilen?
Er vel et godt år siden

Hva tenkte du på?
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 04 mai 2007, 08:19
Cato N698 skrev:Denne lyden lagde min også, da var det en av boltene som festet traversen som hadde knukket av

Takker for tips

Får krabbe under å sjekke

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 04 mai 2007, 08:21
Eliah skrev:Ingvar N629 skrev:Når senka du bilen?
Er vel et godt år siden

Hva tenkte du på?
Hadde det vært nylig så kunne det ha vært grunnen pga slitasje og ny vinkel på drivakslingene. Men det kan vi jo glemme nå.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan