Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Puff
- 2.0 bar

- Innlegg: 647
- Registrert: 19 apr 2006, 14:16
- Medlemsnummer: 409
- Navn: Svein Holten
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Molde
Legg inn
av Puff » 07 mai 2007, 22:21
Hei!!!
Er det noen som har en fullstendig oversikt over vakumslangene på den??
Holde på å bytte ut å vil være sikker på at jeg får med alle.
Ser en som går inn i kupeèn,er det til trykkmåleren? Å hvor jævli er det å bytte den?
Har og et lite problem med at bilen rykker når jeg slipper gassen,hva kan være problemet?????
På forhånd takk
Mvh
Svein
2003 Saab 9-5 2.0t
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 07 mai 2007, 22:25
Kan kanskje være til hjelp med litt mer info om bilen

Årsmodell, motor osv...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 07 mai 2007, 22:36
KongerudN344 skrev:Kan kanskje være til hjelp med litt mer info om bilen

Årsmodell, motor osv...
m99 93 Viggen

trenger du noe mer?

-
Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
-
Kontakt:
Legg inn
av Jørgen N237 » 07 mai 2007, 22:46
Eliah skrev:KongerudN344 skrev:Kan kanskje være til hjelp med litt mer info om bilen

Årsmodell, motor osv...
m99 93 Viggen

trenger du noe mer?

Står 9000 aero i topic

Styrer med DAB og AUX
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 07 mai 2007, 22:47
Freshmaker N237 skrev:Eliah skrev:KongerudN344 skrev:Kan kanskje være til hjelp med litt mer info om bilen

Årsmodell, motor osv...
m99 93 Viggen

trenger du noe mer?

Står 9000 aero i topic


må visst såve nå

-
og900turbo
- 1,5 bar

- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av og900turbo » 07 mai 2007, 23:05
Puff, hvilken type slanger bytter du til, og hvorfor? Jeg kan ikke hjelpe deg med det spesifikke 9000-spørsmålet ditt, men der er jeg visst i godt selskap...
Jeg spør fordi jeg lurer på hva som er lurt å gjøre med slangene på 900-prosjektet mitt.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 07 mai 2007, 23:08
og900turbo skrev:Jeg spør fordi jeg lurer på hva som er lurt å gjøre med slangene på 900-prosjektet mitt.
Vakuumslanger pleier en ofte bytte til silikonslanger. De fleste er 4mm, men de 3 bitene til MV er 6mm. Grunnen til å velge slike slanger foran originale er vel at de skal ha lenger levetid, og bedre varmebestandighet. Jeg har selv ingen erfaring med silikonslanger enda (de ligger fortsatt i skapet

)
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 08 mai 2007, 00:12
de som går fra torperdoveggen til måleren inni er i silikon.. trenger ikke tenke på de..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 08 mai 2007, 01:24
Hvis bilen ikke har TCS så har den ikke så mange vacumslanger.
En stump som sitter fra innsug til BTR, en som sitter fra innsug til avlastningsventilen og en som går fra innsug til torpedoen, disse kan med fordel skiftes til silicon. Sitter også en fra Map-sensor til innsug og en fra torpedoen til turbotrykksmåleren men disse er org i silicon og trenger ikke skiftes.
Hvis bilen har TCS så har du i tillegg vacumslange fra spjellhus til sikkerhetsventilen som sitter ved mapsensoren, en fra spjellhus til magnetventil på venstre innerskjerm, en fra innsug til den samme ventilen og til slutt en fra avlastningsventilen til den samme magnetventilen i innerskjermen... puh....
Begge har selvfølgelig slangen til veivhusventilasjonen. Denne har jeg skiftet til silicon men vet ikke om det er å anbefale ettersom den reagerer med oljedampen, ser nesten ut som om slangen svetter olje.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 08 mai 2007, 07:25
det har jeg lagt merke til hos meg også tor, men den kjennes jo tørr ut så...
se hva jeg fant på quasimotors.com... mye fint der

eneste jeg reagerer litt på er hvordan den har gjemt bort AV'en fra trykkrøret. sikkert noe originalt jeg bare aldri hr sett før.. eller hva tor?

dette er da en 9000 uten tcs. og som du sikkert skjønte er alle de fargede slangene vakuumslanger.
da jeg bytta til silikon på min bil holdt det med 2 meter med slange.. eller var det tre? hehe, hadde hvertfall en liten stump igjen til slutt.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Puff
- 2.0 bar

- Innlegg: 647
- Registrert: 19 apr 2006, 14:16
- Medlemsnummer: 409
- Navn: Svein Holten
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Molde
Legg inn
av Puff » 08 mai 2007, 10:15
Edward N812 skrev:det har jeg lagt merke til hos meg også tor, men den kjennes jo tørr ut så...
se hva jeg fant på quasimotors.com... mye fint der

eneste jeg reagerer litt på er hvordan den har gjemt bort AV'en fra trykkrøret. sikkert noe originalt jeg bare aldri hr sett før.. eller hva tor?

dette er da en 9000 uten tcs. og som du sikkert skjønte er alle de fargede slangene vakuumslanger.
da jeg bytta til silikon på min bil holdt det med 2 meter med slange.. eller var det tre? hehe, hadde hvertfall en liten stump igjen til slutt.
Den lilla mot torpedoen er helt ødelagt,må bytte den!! Var helt morknet og slet når jeg skulle bytte dem to andre fra t-stykket

Grunnen til at jeg skal bytte dem fleste er at alle er helt ødelagt,bortsett fra de som er silikon da
Bilen er da en 96'modell aero. Uten TCS vel å merke

2003 Saab 9-5 2.0t
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 08 mai 2007, 10:42
Dette bildet er av en 2.3-langmotor(91-92), den har av'n plassert nede ved turboen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Vangen N622
- 2.0 bar

- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Legg inn
av Vangen N622 » 08 mai 2007, 10:53
Vakuumslanger fra Samco i silikon selges som metervare og koster ikke noe særlig. Kjøp et par-tre meter så har du i lange baner og litt til. Jeg kjøpte noen meter, og har klart å "brukt" opp de nå.

Ellers er holdbarheten veldig bra og pynter opp i motor-rommet.
Saab er livet! 
-
Cato N698
- 2.0 bar

- Innlegg: 998
- Registrert: 31 mai 2006, 08:07
- Sted: Hamar
-
Kontakt:
Legg inn
av Cato N698 » 08 mai 2007, 11:06
Hvor får man kjøpt slike slanger?

[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 08 mai 2007, 11:25
Cato N698 skrev:Hvor får man kjøpt slike slanger?

Speedparts, mekonomen, osv, osv...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1