9000 2.3 turbo - mister "draget"
Moderator: Moderatorer
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
I 93 kom Trionic motorstyringsystem som overvåker turbotrykk,
innsprøyting og tenning. Dette justeres optimalt i forhold til hverandre.
Forbrenningen overvåkes ved at man setter en lav spenning over
tennpluggene etter forbrenningen. Ioniseringen inne i
forbrenningsrommet gir da svar på hvor bra forbrenningen har
vært.
innsprøyting og tenning. Dette justeres optimalt i forhold til hverandre.
Forbrenningen overvåkes ved at man setter en lav spenning over
tennpluggene etter forbrenningen. Ioniseringen inne i
forbrenningsrommet gir da svar på hvor bra forbrenningen har
vært.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
Skrevet: Man Mar 01, 2004 1:57 am Tittel: på'n igjen
--------------------------------------------------------------------------------
Da er vi på'n igjen.
sist uke jobbet jeg så håpløst at jeg ikke fikk tid til å dra innom verksted men bilen er nå AKKURAT slik den var før jeg leverte den inn på Midt Norsk Diesel...
Den fungerte helt perfekt flere dager i strekk. men for en uke siden var det som natt og dag fra helt perfekt til samme feilprognose.
nå er jeg lei!!!
_________________
mvh
N172 - Arvid
92 9000 2.3 cs Turbo
--------------------------------------------------------------------------------
Da er vi på'n igjen.
sist uke jobbet jeg så håpløst at jeg ikke fikk tid til å dra innom verksted men bilen er nå AKKURAT slik den var før jeg leverte den inn på Midt Norsk Diesel...
Den fungerte helt perfekt flere dager i strekk. men for en uke siden var det som natt og dag fra helt perfekt til samme feilprognose.
nå er jeg lei!!!
_________________
mvh
N172 - Arvid
92 9000 2.3 cs Turbo
mvh N172 - Arvid
92 9000 2.3 cs Turbo
92 9000 2.3 cs Turbo
Hei Arvid, føler med deg. Hadde en litt ekkel følelse selv om du beskrev bedring, for det ble vel egentlig ikke gjort noe som skulle tilsi at feilen ble permanent utbedret med dette:
"skifte av lokk til kjølevæske
skifte av toppdeksepakning
fyllt på oljetilsetning på olje
byttet olje (ut fra faktura)" ?
"De foreslo at en kombinasjon av beninstilsetning, bytte av lokk, sjekk av "føler" og ny toppdeksepakning faktisk var med og fikk bilen på rett "kjøl". Lukter litt konstruert forklaring når de egentlig ikke fant hva som er årsaken til feilen på bilen din, spør du meg. Men en midlertidig bedring fikk du jo, så du er jo nærme årsaken. Kan bensintilsetningen ha fått trykkregulatoren til å oppføre seg normalt en periode tro?
"Noen teknisk feil på ventiler, bensintrykkregulator, føler osv. fant de ikke" Det er vanskelig å måle om bensintrykkregulatoren gjør jobben sin. Den enkleste måten er faktisk å bytte den med en man vet fungerer!
Lytt til rådet fra Trond og sjekk ut dette.
Lykke til.
TBiel
Hamar
"skifte av lokk til kjølevæske
skifte av toppdeksepakning
fyllt på oljetilsetning på olje
byttet olje (ut fra faktura)" ?
"De foreslo at en kombinasjon av beninstilsetning, bytte av lokk, sjekk av "føler" og ny toppdeksepakning faktisk var med og fikk bilen på rett "kjøl". Lukter litt konstruert forklaring når de egentlig ikke fant hva som er årsaken til feilen på bilen din, spør du meg. Men en midlertidig bedring fikk du jo, så du er jo nærme årsaken. Kan bensintilsetningen ha fått trykkregulatoren til å oppføre seg normalt en periode tro?
"Noen teknisk feil på ventiler, bensintrykkregulator, føler osv. fant de ikke" Det er vanskelig å måle om bensintrykkregulatoren gjør jobben sin. Den enkleste måten er faktisk å bytte den med en man vet fungerer!
Lytt til rådet fra Trond og sjekk ut dette.
Lykke til.
TBiel
Hamar
N050 -88a 9000t CD
Hallo!
Da har jeg ferdigstilt Midt Norsk.
Virker som at de ikke finner feilen ja. og mener bensin og oljetilstening gjorde bilen frisk en liten stund....
jaja. mulig tilsetninger virker men ikke for å løse mitt problem. Neste blir å prøvebytte bensintrykk regulator som Trond sier ja. Trenger litt hjelp fra pappa så det har tatt litt tid.
Da har jeg ferdigstilt Midt Norsk.
Virker som at de ikke finner feilen ja. og mener bensin og oljetilstening gjorde bilen frisk en liten stund....
jaja. mulig tilsetninger virker men ikke for å løse mitt problem. Neste blir å prøvebytte bensintrykk regulator som Trond sier ja. Trenger litt hjelp fra pappa så det har tatt litt tid.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Arvid har nå tatt med bilen til meg, skal bli spennende å se om vi får til det som verkstedene ikke klarte....
Virker som feilen nå er mere konstant på bilen, håper det da kan bli lettere å feilsøke.
Startet med å lese av feilkodene på bilen, den eneste feilkoden er for periodisk fet blanding på tomgang.... Dette er rart for bilen er virkelig ikke frisk, turboen blir rødglødende selv om man kjører pent....
Tikkingen som Arvid beskriver er ventilløfterne. Det er en eller to ventiler som tikker, noen som har vært borti at dette kan påvirke turbo mm?
Jeg har selv den samme lyden av og til når bilen går på tomgang men det er jo ganske vanlig med hydrauliske løftere...
Synes Arvids bil tikker klart mere enn min så han bør vel bytte løftere snarest.
Skal fortsette med bilen i morgen så får vi håpe vi får den til.
Skal begynne med å måle bensintrykk...
Virker som feilen nå er mere konstant på bilen, håper det da kan bli lettere å feilsøke.
Startet med å lese av feilkodene på bilen, den eneste feilkoden er for periodisk fet blanding på tomgang.... Dette er rart for bilen er virkelig ikke frisk, turboen blir rødglødende selv om man kjører pent....
Tikkingen som Arvid beskriver er ventilløfterne. Det er en eller to ventiler som tikker, noen som har vært borti at dette kan påvirke turbo mm?
Jeg har selv den samme lyden av og til når bilen går på tomgang men det er jo ganske vanlig med hydrauliske løftere...
Synes Arvids bil tikker klart mere enn min så han bør vel bytte løftere snarest.
Skal fortsette med bilen i morgen så får vi håpe vi får den til.
Skal begynne med å måle bensintrykk...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Hmmm, kan det være noe så enkelt som temperaturgiveren.TT skrev:Startet med å lese av feilkodene på bilen, den eneste feilkoden er for periodisk fet blanding på tomgang.... Dette er rart for bilen er virkelig ikke frisk, turboen blir rødglødende selv om man kjører pent.....
Hvis den feiler periodisk så vil kaldstart systemet "choke" og gi periodisk fet blanding.
Og hvis den "choker" under kjøring vil masse uforbrendt bensin forbrenne i turbo`en og den gløder??
Gir du gass vil turbotrykket øke, men på grunn av feit blanding vil motoren kveles (hvis giveren akkurat da signaliserer isende kald motor).
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Burde fått fram feilkode med ISAT'en da.... Har desuten sjekket med ISAT'en hvilken temperatur innsprøytninga "ser" og den raporterer normal temp (når jeg var ute og kjørte i går viste den 92 grader)...
Jeg synes vel heller det virker som bilen får for lite bensin..
Jeg synes vel heller det virker som bilen får for lite bensin..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor